4242
Sök

Bilbatteri Hyundai i10

52 Inlägg
23 november 2022
Trådstartare
#1
Måste nog köpa nytt bilbatteri till min Hyundai då batteriet har dött flera gånger det senaste året.

Jag har googlat lite på bilbatterier och det finns batterier för 1000kr och uppåt.

Vad är det som skiljer ett batteri från samma märke men där det ena är dubbelt så dyrt?

Har kikat på ett sånt här:

https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450053

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
23 november 2022
#2
Bongo skrev:
Måste nog köpa nytt bilbatteri till min Hyundai då batteriet har dött flera gånger det senaste året.

Jag har googlat lite på bilbatterier och det finns batterier för 1000kr och uppåt.

Vad är det som skiljer ett batteri från samma märke men där det ena är dubbelt så dyrt?

Har kikat på ett sånt här:

https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450053

Årsmodell? Har du start och stoppfunktion kan ett batteri ibland bli väldigt dyry.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 003 Inlägg
23 november 2022
#3
Sant Benny. Det batteri som TS föreslår passar inte en i10 med start-stop.

Nu är det nog en äldre bil. Annars hade TS fått ett nytt batteri på garantin bara. Men kan ju vara laddningen som är dålig med. Eller för den delen korta sträckor och mycket förbrukare på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

52 Inlägg
23 november 2022
Trådstartare
#4
Det är en årsmodell 2015 och har ingen start och stopp funktion om det menas med att bilen stängs av en kort stund vi tex rödljus?

7 439 Inlägg
23 november 2022
#5
2015 börjar närma sig slutet på livscykeln för batteriet - men inte säkert.
Kör du enbart korta sträckor = många starter per körd sträcka?
Har du kollat att generatorn laddar tillräckligt?
Med en enkel prisbillig multimeter för några hundralappar kan du se om det är laddningen som är bristfällig eller ej.
12,5 - 12,7 volt vid fulladdat batteri med avstängd motor.
Runt 13,5 volt med motor på tomgång.
Cirka 14 - 14,5 volt vid lite uppvarvning av motorn = 1.500 varv per minut.

Kan således vara onödigt att byta batteri, om det i stället är laddningsfunktionen som felar.
På samma sätt som batteriets förmåga att lämna "kräm" avtar med kyla minskar även batteriets förmåga att ta till sig laddning vid kyla.
Kan liknas vid ett fyllt badkar där man tappar ur 10 liter men endast fyller på 5 liter.
Cykeln görs gång på gång.
Till slut är badkaret tomt.

O t: På min Honda 2015 varnas vintertid ibland för låg batterispänning genom rekommendera att koppla bort "stop/start"-funktionen.

52 Inlägg
23 november 2022
Trådstartare
#6
Okej. Kanske ska börja med att köpa en multimeter men bilen går inte ens igång om man försöker starta den med startkablar från en annan bil.

52 Inlägg
23 november 2022
Trådstartare
#7
Radion och instrumentpanelen lyser när man slår på tändningen men sen står motorn bara och tickar.

52 Inlägg
24 november 2022
Trådstartare
#8
Ingen som har någon idé vad som skiljer dom här två batterierna förutom priset?

https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450053

https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450265

Forummoderator
18 003 Inlägg
24 november 2022
#9
Bongo skrev:
Ingen som har någon idé vad som skiljer dom här två batterierna förutom priset?

https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450053

https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450265

Det ena är på 50A - 480CCA
Och det andra 60A - 680CCA AGM

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 003 Inlägg
24 november 2022
#10
Bongo skrev:
Okej. Kanske ska börja med att köpa en multimeter men bilen går inte ens igång om man försöker starta den med startkablar från en annan bil.

Vanligt vid dålig kontakt. Man behöver lirka med kablarna några gånger innan man hör att bilen som ska ge ström börjar gå lite tyngre. Gnistor kan förekomma. Batteriet kanske bara behöver laddas? Hur mycket kör du med bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 146 Inlägg
24 november 2022
#11
Skall du behålla bilen länge och har en bensin/dieselvärmare hade jag gått på AGM batteriet.
Dem håller längre och klarar urladdning bättre.

Skall du inte ha bilen speciellt länge till så köp det billiga batteriet.


6 119 Inlägg
24 november 2022
#12
Det första man ska göra om man misstänker att batteriet  inte funkar är att ladda det. Inte att köpa ett nytt!
Så skaffa en enkel laddare först! Men jag kan förstå problemet med att ladda batteriet om man bor i lägenhet. Bor man i villa/radhus/kedjehus så har man det lättare.
Som Torsen säger så bör man alltid ha en multimeter till hands så man kan mäta batterispänningen, en sån kostar runt hundralappen på Biltema.

Ska du ändå köpa nytt batter (vilket jag inte först skulle göra) så ta reda på hur stort ditt nuvarande batteri är...rent fysiskt, så du vet hur stort batteri du ska köpa. Det är ju bra att köpa så stort batteri som möjligt då stort batteri innebär mer energi (kan ge kraft under längre tid). Ta också reda på hur många amperetimmar ditt nuvarande batteri har, så att du inte köper ett batteri som har lägre amperetal än det du redan har, men mer är bara bra.
Kan bara rekommendera Biltemas "siverfärgade" batterier då jag använt två sådana under de senaste 30 åren utan problem.


Forummoderator
18 003 Inlägg
24 november 2022
#13
Var ute och tittade i vår i10 -22:a som har start/stop och den har ett AGM 50A 560CCA. Vilket betyder att det lilla räcker gott för TS del eftersom vår har en del hybridfasoner för sig med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

52 Inlägg
24 november 2022
Trådstartare
#14
Hybrid_ skrev:
Bongo skrev:
Okej. Kanske ska börja med att köpa en multimeter men bilen går inte ens igång om man försöker starta den med startkablar från en annan bil.

Vanligt vid dålig kontakt. Man behöver lirka med kablarna några gånger innan man hör att bilen som ska ge ström börjar gå lite tyngre. Gnistor kan förekomma. Batteriet kanske bara behöver laddas? Hur mycket kör du med bilen?

Batteriladdare kostar nästan lika mycket som ett nytt batteri har jag sett. Eller kan man ladda batteriet någonstans?
Jag kör ungefär 1000 mil per år med bilen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
24 november 2022
#15
Bongo skrev:
Hybrid_ skrev:
Bongo skrev:
Okej. Kanske ska börja med att köpa en multimeter men bilen går inte ens igång om man försöker starta den med startkablar från en annan bil.

Vanligt vid dålig kontakt. Man behöver lirka med kablarna några gånger innan man hör att bilen som ska ge ström börjar gå lite tyngre. Gnistor kan förekomma. Batteriet kanske bara behöver laddas? Hur mycket kör du med bilen?

Batteriladdare kostar nästan lika mycket som ett nytt batteri har jag sett. Eller kan man ladda batteriet någonstans?
Jag kör ungefär 1000 mil per år med bilen.

Jamen en batteriladdare kan man ha nytta av i många år och man bör ju ladda sitt batteri i bilen några gånger per år speciellt på vintern när man använder flera stora elförbrukare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 003 Inlägg
24 november 2022
#16
Problemet är att TS batteri är väl tokslut och en modern laddare ogillar att ladda ett sådant utan lite trix. Denna kan fungera bra och som du säger... Man bör äga en batteriladdare. Även en multimeter för 119:- spänn...

https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000040412

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
24 november 2022
#17
Hybrid_ skrev:
Problemet är att TS batteri är väl tokslut och en modern laddare ogillar att ladda ett sådant utan lite trix. Denna kan fungera bra och som du säger... Man bör äga en batteriladdare. Även en multimeter för 119:- spänn...

Jag har varit med om att använda en analog laddare i början när man laddar ett sopslut batteri. Sen går man över till ex.vis en Ctek-laddare eller liknande.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
24 november 2022
#18
Åk till Biltema och köp ett batteri, skriv in reg nr sen tar du ett av de grå smile funkar klockrent och kostar hälften jämfört med ett batteri hos dyronomen. Låter du sen bilen stå långa perioder så kan det vara en ide att ha underhållsladdning


52 Inlägg
24 november 2022
Trådstartare
#19
Sökte på mitt reg.nummer men Biltema hade inget batteri som passade till min bil.

6 119 Inlägg
24 november 2022
#20
Hej!
En batteriladdare kostar några hundra  (4-6A/12V).
Stirra dig inte blind på att det batteri du har är på ynka 50Ah...Det är den fysiska storleken , att det passar in i din bil ...fästet i bilen och så högt ampere/timmetal du ska välja. Så mät hur stort ditt batteri är!
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … batterier/

https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … riladdare/
Senast redigerat av jaka54 (24 november 2022)



Sök