3409
Sök

Hjälp med besiktningsprotokoll

6 Inlägg
21 mars 2022
Trådstartare
Blixnabb skrev:
Kan kanske vara olika beroende på vilken motor han har?
Det kan skilja på bla spindelleden och hur kraftiga bussningarna är, komplett länkarm är att föredra framför att byta bussningarna och ta ett känt märke

Det är duratec 1.8L flexifuel motorn om det har något betydelse.

På besiktningen var det "bra att veta" innebär detta att jag måste åtgärda detta till nästa gång eller kan det fortfarande gå igenom till nästa besiktning?

4 468 Inlägg
21 mars 2022
Den är säker mer glapp om ett år,så lika bra att byta nu,inverkar ju även på hjulvinklar ..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
21 mars 2022
leprachun skrev:
Blixnabb skrev:
Det kan skilja på bla spindelleden och hur kraftiga bussningarna är, komplett länkarm är att föredra framför att byta bussningarna och ta ett känt märke

På besiktningen var det "bra att veta" innebär detta att jag måste åtgärda detta till nästa gång eller kan det fortfarande gå igenom till nästa besiktning?

"Bra att veta" måste vara åtgärdat till nästa besiktning om jag inte minns fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
21 mars 2022
Vettemannen skrev:
leprachun skrev:
Blixnabb skrev:

/Benny

Nej, "Bra att veta" är just bara bra att veta. Inget krav på att det ska fixas (till skillnad från villkorstvåa eller fd etta), men man kan vara rätt säker på att dom kollar den extra noga nästa år och då kan det ju bli en anmärkning. Närmast ett moraliskt test av bilägaren... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 597 Inlägg
21 mars 2022
leprachun skrev:
Blixnabb skrev:

Det är i slutänden upp till dig om du vill köra runt i en trasig bil i väntan på att den blir mer trasig eller om du vill följa besiktningens råd och kanske åtgärda felet.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
21 mars 2022
Brådhis skrev:
Vettemannen skrev:
leprachun skrev:

/Benny

Nej, "Bra att veta" är just bara bra att veta. Inget krav på att det ska fixas (till skillnad från villkorstvåa eller fd etta), men man kan vara rätt säker på att dom kollar den extra noga nästa år och då kan det ju bli en anmärkning. Närmast ett moraliskt test av bilägaren... wink

Alldeles rätt av dig, tittade på ett gammalt protokoll.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

249 Inlägg
21 mars 2022
leprachun skrev:
Mossan1 skrev:
Vad är det här?
15 svar, men bara ETT med faktisk hjälp till trådskaparen så här långt.
Frågan om vilken bilmodell var också befogad.  EN gång!

Länkarmslagring fram höger bakre:
"Fram Höger" som i höger framhjul.
"Bakre" som i bakre bussningen på aktuella länkarmen.

Majoriteten av länkarmarna har två bussningar mot karrossen.

Ofta kan man pressa i ny bussning, men rent ekonomiskt lönar det sig nog inte på ett verkstadsjobb. Arbetstiden med ur/ipressningen äter upp merkostnaden för komplett länkarm.

Bussningar får man ovanligt mycket vad man betalar för. Värt att köpa känt märke, faktiskt.
Det säger jag inte ofta.

Tack för utförligt svar. Kan detta var rätt del? https://www.autodoc.se/febi-bilstein/7448399

Kan vara men dubbelkolla konmåttet för din bil, har du valt 80hk?
Ibland kan ett besök på ex https://catalog.meca.se/CarSelect.aspx? … yType_ID=1 skapa lite reda på frågeställningarna om vad man har att välja på.

2 410 Inlägg
22 mars 2022
Brådhis skrev:
men man kan vara rätt säker på att dom kollar den extra noga nästa år och då kan det ju bli en anmärkning.

Ptja... Jag vet inte det jag... Jag har fått några bra att veta'n under åren som spårlöst försvunnit på nästa bes. papper, utan att jag gjort ett skit åt dom tongue

* Voff voff *
10 597 Inlägg
22 mars 2022
Lucif3r skrev:
Brådhis skrev:
men man kan vara rätt säker på att dom kollar den extra noga nästa år och då kan det ju bli en anmärkning.

Ptja... Jag vet inte det jag... Jag har fått några bra att veta'n under åren som spårlöst försvunnit på nästa bes. papper, utan att jag gjort ett skit åt dom tongue

Ja, det har iofs jag också varit med om nå´n gång. wink

3 211 Inlägg
22 mars 2022
leprachun skrev:
Tack för utförligt svar. Kan detta var rätt del? https://www.autodoc.se/febi-bilstein/7448399

Länken visar en nedre länkarm.
Rätt detalj i sig, men om just exakt den detaljen är rätt till din bil törs jag inte lova.
Men har du fyllt i alla uppgifter om bilen rätt, BÖR, det stämma hos leverantörerna.

En dålig bussning blir värre och värre.  Än bedömmer inte bilprovningen att det är trafikfarligt, men bör åtgärdas inom rimlig tid för arr slippa tråkiga följdfel som snedslitna däck, osv.
Kan bli riktig anmärkning nästa år.

Jag tycker det ska bytas i år i alla fall, och efter det utföras framvagnsinställning för bästa däck och bränsleekonomi.

4 468 Inlägg
22 mars 2022
2X är väl en sak som blir en skarp 2:a vid nästa bes! "Bra att veta" är bara bra att veta,kan mycket väl vara borta vid nästa bes..

6 Inlägg
23 mars 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
leprachun skrev:

Rätt detalj i sig, men om just exakt den detaljen är rätt till din bil törs jag inte lova.
Men har du fyllt i alla uppgifter om bilen rätt, BÖR, det stämma hos leverantörerna.

En dålig bussning blir värre och värre.  Än bedömmer inte bilprovningen att det är trafikfarligt, men bör åtgärdas inom rimlig tid för arr slippa tråkiga följdfel som snedslitna däck, osv.

Jag tycker det ska bytas i år i alla fall, och efter det utföras framvagnsinställning för bästa däck och bränsleekonomi.

Grejen är att jag varit på 2st verkstäder som båda två säger att jag ska ta med delen som jag vill byta så löser de jobbet. Men de vill ju inte ens titta under bilen för att hjälpa mig med att hitta rätt  del. De har hänvisat till mekonomen, har varit där också men de kan inte garantera rätt del heller. I värsta fall får man väl köpa delen och chansa på att det blir rätt alternativt skita i allt och hoppas på att den går igenom nästa besiktning.

Självfallet förstår man att de tar tid att kolla bilen osv men de borde väl ställa upp om man ska komma tillbaka och laga sin bil där.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 mars 2022
leprachun skrev:
Mossan1 skrev:
leprachun skrev:

Grejen är att jag varit på 2st verkstäder som båda två säger att jag ska ta med delen som jag vill byta så löser de jobbet. Men de vill ju inte ens titta under bilen för att hjälpa mig med att hitta rätt  del. De har hänvisat till mekonomen, har varit där också men de kan inte garantera rätt del heller. I värsta fall får man väl köpa delen och chansa på att det blir rätt alternativt skita i allt och hoppas på att den går igenom nästa besiktning.

Självfallet förstår man att de tar tid att kolla bilen osv men de borde väl ställa upp om man ska komma tillbaka och laga sin bil där.

Om dom inte får sälja delen så lär dom ju inte hjälpa dig att hitta den...

345 Inlägg
23 mars 2022
När jag köpt grejer från autodoc och jag är minsta osäker, så brukar jag skriva med deras chatt som är väldigt schyssta att ha med att göra. Ett regnummer eller ännu bättre chassienummer så kan de i sitt system se vad du behöver, det har iallafall funkar för mig alla gånger jag beställt.

Genom att knappa in sitt regnummer i deras app eller webbplats så kan det fortfarande dyka upp fel produkter, vilket har hänt åtminstone 3 personer jag känner, kolla t.ex bromsskivor hur många olika diametrar som dyker upp, eller hur många varianter av bromsbelägg man kan välja på.

Så om du tänker beställa från autodoc, försök leta reda på en sprängskiss från internet, alternativt ett bra foto som visar delen du vill ha sen kontaktar deras chatt så ska de hjälpa dig att få tag i rätt del.

Men det är som folk säger, bra att veta, nästa år kanske den besiktningsgubben till och med missar att kolla just denna grej och den passerar blank, alla missar vi nånting ibland &#128578;

Mvh
Timmy
Senast redigerat av _Shadow_ (23 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)

1 701 Inlägg
23 mars 2022
Hupp, tyvärr e´det så numer. Det är inte reservdelarna som kostar, utan jobbet.
Visst kan du tjäna en bra slant att inte gynna Mekonomen eller Meca eller liknande, o köpa
delar från Tyskland. Men då måste du komma med rätt delar, o så lite har inte verkstäderna att göra- att de utreder vilken del du ska ha... o sen inte ens få byta delen. O eftersom vi verkstäder har rabatt på delar, så tappar vi på såna som kommer med Egen semla till ett Café. Mitt förslag är att lära dig skruva sj. Eller som ja får göra när jag ska till tandläkaren- betala o hålla käft..eller lära mig meka tänder. Sånt e´livet. Givetvis kan du hitta nån Muhammeds Kebab o bilmek. som fixar detta till ett "bästa pris" om du vågar. - Lycka till.

mvh/husse

Sök