3169
Sök

Volvo 740 startar plötsligt inte

59 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har en Volvo 740 -89a med B230F.
Den har rullat 30 000mil.

Körde den för en vecka sedan en sträcka på 1,5 mil och rätt som det var så misständer den någon enstaka gång. När jag körde de 1,5 milen hem igen gick den fint.

Dagen efter när jag skulle åka bort starta den ej. Startmotorn drar runt motorn men den startar inte.

Den kan hosta till ibland, och tända på 1-2 cylindrar för att sedan dö igen.

Har inga felkoder, har kört alla tester som går på bränsle och tändning med den lilla svarta felkods-boxen. Har provat magneterna i spridarna, båda pumparna går, tomgångsmotorn går, mätte på LMM och värdena är bra enligt Haynes manual. Skruva loss returen från BTR och där kom soppa när jag körde på starten så det är inget stopp där.

Tändmodulen och vevaxelgivaren är ju vanliga fel på dessa och jag hade delarna hemma så dessa byttes, utan framgång.

Har nu även bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock, tändspole och bränslefilter.
Har kollat jordpunkter för spridare på insuget och i framskärmarna precis bakom lyktorna.

Har kollat så att kammen står rätt med motorn nollad. Och har bränsle i tanken.
Har även testat att byta det vita bränslerelät bakom askkoppen och det svarta relät på kylarvätskebehållaren.

Inget har hjälpt utan bilen startar fortfarande inte.. Vad missar jag??

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

1 127 Inlägg
5 februari 2022
#2
Har du kollat så att du verkligen har gnista?


6 064 Inlägg
5 februari 2022
#3
Tänder den på startgas?

59 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
#4
Steff240 skrev:
Har du kollat så att du verkligen har gnista?

Ja den har stark gnista. Nytt batteri och generator också.

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

59 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
Tänder den på startgas?

Nej, samma problem på startgas, den tänder men startar inte eller går på 1-2 cylindrar sedan dör..

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

Reservdelsnisse
191 Inlägg
59 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
#7
Bmsone skrev:
Kolla om den har kompression

Glömde skriva, det är också kollat.
I stort sett lika på alla cylindrar.
10,5 bar +/- 0,1 bar på nån cylinder.

Är mycket tacksam för alla svar!

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

Reservdelsnisse
191 Inlägg
6 februari 2022
#8
Står den verkligen rätt på inställningar för kammen? Den borde gå om den får bensin, har tändning och kompression :-)


4 468 Inlägg
6 februari 2022
#9
Kan ju inte tända om den nu inte tänder på startgas!

2 845 Inlägg
6 februari 2022
#10
Ammazone skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Tänder den på startgas?

Nej, samma problem på startgas, den tänder men startar inte eller går på 1-2 cylindrar sedan dör..

zzr94092 skrev:
Kan ju inte tända om den nu inte tänder på startgas!

Den tänder till på startgas som jag förstår det, men startar inte på det.

Jag går på den linjen att inställningarna på kamremmen är helt fel. Precis som Bmsone är inne på.

P. S. Vad för sorts tändstift har du satt i? Och säker på du satt tändkablarna rätt?
Senast redigerat av uhlin (6 februari 2022)

59 Inlägg
6 februari 2022
Trådstartare
#11
uhlin skrev:
Ammazone skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Tänder den på startgas?

Nej, samma problem på startgas, den tänder men startar inte eller går på 1-2 cylindrar sedan dör..

zzr94092 skrev:
Kan ju inte tända om den nu inte tänder på startgas!

Den tänder till på startgas som jag förstår det, men startar inte på det.

Jag går på den linjen att inställningarna på kamremmen är helt fel. Precis som Bmsone är inne på.

P. S. Vad för sorts tändstift har du satt i? Och säker på du satt tändkablarna rätt?

Precis som ovan, den tänder men går inte, så har det vart i stor sett hela tiden. Ibland låter det som att den tänder emot för startmotorn slår tvärstopp. Och ibland hoppar den igång och går skit något varv för att sedan dö igen.

Har haft ur tändstiften idag, kollat så att 1ans kolv står i ÖD och kontrollerat vev och kam efter det, allt står rätt.

Kablarna ska sitta rätt 4-3-1-2 från vänster om man har motorn framför sig med fördelaren i bakkant.

Tändstiften är köpta på Auto experten, skall vara samma värmetal m.m. som orginal, tror det är ngk.

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

1 125 Inlägg
7 februari 2022
#12
Tändföljden är väl 1-3-4-2


59 Inlägg
7 februari 2022
Trådstartare
#13
fadret skrev:
Tändföljden är väl 1-3-4-2

Ja men det blir den ju om kablarna sitter i den ordningen jag skrev på fördelarlocket.

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.


Sök