3356
Sök

Köpråd: Audi A6, C6 2.0tdi e

19 Inlägg
28 april 2022
Trådstartare
#1
Tjena!
Nu kommer familjen öka så mina tankar har gått till en C6 sedan facelift 2.0tdi e, billig skatt för en diesel och bränsleförbrukning ligger på 0.5/l, jag undrar dock vilka problem har dem? Har dem många problem som 2.0T samt vad ska jag kolla extra noga för, typ rost i framskärmerna osv.
Hur ska motorn låta och vid provkörning?
Har kollat i blocket och finns bara 9 annonser ute för tillfället och min budget är på 50 tusen Kr och undrar vart mer finns det att kolla på såsom andra sidor eller något liknande.

11 Inlägg
29 maj 2022
#2
Har en 2.0 TFSI 09- som jag haft sedan 2012, farsan var första ägaren. Aldrig haft problem med motorn då den är servad varje 1000-1500 mil men handen på hjärtat så hade jag inte vågat köpa en sådan idag. De senare versionerna i A4 B8.5 och framåt är en annan historia dock smile

Dieseln är rätt stabil. Inte mycket allvarliga problem med den motorn. EGR ventil kan pajja vilket kostar ca 8000-10000kr att byta. Men den kan du även plocka ut smile

Framskärmar, huv är i Aluminium. Bagageluckan där belysning för regskylten sitter skall du kolla på innan köp, där kan rost förekomma. Sen o andra sidan en bil för 50k kan du inte förvänta dig vara felfri.

Vad du än gör undvik Automatlådorna om du skall ha en 4cyl. Dem suger, Multitronic är nog det värsta Audi gjort. Hittar du en V6 TDI så är det Tiptronic. Om jag inte missminner mig så är det samma teknik som Bmw använde i sina 530i/d dvs stabila klassiska automatlådor.

A6 C6 är annars en jäkligt bra bil, på motorvägen trivs den bäst. Stabil i högre farter och bra komfort.


511 Inlägg
30 maj 2022
#3
Jag har en A6 C7, 2013 sedan manuell 2.0 tdi, väldigt bra har den varit och då är även dörrar o baklucka i aluminium, ingen rost nån stans. Skulle jag välja igen utan att tveka, men en sån får du tyvärr knappast för 50 loppor

Of World
3 369 Inlägg
30 maj 2022
#4
krambriw skrev:
Jag har en A6 C7, 2013 sedan manuell 2.0 tdi, väldigt bra har den varit och då är även dörrar o baklucka i aluminium, ingen rost nån stans. Skulle jag välja igen utan att tveka, men en sån får du tyvärr knappast för 50 loppor

Det kan inte vara aluminium då mina var sönder rostade och togs på garanti.. både dörrar fram och bak samt baklucka.. en sedan.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Avstängd
10 388 Inlägg
30 maj 2022
#5
Escuza skrev:
Har en 2.0 TFSI 09- som jag haft sedan 2012, farsan var första ägaren. Aldrig haft problem med motorn då den är servad varje 1000-1500 mil men handen på hjärtat så hade jag inte vågat köpa en sådan idag. De senare versionerna i A4 B8.5 och framåt är en annan historia dock smile

Dieseln är rätt stabil. Inte mycket allvarliga problem med den motorn. EGR ventil kan pajja vilket kostar ca 8000-10000kr att byta. Men den kan du även plocka ut smile

Framskärmar, huv är i Aluminium. Bagageluckan där belysning för regskylten sitter skall du kolla på innan köp, där kan rost förekomma. Sen o andra sidan en bil för 50k kan du inte förvänta dig vara felfri.

Vad du än gör undvik Automatlådorna om du skall ha en 4cyl. Dem suger, Multitronic är nog det värsta Audi gjort. Hittar du en V6 TDI så är det Tiptronic. Om jag inte missminner mig så är det samma teknik som Bmw använde i sina 530i/d dvs stabila klassiska automatlådor.

A6 C6 är annars en jäkligt bra bil, på motorvägen trivs den bäst. Stabil i högre farter och bra komfort.

Kan inte hålla med alls. Inom familjen har vi haft 5 CVT-lådor. 4 av dessa hade rullat +30000 mil när de lämnade familjen, den 5:e sitter på min A4 och har snart passerat 30000 mil även den. Den enda som strulat var en låda som inte fått service.
Det i sin tur är inget konstigt då de första lådorna enligt Audi inte skulle behöva någon service (trots att tillverkaren sa att den visst skulle servas var 6000:e mil).
Det ändrade Audi på när det visade sig att lådorna började strula. För "hoppsan, de behövde visst service".

Sen är det då en generationsfråga. Det är inte samma CVT-låda som satt i ex.vis de första A6:orna 02/faceliften, som sitter i bilarna "idag" (eller ens i det spannet vi pratar om här).

Utöver familjens 5 kärror kan jag nämna åtminstone ett tiotal till i umgängeskretsen som också antingen kör, eller har kört, med CVT-lådor.
Att det sen är en otroligt tråkig låda, är en helt annan femma.


Tiptronic är inte en specifik låda, det är ett läge på automatlådorna. Dvs läget som gör att du kan växla manuellt. Detta sattes på de tidiga automatlådorna, men sitter även på CVT-lådorna ex.vis. Men, absolut, det går väl att sträcka till att tiptroniclådan oftast åsyftar "klassisk automatlåda med möjlighet att växla helt och hållet själv" (nåja).

Men en välservad cvt är sällan några problem, enligt mig.


F.ö. är tryckgivaren till DPF:en en rätt vanligt förekommande felkälla som gärna skrämmer slag på ägarna (då bilen då hävdar fel på DPF:en)
Strulande baklampor, trilskandes bakok- speciellt om man inte använder parkeringsbromsen vidare ofta, kablaget till dessa är inte heller helt ovanligt att det ger upp (fukt letar sig in och sen blir det skit av det).

Men, på det stora hela håller jag med dig; det är en trevlig bil. 2.0:an är dock, i mitt tycke (och ja, jag äger en sån själv) gränsfall till för lite motor i en väldigt stor bil (då ska vi inte ens nämna pre-faceliften med sina 140hk....). Men billigt går den.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

511 Inlägg
31 maj 2022
#6
Presidento skrev:
krambriw skrev:
Jag har en A6 C7, 2013 sedan manuell 2.0 tdi, väldigt bra har den varit och då är även dörrar o baklucka i aluminium, ingen rost nån stans. Skulle jag välja igen utan att tveka, men en sån får du tyvärr knappast för 50 loppor

Det kan inte vara aluminium då mina var sönder rostade och togs på garanti.. både dörrar fram och bak samt baklucka.. en sedan.

Jo, på min ärdet det, har t.o.m. kollat med magnet så det är helt klart icke-järn

Avstängd
10 388 Inlägg
31 maj 2022
#7
krambriw skrev:
Presidento skrev:
krambriw skrev:
Jag har en A6 C7, 2013 sedan manuell 2.0 tdi, väldigt bra har den varit och då är även dörrar o baklucka i aluminium, ingen rost nån stans. Skulle jag välja igen utan att tveka, men en sån får du tyvärr knappast för 50 loppor

Det kan inte vara aluminium då mina var sönder rostade och togs på garanti.. både dörrar fram och bak samt baklucka.. en sedan.

Jo, på min ärdet det, har t.o.m. kollat med magnet så det är helt klart icke-järn

Stämmer alldeles ypperligt för C7:an ja.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Of World
3 369 Inlägg
31 maj 2022
#8
it_mutt skrev:
krambriw skrev:
Presidento skrev:

Det kan inte vara aluminium då mina var sönder rostade och togs på garanti.. både dörrar fram och bak samt baklucka.. en sedan.

Jo, på min ärdet det, har t.o.m. kollat med magnet så det är helt klart icke-järn

Stämmer alldeles ypperligt för C7:an ja.

Det stämmer säkerligen för min var tydligen en C6 av sista faceliften

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

19 Inlägg
6 juni 2022
Trådstartare
#9
Escuza skrev:
Har en 2.0 TFSI 09- som jag haft sedan 2012, farsan var första ägaren. Aldrig haft problem med motorn då den är servad varje 1000-1500 mil men handen på hjärtat så hade jag inte vågat köpa en sådan idag. De senare versionerna i A4 B8.5 och framåt är en annan historia dock smile

Dieseln är rätt stabil. Inte mycket allvarliga problem med den motorn. EGR ventil kan pajja vilket kostar ca 8000-10000kr att byta. Men den kan du även plocka ut smile

Framskärmar, huv är i Aluminium. Bagageluckan där belysning för regskylten sitter skall du kolla på innan köp, där kan rost förekomma. Sen o andra sidan en bil för 50k kan du inte förvänta dig vara felfri.

Vad du än gör undvik Automatlådorna om du skall ha en 4cyl. Dem suger, Multitronic är nog det värsta Audi gjort. Hittar du en V6 TDI så är det Tiptronic. Om jag inte missminner mig så är det samma teknik som Bmw använde i sina 530i/d dvs stabila klassiska automatlådor.

A6 C6 är annars en jäkligt bra bil, på motorvägen trivs den bäst. Stabil i högre farter och bra komfort.

Jag är så himla förälskad på dessa A6:or, kollar nu runt hela eu och finns bara 36 sådana jag vill ha med ett medianpriset är 80-90K och jag bör ha 10K utöver om jag nu köper utanför sverige.

Vad jag specifik letar efter är: 09-11 årsmodell, 2.0tdi e, manuell och sedan. Dessa är krav men skulle va riktigt najs med lädersäten och panorama men som sagt är inte ett krav.

Jag har snackat med mina föräldrar om det och dem tycker att jag bör begränsa mig till berlin och hannover gränsen. Jag, en 19 åring letar över hela eu big_smile
Jag hoppades att audi hade en kombo med 2.0tdi e med quattro men då är det c7 men är för dyra och inte direkt mina typer.

Hur vet jag om EGR ventil fungerar som den ska? Min far kollar alltid på oljelocket när motorn är igång, sätter sin hand på hålet och om det finns ingen olja på handen så är det något fel på kamaxel, stämmer det? Isåfall stämmer det på diesel motorn också?

11 Inlägg
8 juni 2022
#10
Andreasd00 skrev:
Escuza skrev:
Har en 2.0 TFSI 09- som jag haft sedan 2012, farsan var första ägaren. Aldrig haft problem med motorn då den är servad varje 1000-1500 mil men handen på hjärtat så hade jag inte vågat köpa en sådan idag. De senare versionerna i A4 B8.5 och framåt är en annan historia dock smile

Dieseln är rätt stabil. Inte mycket allvarliga problem med den motorn. EGR ventil kan pajja vilket kostar ca 8000-10000kr att byta. Men den kan du även plocka ut smile

Framskärmar, huv är i Aluminium. Bagageluckan där belysning för regskylten sitter skall du kolla på innan köp, där kan rost förekomma. Sen o andra sidan en bil för 50k kan du inte förvänta dig vara felfri.

Vad du än gör undvik Automatlådorna om du skall ha en 4cyl. Dem suger, Multitronic är nog det värsta Audi gjort. Hittar du en V6 TDI så är det Tiptronic. Om jag inte missminner mig så är det samma teknik som Bmw använde i sina 530i/d dvs stabila klassiska automatlådor.

A6 C6 är annars en jäkligt bra bil, på motorvägen trivs den bäst. Stabil i högre farter och bra komfort.

Jag är så himla förälskad på dessa A6:or, kollar nu runt hela eu och finns bara 36 sådana jag vill ha med ett medianpriset är 80-90K och jag bör ha 10K utöver om jag nu köper utanför sverige.

Vad jag specifik letar efter är: 09-11 årsmodell, 2.0tdi e, manuell och sedan. Dessa är krav men skulle va riktigt najs med lädersäten och panorama men som sagt är inte ett krav.

Jag har snackat med mina föräldrar om det och dem tycker att jag bör begränsa mig till berlin och hannover gränsen. Jag, en 19 åring letar över hela eu big_smile
Jag hoppades att audi hade en kombo med 2.0tdi e med quattro men då är det c7 men är för dyra och inte direkt mina typer.

Hur vet jag om EGR ventil fungerar som den ska? Min far kollar alltid på oljelocket när motorn är igång, sätter sin hand på hålet och om det finns ingen olja på handen så är det något fel på kamaxel, stämmer det? Isåfall stämmer det på diesel motorn också?

Ja det är härliga bilar smile Även om de har några år på nacken så åker man fortfarande jäkligt fint i dem. Tyvärr är bilar generellt som säljs i Sverige rätt fattiga till utrustningen till skillnad från de i Tyskland och längre ner i EU. Motorlampan har tänts två gånger för min vän som har haft flertalet 2.0 TDI och då var det EGR ventilen. Bilen gick i limpmode men efter omstart så funkar den som vanligt igen, det är väl ett tidigt tecken skulle jag tro. Någon annan kanske vet bättre.

Panorama finns dock inte i C6 men de finns vanlig taklucka som går att tilta och öppna. Har du tur så kanske du hittar en jäkligt fin, har sett några fullutrustade och det är rätt bra med utrustning då. Just Sedan är rätt unika i Facelift.
Senast redigerat av Escuza (8 juni 2022)


3 214 Inlägg
9 juni 2022
#11
Andreasd00 skrev:
Min far kollar alltid på oljelocket när motorn är igång, sätter sin hand på hålet och om det finns ingen olja på handen så är det något fel på kamaxel, stämmer det? Isåfall stämmer det på diesel motorn också?

Så kan få en hint om den har övertryck i vevhuset.  Orsaker till det kan vara tät vevhusventilation eller dålig kompression. Sk Leakdown.
Men det är inget direkt pålitligt sätt.
Har inget med kamaxel att göra, och diesel eller bensin kvittar.

Sällan det skvätter ut olja genom öppen påfyllning på moderna motorer.
Bevisar ingenting oavsett.
På 70talet kanske
Senast redigerat av Mossan1 (9 juni 2022)


Sök