torsen skrev:
Om man har en bil av lite udda fabrikat och modell, samt påkostad en hel del, kan man resonera med försäkringsbolaget.
I mitt fall bedömdes marknadsvärdet på bilen jag skadat till 50.000:-, vilket jag inte var nöjd med.
Att reparera bilen skulle skulle kosta betydligt mer än 50% av bilens värde - det var bara plåtskador.
Försäkringsbolagen har för vana lösa in bilar om reparationskostnaden överstiger halva bilens värde.
Man löste alltså in bilen, utan att ta hänsyn till den dyrbara extrautrustningen.
Jag spårade bilens väg till en en större bildemontering.
Köpte loss den för 4.000:-.
Dock fick jag, naturligtvis, inte identiteten.
Trots mitt snabba ingripande och överenskommelse med bildemonteringen hann personalen klippa bort katalysatorn, från det rostfria avgassystemet och förstöra tanken genom att dränera den medels yxa så att även bränslepumpen förstördes.
Jag och en kompis delade på de 4.000:- och bilen.
På min lott föll båda axlarna(med diffspärr), båda hjulupphängningarna(Calmini), fördelningslådan( med Calmini 1:6.5 nerväxling), hjulen och batteriet samt lite "smågodis".
Resten tillföll kompisen.
Ramen(som var oskadad) fick vi inte ta.
Hardtoppen(som var i stort sett oskadad) fick vi lämna p g a utrymmesbrist på våra släp.
Värdet på "andrahandsmarknaden" för mina delar blev ungefär 35.000:-.
Vad kompisen fick för sina delar vet jag inte, men motor och växellåda(på under 4.000 mil) samt rostfri(men bucklig) kaross och komplett elsystem inbringade nog inte fullt vad jag fick ut för mina delar.
De 6 timmar vi jobbade på bildemonteringen förräntade sig acceptabelt.
Vill tipsa andra att göra som jag - allt gjordes "vitt" mot kvitto vill jag framhålla.