Fick katalysator stulen på min Toyota Prius 2008 jävligt tråkigt blev 4000 kr i självrisk och verkstan ringde idag och sa att det kommer kosta 4000kr extra att fixa ljuddämpare Då den var skadad från för. Tackade nej då jag menar att den inte var skadad från för och nu när jag hämtade upp bilen låter den helt för jävligt och luktar avgas i bilen. Jag menar att skadan på ljuddämparen kommit vid stölden. Men enligt verkstan och försäkringsbolaget så täcker inte försäkringen då den skadan skett tidigare. Men bilen funkade super bra innan stölden och nu går det inte att åka i. Kan man på nått viss överklaga försäkringsbolaget bedömning.
Jag anser att det syns tydligt på bilden att det är rosten som är orsaken till att det gått av, det har så klart rubbats när dom stulit kat och vid rep, men rosten är ju grundproblemet här vilket gör att dom har helt rätt för sig. Men sen ska det inte behöva kosta 4000:- att fixa skadan på röret, där kan du spara en hel del pengar på att fråga runt och få några kostnadsförslag. Om nu resten av avgassystemet är i skick att det är värt att reparera enbart röret.
Tycker också det ser ut som rostskada. Var säkert så skört att det sprack när patrasket slet bort katten. Eller sprack mer.
Men sol föregående menar så kan man sätta universella rörbitar och ersätta dåligt rör för ganska låg materialkostnad, MEN, det är bara en långsiktig lösning om röret och dämpare är friskt i övrigt.
Det händer att rör kan vara dåliga på ett område bara. Annars måste det bytas helt. Kan vara så.
Ja den är rostigt och har nu bokat tid nu hos en biligare mekaniker men när jag tittar på bilden tycker jag mer det ser ut som de har sågat med en vinkel slip.
Ja den är rostigt och har nu bokat tid nu hos en biligare mekaniker men när jag tittar på bilden tycker jag mer det ser ut som de har sågat med en vinkel slip.
Nej, absolut ingen vinkelslip. Det har helt enkelt brutits av då de tagit katalysatorn. Detta hade gått av ändå inom en väldigt snar framtid.
Spelar väl ingen roll om avgasröret var ytrostskadat vid katalysatortillgreppet eller ej. Bilen fungerade och avgasröret hade säkert hängt med flera tusen mil till utan att haverera. Bilen ska återställas till det skick den var i FÖRE katalysatorstölden med vidhängande ytterligare skada.
Finns någon försäkringsförening dit man kan överklaga beslut/handläggning/reparation man inte är nöjd med.
Att gå vidare till Allmänna Reklamations Nämnden, ARN, tror jag inte är en väg att gå. Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN. Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt. Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.
Klart försäkringsbolaget ska ta sitt fulla ansvar och ersätta HELA skadan = även följdskadan!
Om du har en rostig framskärm och någon kör in i din bil - så får du förmodligen både ny skärm och lack och det kommer bekostas av motpartens försäkringsbolag om densamme bedöms som vållande - då kommer det inte tjafsas om ev rost
Att gå vidare till Allmänna Reklamations Nämnden, ARN, tror jag inte är en väg att gå. Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN. Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt. Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.
För att få till något hos ARN behöver man ett oberoende utlåtande från tex. en besiktningstation man kan inte åka till en vanlig bilverkstad för utlåtande då det är en vinstdrivade verksamhet
Att gå vidare till Allmänna Reklamations Nämnden, ARN, tror jag inte är en väg att gå. Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN. Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt. Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.
För att få till något hos ARN behöver man ett oberoende utlåtande från tex. en besiktningstation man kan inte åka till en vanlig bilverkstad för utlåtande då det är en vinstdrivade verksamhet
bes idag är ju vinstdrivande verksamhet oxå idag
vet att vi gjort värderingar åt försäkringsbolaget i en märkesklubb jag varit med om att starta upp.
Att gå vidare till Allmänna Reklamations Nämnden, ARN, tror jag inte är en väg att gå. Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN. Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt. Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.
För att få till något hos ARN behöver man ett oberoende utlåtande från tex. en besiktningstation man kan inte åka till en vanlig bilverkstad för utlåtande då det är en vinstdrivade verksamhet
Hjälper inte med skriftligt intyg från ackrediterad bilprovningsanläggning då varken ARN och bilverkstaden, en Mekonomenverkstad, vill ta del av handlingar. Har du haft med Mekonomen eller ARN att göra?
Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN. Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt. Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.
Var var felet på slutväxeln för och efter "reparation" ?
Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN. Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt. Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.
Var var felet på slutväxeln för och efter "reparation" ?
Bilen lämnades, efter instruktion till bärgaren från försäkringsbolaget till närmaste bilverkstad, vilken råkade vara en Mekonomenverkstad. Felet var att satellitdreven spruckit och delarna hamnat mellan kronhjul och pinjong. Pinjongen drev kronhjulet - men i diffen var det rent på kugghjul = ingen kraft ut till drivaxlarna. Således bara att byta en komplett bakaxelväxel. Ett jobb som normalt på en så ny bil där inget är fastrostat bör gå på ett par timmar på lyft. Har själv bytt bakaxelväxel(diff) - utan pinjongbyte - på 1 timma på liknade konstruktion(man lossar hela diffen framåt) när jag monterat Lock-Right och Torsen.