Tjenixen! Jag har dålig koll på om folk fortfarande skapar projekttrådar om sina bilbyggen eller om allt postas på instagram nu för tiden, men detta blir ett stort projekt för mig så om något så blir detta en dokumentation för min egen vinning Jag har lagt upp varje bil jag ägt här på garaget och kommer fortsätta att göra det är en så himla bra plattform att spara information om bilar jag äger och har ägt. Kanske finns det någon annan som kikar på mina bilder på gamla bilar som blir inspirerad, det är ju det allra roligaste.
Målet med mitt projekt är att utmana mig själv, jag vill göra det mesta själv. Allt ifrån efterforskning av delar till inkoppling och enklare mappning av ett eftermarknads styrsystem.
Jag har gjort motorbyten förr, kopplat in sprut förr , plockat isär och ihop motorer förr men aldrig riktigt tagit mig tiden att göra de "rätt" .
-Bil: Buick Skylark custom 1970, svensksåld bil original V8 buick 350 4ports förgasare, 3växlad automatlåda. Köpt sommaren 2022 som avstannat renoveringsprojekt som jag tog över och färdigställde så långt så att bilen är besiktigad då senaste gången bilen var i trafik var 2004.
körde ett par hundra mil med i sommar och istället för att flippa bilen och köpa något annat så började jag fastna mer för den.
Drömmen är ju annars en Chevelle 70 bigblock manuell låda osv...
- Drivlina: Cheva LS1 5,7 motor ifrån en corvette med en redan monterad bmw 530D 6 växlad manuell växellåda som jag fick köpa ihop med en bil av en god polare som vart avstannad i sitt driftingprojekt.
Dubbla turboaggregat, varför? Det ser ballt ut och något jag velat göra en längre tid.
Önskad effekt är ganska låg, tänker mig 600whp på bensin
- Styrsystem: Maxxecu V1 som följde med motorn. Dock ska jag göra om allt ifrån kontakten på ecu och framåt då jag vill göra allting ifrån grunden.
Upplägget för mitt projekt är följande:
Demontera gamla drivlinan, sälja den. Hinka in nya drivlinan, pilla lite på datorn och dra en och annan kabel sen ut och åka! Eller var det inte så simpelt ?
Kommer först och främst att posta bilder här och med mindre text.
Då jag redan är en bit in i projektet kommer ett par bilder postas samtidigt som detta första inlägg läggs ut.
Tack för mig, och är det någon annan än mig själv som läser det jag postar tackar jag så mycket för intresset