3336
Sök

Alternativa dimensioner på däck/fälg på A-traktor

5 Inlägg
18 juni 2022
Trådstartare
#1
Hej! Får man ha alternativa dimensioner på däck/fälg på A-traktorer?

732 Inlägg
19 juni 2022
#2
Man får egentligen inte ändra alls, varken på bil eller a-traktor, om det går utanför originaldimensionerna. Men det är en jävla skillnad på vad lagen säger och vad bilprovningen eller polisen säger. Nästan alla skaffar fetare hjul nuförtiden och varken bilprovningen eller polisen bryr sig oftast, så länge det inte är extrema skillnader.

Jag kan inte så några problem med att byta dimension på däck och fälg så länge dom inte diffar extremt mycket,
men vill du vara helt safe så håller du dig inom Trafikverkets marginaler.

"Hjulsystem
Övergripande krav
18 § A-traktor skall med avseende på däck uppfylla kraven i
20 – 24 §§.
19 § Dubbade däck får användas på väg under tiden från och
med den 1 oktober till och med den 30 april. Dubbade däck
får användas övrigt tid om vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.
Fordon får endast ha dubbdäck som uppfyller kraven i
25 §.
Krav på däck
20 § Däck skall vara dimensionerade för minst den axelbelastning som fordonet har att uppbära men behöver inte vara
dimensionerade för högre axel-/boggiebelastning än den som
fordonet får framföras med.
Kravet i första stycket gäller inte om fordonets största tilllåtna bruttovikt och axelbelastning begränsas med hänsyn till
däckens bärighet.
21 § Däck skall vara dimensionerade för den högsta hastighet som fordonet får framföras med men behöver inte vara
dimensionerade för högre hastighet än fordonets maximala
hastighet.
22 § Vid tillämpning av 20 och 21 §§ skall det belastningsvärde användas som för respektive däcksdimension angetts
av The Scandinavian Tire and Rim Organisation (STRO) i
”Databok 2002”.
23 § Däck får inte visa tecken på brott eller separation med
undantag av däck (hjulenheter) som konstruerats för att under
kortare tid köras lufttomma eller med reducerat lufttryck.
Däckets armering får inte vara blottlagd.
24 § För A-traktor med en totalvikt av högst 3 500 kg gäller
att slitbana på däck inte får vara mer nött än att det kvarvarande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,6 mm i de
mittersta 75 % av slitbanans bredd.
25 § Dubbade däck får inte ha så kallade ”rördubbar”.
Antalet dubbar bör vara lika stort i fordonets eller fordonskombinationens samtliga däck.
Däck med det största dubbutsticket bör vara monterade på
hjul på fordonets bakre axel eller axlar. "

Live long, and prosper.

13 Inlägg
25 juni 2022
#3
Klart du får byta däckdimension.

Saxat från Transportstyrelsen

Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

* Voff voff *
10 597 Inlägg
26 juni 2022
#4
Pexxor skrev:
Klart du får byta däckdimension.

Saxat från Transportstyrelsen

Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Nu handlade tråden om en A-traktor. smile Det du länkar är för personbilar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 468 Inlägg
26 juni 2022
#5
Monterar du hjul med en annorlunda storlek på en A-traktor med H-reg ,så kan ju inte varv/hastighet bli rätt,om man ska vara petig!

7 450 Inlägg
27 juni 2022
#6
Vet att det, i alla fall på Suzuki Jimny, fuskas med däckdimensioner.
Vid regbes har man 125-14".
Därefter byter man till 215/80-15".
Hur mycket det gör i hastighetsskillnad vet jag inte.

En snubbe i Fjollträsk hyr på Blocket ut "besiktningshjul".

* Voff voff *
10 597 Inlägg
27 juni 2022
#7
torsen skrev:
Vet att det, i alla fall på Suzuki Jimny, fuskas med däckdimensioner.
Vid regbes har man 125-14".
Därefter byter man till 215/80-15".
Hur mycket det gör i hastighetsskillnad vet jag inte.

En snubbe i Fjollträsk hyr på Blocket ut "besiktningshjul".

Vad vinner man på detta? Eller är Jimnyn så liten att 215/80-15" inte får plats?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
27 juni 2022
#8
torsen skrev:
Vet att det, i alla fall på Suzuki Jimny, fuskas med däckdimensioner.
Vid regbes har man 125-14".
Därefter byter man till 215/80-15".
Hur mycket det gör i hastighetsskillnad vet jag inte.

En snubbe i Fjollträsk hyr på Blocket ut "besiktningshjul".

bes hjul till a-traktorer brukar betyda något hellet annat än att det är en mer passande storlek.     jag tänker verkligen inte gå in på vad tanken är med speciella bes hjul till a traktorer.  den som vet den vet resten ska INTE veta ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

7 450 Inlägg
27 juni 2022
#9
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Vet att det, i alla fall på Suzuki Jimny, fuskas med däckdimensioner.
Vid regbes har man 125-14".
Därefter byter man till 215/80-15".
Hur mycket det gör i hastighetsskillnad vet jag inte.

En snubbe i Fjollträsk hyr på Blocket ut "besiktningshjul".

Vad vinner man på detta? Eller är Jimnyn så liten att 215/80-15" inte får plats?

Vad man vinner får du fundera ut själv, men 215/80-15" är det största som "går på" en omoddad Jimny utan att det tar i när man svänger.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
27 juni 2022
#10
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Vet att det, i alla fall på Suzuki Jimny, fuskas med däckdimensioner.
Vid regbes har man 125-14".
Därefter byter man till 215/80-15".
Hur mycket det gör i hastighetsskillnad vet jag inte.

En snubbe i Fjollträsk hyr på Blocket ut "besiktningshjul".

Vad vinner man på detta? Eller är Jimnyn så liten att 215/80-15" inte får plats?

Vad man vinner får du fundera ut själv, men 215/80-15" är det största som "går på" en omoddad Jimny utan att det tar i när man svänger.

Jahaja... Vaknat på fel sida idag, Torsen? wink Nej, mitt intresse för Jimnys är nog alldeles för litet för att jag ska ägna dom en tanke efter att detta inlägg är skrivet. Hade jag vetat svaret hade jag inte frågat. På en bil med tex hastighetsreglering som baseras på rullad sträcka så kan jag förstå det, men det kan ju knappast gälla en Jimny...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök