3180
Sök

Lite annan yta på ett ställe i cylinderloppet... Åsikter och tankar? (Volvo Penta AQ145B (B23A))

* Voff voff *
10 597 Inlägg
20 mars 2022
Trådstartare
#1
Som rubriken...

Jag har ju en gammal AQ145B i min båt som jag håller på att renovera. I treans cylinder är det ett fält på cylinderväggen som är lite "strävare" än övrig yta. Det är inga repor man kan tex känna med nageln och det finns ingen "kant" på fältet, utan det är bara lite mindre glatt än övrig yta.

På bilden har jag precis lyft toppen och ännu inte vridit runt motorn så det ser avsevärt värre ut där än vad det är och ser ut idag...

Så vad säger ni? Skrot eller prova att köra med det? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7682/7682-2cfff7bff7701fa41720f83880086e7d.jpg
Senast redigerat av Brådhis (20 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 687 Inlägg
20 mars 2022
#2
Snabbt gjort ta ut kolvar och hona cylindrarna lite lätt för att få en ny yta och sedan smacka i rengjorda kolvar med nya kolvringar.


* Voff voff *
10 597 Inlägg
20 mars 2022
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Snabbt gjort ta ut kolvar och hona cylindrarna lite lätt för att få en ny yta och sedan smacka i rengjorda kolvar med nya kolvringar.

Ja, det lutar helt klart åt det tänker jag. smile Var lite nyfiken på om någon varit med om samma sak och hur dom gjorde/hur det gick? smile

Enda tråkiga är ju att det är i en båt, så det är lite småtrångt under utan att lyfta motorn. Men det påstås att det går... tongue
Senast redigerat av Brådhis (20 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
20 mars 2022
#4
simlar skrev:
Snabbt gjort ta ut kolvar och hona cylindrarna lite lätt för att få en ny yta och sedan smacka i rengjorda kolvar med nya kolvringar.

ja horna ur blocket och se så det är något att använda.  sen i med nyar ringar och lager det är ju rätt små pengar och enkelt gjort på en rödblockare. 

visst kan man chansa men har man lyft toppen har man ju igentligen gjort det tråkiga jobbet redan smile

det är delar för runt 3000kr med alla lager packningar ringar osv.    det är ju fint med en bra motor. det är ju inte skit skoj att bli sittande på fel ställe vid fel tillfälle lite värre än att köra ras på bilen om en båt lägger av smile    då får man göra som ryssarna i norge..  börja ro smile

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 597 Inlägg
20 mars 2022
Trådstartare
#5
Growe skrev:
simlar skrev:
Snabbt gjort ta ut kolvar och hona cylindrarna lite lätt för att få en ny yta och sedan smacka i rengjorda kolvar med nya kolvringar.

ja horna ur blocket och se så det är något att använda.  sen i med nyar ringar och lager det är ju rätt små pengar och enkelt gjort på en rödblockare. 

visst kan man chansa men har man lyft toppen har man ju igentligen gjort det tråkiga jobbet redan smile

det är delar för runt 3000kr med alla lager packningar ringar osv.    det är ju fint med en bra motor. det är ju inte skit skoj att bli sittande på fel ställe vid fel tillfälle lite värre än att köra ras på bilen om en båt lägger av smile    då får man göra som ryssarna i norge..  börja ro smile

Ja, precis. Att hona och sedan montera nya ringar är ju ingen stor kostnad. Lutar starkt åt att jag gör så, om inte annat så för säkerhets skull. Då vet jag att allt är schysst.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
20 mars 2022
#6
Brådhis skrev:
Growe skrev:
simlar skrev:
Snabbt gjort ta ut kolvar och hona cylindrarna lite lätt för att få en ny yta och sedan smacka i rengjorda kolvar med nya kolvringar.

ja horna ur blocket och se så det är något att använda.  sen i med nyar ringar och lager det är ju rätt små pengar och enkelt gjort på en rödblockare. 

visst kan man chansa men har man lyft toppen har man ju igentligen gjort det tråkiga jobbet redan smile

det är delar för runt 3000kr med alla lager packningar ringar osv.    det är ju fint med en bra motor. det är ju inte skit skoj att bli sittande på fel ställe vid fel tillfälle lite värre än att köra ras på bilen om en båt lägger av smile    då får man göra som ryssarna i norge..  börja ro smile

Ja, precis. Att hona och sedan montera nya ringar är ju ingen stor kostnad. Lutar starkt åt att jag gör så, om inte annat så för säkerhets skull. Då vet jag att allt är schysst.

ja och du ser ju lite lättare hur stora skadorna är... om du bara river ur kolvarna så slipper man ju mycket men glöm inte att göra rent efter horningen så det inte lägger sig skit på veven smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök