Lucif3r skrev:
Kan inte låta bli... Jag är lite förvånad (och besviken) att du inte rekommenderade
spillolja som rostskydd
Spillolja innehåller mängder med mikroskopiska metallfragment som PÅSKYNDAR ROST på bilens metalldelar.
Tror jag tidigare berättat om en som trodde sig rostskydda sin stålvajer till winschen genom att lägga den i ett stort kärl med spillolja.
Han trodde han var smart med sin lågbudgetlösning.
Jämfört med dem som lade stålvajern i färsk olja.
Men tji fick han som lurade sig själv.
Vajern rostade naturligtvis.
SAMMA SAK ATT SKER VID BEHANDLING AV BILS UNDERREDE OCH HÅLRUM.
Maximalt skydd mot rost ger linolja.
Statens Provningsanstalt i Borås har genomfört omfattande prov med olika rostskyddsmedel.
Linolja var i särklass överlägset.
Både vad gällde spaltinträngning och slitskydd samt varaktighet.
Har själv rosskyddbehandlat ett par bilar med linolja.
Men det gör jag inte om.
Saneringen av utrustningen olidlig och krävande.
Linoljan fortsätter att droppa (på garagegolvet) närmare ett år.
Förbrukningen av dagstidningar överstiger grannarnas prenumerationer.
För att inte tala om mängden sopor.
Annan stor nackdel är lukten av linoljan - luktar gott första dagarna - men sen urk.
Så Dinitrol, Tectyl och motsvarande är nog att föredra.
Finns till vissa fabrikat av rostskyddsmedel meterlånga slang/plaströr med mässingsmunstycke med 4 hål som sprider rostskyddet förträffligt i balkar, dörrar och andra hålrum.
Anser jag!