det man måste se till på en motor med K-jetronic är att dom får inte ha MINSTA lilla läcka mellan vågen och toppen.. ju större läcka ju mindre är chansen att bilen i huvudtaget får soppa.
nu snackar vi om läckande spridartätingar öppen vevhus ventilation osv. dom är hyper känsliga.
sen är det väldigt högt bränsletryck på bilar med k-jetronic. mot en normalt insprutningssystem på moderna bilar ligger runt 3bar så ligger k-jetronic på 5bar.
det är väldigt enkelt system men väldigt små grejer kan ställa till mycket.
hoppas för det första att ni har bäljen mellan spjället och bränslevågen monterad. utan den monterad kommer aldrig vågen lyfta sig och ingen soppa kommer åka in i motorn.
bränslevågens jobb är att ge rätt mängd bränsle. med hjälp av undertrycket som blir när luften drar förbi bränslevågen. det är oxå derför vacuumläckor är otroligt viktigt att hålla koll på. mina lilla luft som smiter in efter vågen gör att bilen får fel bränsleblandning.
det jag skulle börja med är att kolla över så allt sitter där det ska. alltså bäljen mellan insug och vågen och att det inte är några lösa slangar så det är vacumläckage. byta spridartätningar.
sen börja med att mäta upp bränsletrycket och styrtrycket dessa är otroligt viktiga för att bilen ska fungera vättigt.
sen får du försöka hitta volvos gröna häfte för att se exakt vad trycken ska ligga på.
har lite dålig koll på det numera. har dock fått skaplig ordning på bilar med k-jetronic med enkla medel bara genom att se till att motorn inte drar tjuvluft och en riktig inställning av bränsleblandingskruven med en riktig gasmätare som mäter co-halt och hc-halt.
är som sagt väldigt enkla system men väldigt små grejer kan skapa problem.
Kör fort så hinner inget hända...