2940
Sök

940 B230fk går på tre cylindrar

93 Inlägg
10 september 2022
Trådstartare
#1
Tjena körde bilen häromdagen och efter att jag har bromsat ner för att svänga så börjar han gå otroligt trögt, då gick han ju bara på tre cylindrar, har bränsle då stiftet är blött men jag har gnista med, nollade han för att se så att han står rätt och de gör han och han reagerar inte på startgas heller, alla andra cylindrar går hur fint som helst men andra cylinder längst fram vill inte. Har inte grejer att kolla så jag har komp. Hur ska jag söka vidare?


1 798 Inlägg
10 september 2022
#2
Testa med andra tändstift, kontrollera att tändkablar osv sitter som dom ska.


Forummoderator
18 009 Inlägg
10 september 2022
#3
Hilmer skrev:
Testa med andra tändstift, kontrollera att tändkablar osv sitter som dom ska.

Eller byt plats på stiften och se om problemet flyttar på sig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

93 Inlägg
10 september 2022
Trådstartare
#4
Allt i tändnings väg är nytt rotor,kablar,stift och fördelarlock, testat både byta stift och kablar mellan cylindrar men alltid samma cylinder som inte går, beställde en kompressionmätare så väntar på de nu


2 401 Inlägg
10 september 2022
#5
Ravil skrev:
Allt i tändnings väg är nytt rotor,kablar,stift och fördelarlock, testat både byta stift och kablar mellan cylindrar men alltid samma cylinder som inte går, beställde en kompressionmätare så väntar på de nu

Biltemas tänddelar eller org?


93 Inlägg
10 september 2022
Trådstartare
#6
Nybergrobin skrev:
Ravil skrev:
Allt i tändnings väg är nytt rotor,kablar,stift och fördelarlock, testat både byta stift och kablar mellan cylindrar men alltid samma cylinder som inte går, beställde en kompressionmätare så väntar på de nu

Biltemas tänddelar eller org?

Både och 🙃


2 401 Inlägg
10 september 2022
#7
Biltema kan ha de sämsta elkomponenterna i världen.   

Felsök från början och uteslut inte att de nya delarna kan vara defekt


2 845 Inlägg
10 september 2022
#8
Nybergrobin skrev:
Biltema kan ha de sämsta elkomponenterna i världen.   

Felsök från början och uteslut inte att de nya delarna kan vara defekt

Exakt...... Släng iväg det från Biltema så långt du bara kan och sätt dit riktiga grejer.  Då vet du vad du har iallafall för framtiden.

7 444 Inlägg
11 september 2022
#9
Ravil skrev:
Tjena körde bilen häromdagen och efter att jag har bromsat ner för att svänga så börjar han gå otroligt trögt, då gick han ju bara på tre cylindrar, har bränsle då stiftet är blött men jag har gnista med, nollade han för att se så att han står rätt och de gör han och han reagerar inte på startgas heller, alla andra cylindrar går hur fint som helst men andra cylinder längst fram vill inte. Har inte grejer att kolla så jag har komp. Hur ska jag söka vidare?

Försök ändå med ett kompressionsprov.

3 208 Inlägg
11 september 2022
#10
Suck detta Biltemagnällande utan fog.
Dom har bra och mindre bra grejer helt klart, men just Biltemas tändstift är tillverkade av Brisk. Ett jättestort och gammalt företag på området.
Att påstå att dom är så helkass är att ha näsan i vädret och huvudet i arslet.
Kan det bli fel i tillvetknkngen? Javisst, men har man fått problem med dom har man nog ett annat grundfel, kört med dom för länge eller fel stift för motorn.

Ett kompprov är nästa steg, helt klart.

Och naturligtvis är inte ny = ok till 100% säkerhet oavsett vart man har köpt grejerna.  En titt i fördelarlocket rekomenderas. Kan bli fel även vid montering.
Senast redigerat av Mossan1 (11 september 2022)

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
11 september 2022
#11
Har kört väldigt mycket tänddelar ifrån Biltema, främst när nästan bodde granne med varuhuset i Örebro.
Har bara fått problem två gånger;

1: kilen i rotorn gick av så att bilen tvärdog, lyckligtvis var jag mindre än 5 minuters gångväg ifrån Biltema.
2: spikade sönder ett Briska stift under mappning efter att bränsletrycket drog åt helvete.

Utöver detta så har deras grejer fungerat klockrent.

OnT: Som många andra säger så är det dags för ett kompprov.

Up the RA

93 Inlägg
11 september 2022
Trådstartare
#12
Jesper328 skrev:
Har kört väldigt mycket tänddelar ifrån Biltema, främst när nästan bodde granne med varuhuset i Örebro.
Har bara fått problem två gånger;

1: kilen i rotorn gick av så att bilen tvärdog, lyckligtvis var jag mindre än 5 minuters gångväg ifrån Biltema.
2: spikade sönder ett Briska stift under mappning efter att bränsletrycket drog åt helvete.

Utöver detta så har deras grejer fungerat klockrent.

OnT: Som många andra säger så är det dags för ett kompprov.

Yes beställde hem en kompmätare igår så spänningen lider tills den har kommit


93 Inlägg
14 september 2022
Trådstartare
#13
Har gjort kompprov på alla cylindrar nu och cylinder 1 och 4 är de 9bar och på cylinder 2 och 3 är de 0 bar vilket var synd men också konstigt eftersom han gick på cylinder 3? Något är knas


Lastbilsmekaniker
5 191 Inlägg
14 september 2022
#14
Ravil skrev:
Har gjort kompprov på alla cylindrar nu och cylinder 1 och 4 är de 9bar och på cylinder 2 och 3 är de 0 bar vilket var synd men också konstigt eftersom han gick på cylinder 3? Något är knas

Packningen blåst imellan 2 och 3 har haft detta felet så dom delar kompen


93 Inlägg
14 september 2022
Trådstartare
#15
volvoqq skrev:
Ravil skrev:
Har gjort kompprov på alla cylindrar nu och cylinder 1 och 4 är de 9bar och på cylinder 2 och 3 är de 0 bar vilket var synd men också konstigt eftersom han gick på cylinder 3? Något är knas

Packningen blåst imellan 2 och 3 har haft detta felet så dom delar kompen

Ska riva av toppen till helgen förhoppningsvis o kolla närmare på de, får la hålla tummarna att de är de och inte något värre med cylindrarna


93 Inlägg
26 september 2022
Trådstartare
#16
Fick ner toppen nu i helgen och tur i oturen så var de topplockspackningen som hade gått mellan cylinder 2 och 3, så bara beställa nytt o sen går han många mil igen 😁


93 Inlägg
26 september 2022
Trådstartare
#17
Ravil skrev:
Fick ner toppen nu i helgen och tur i oturen så var de topplockspackningen som hade gått mellan cylinder 2 och 3, så bara beställa nytt o sen går han många mil igen 😁

Nu när man ändå har nere toppen, något man kan göra samtidigt som ger den lite kärlek? Byter såklart alla packningar


Lastbilsmekaniker
5 191 Inlägg
26 september 2022
#18
Ravil skrev:
Fick ner toppen nu i helgen och tur i oturen så var de topplockspackningen som hade gått mellan cylinder 2 och 3, så bara beställa nytt o sen går han många mil igen 😁

Då hade jag rätt då alltså😂


2 401 Inlägg
27 september 2022
#19
Byta packningar, riktplana toppen, slipa in ventiler smile


1 798 Inlägg
27 september 2022
#20
Plana toppen krävs i princip enbart ifall det finns skador på ytorna, toppen kan skeva rätt mycket utan att det för den skull skapar framtida problem.
Toppen är aluminium och dras plan vid montering, för att plana toppen krävs det att den spänns upp korrekt för inte lagerbanorna till kamaxeln kommer ur linje.
Det har gått troll i det här med att plana toppar, det är faktiskt rätt sällan som det behövs, går motorn varm så är det oftast sträckbultarna som vidgar sig som då gör att packningen åker.
Så se till att byta bultarna.



Sök