Man får egentligen inte ändra alls, varken på bil eller a-traktor, om det går utanför originaldimensionerna. Men det är en jävla skillnad på vad lagen säger och vad bilprovningen eller polisen säger. Nästan alla skaffar fetare hjul nuförtiden och varken bilprovningen eller polisen bryr sig oftast, så länge det inte är extrema skillnader.
Jag kan inte så några problem med att byta dimension på däck och fälg så länge dom inte diffar extremt mycket,
men vill du vara helt safe så håller du dig inom Trafikverkets marginaler.
"Hjulsystem
Övergripande krav
18 § A-traktor skall med avseende på däck uppfylla kraven i
20 – 24 §§.
19 § Dubbade däck får användas på väg under tiden från och
med den 1 oktober till och med den 30 april. Dubbade däck
får användas övrigt tid om vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.
Fordon får endast ha dubbdäck som uppfyller kraven i
25 §.
Krav på däck
20 § Däck skall vara dimensionerade för minst den axelbelastning som fordonet har att uppbära men behöver inte vara
dimensionerade för högre axel-/boggiebelastning än den som
fordonet får framföras med.
Kravet i första stycket gäller inte om fordonets största tilllåtna bruttovikt och axelbelastning begränsas med hänsyn till
däckens bärighet.
21 § Däck skall vara dimensionerade för den högsta hastighet som fordonet får framföras med men behöver inte vara
dimensionerade för högre hastighet än fordonets maximala
hastighet.
22 § Vid tillämpning av 20 och 21 §§ skall det belastningsvärde användas som för respektive däcksdimension angetts
av The Scandinavian Tire and Rim Organisation (STRO) i
”Databok 2002”.
23 § Däck får inte visa tecken på brott eller separation med
undantag av däck (hjulenheter) som konstruerats för att under
kortare tid köras lufttomma eller med reducerat lufttryck.
Däckets armering får inte vara blottlagd.
24 § För A-traktor med en totalvikt av högst 3 500 kg gäller
att slitbana på däck inte får vara mer nött än att det kvarvarande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,6 mm i de
mittersta 75 % av slitbanans bredd.
25 § Dubbade däck får inte ha så kallade ”rördubbar”.
Antalet dubbar bör vara lika stort i fordonets eller fordonskombinationens samtliga däck.
Däck med det största dubbutsticket bör vara monterade på
hjul på fordonets bakre axel eller axlar. "
Live long, and prosper.