2611
Sök

Kylartempen pendlar mellan överhettning och normaltemp

17 Inlägg
13 februari 2023
Trådstartare
#1
Jag har då en volvo 850R och den har precis börjat krångla med temperaturen, den pendlar mellan överhettning och normaltemp på bara några sekunder och jag fattar inte vad problemet är. Kylarvätskan är precis bytt men problemet uppstod före det. Kan man få några tips på vart jag bör kolla?

2 845 Inlägg
13 februari 2023
#2
Spontant skulle jag tippa på topplockspackning. Finns det värme i bilen hela tiden eller kommer det kallt emellanåt?

17 Inlägg
14 februari 2023
Trådstartare
#3
uhlin skrev:
Spontant skulle jag tippa på topplockspackning. Finns det värme i bilen hela tiden eller kommer det kallt emellanåt?

Hela toppen med packningar o allt är renoverat för ca 100 mil sedan, oljan ser inte konstig ut, det finns värme i bilen hela tiden.

17 Inlägg
14 februari 2023
Trådstartare
#4
Vill också lägga till att avgaserna inte är rökmoln och de luktar inte glykol.

3 211 Inlägg
14 februari 2023
#5
Alltså, på enstaka sekunder (framställs så)  är det helt omöjligt att temperaturen flexar så mycket upp OCH ner.

I så fall är det givaren eller dess kablage som har problem.
Knappast temperaturen i sig.

Krånglande termostat, toppackning osv skulle förändringen gå långsammare än det förefaller.
Senast redigerat av Mossan1 (14 februari 2023)

17 Inlägg
14 februari 2023
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Alltså, på enstaka sekunder (framställs så)  är det helt omöjligt att temperaturen flexar så mycket upp OCH ner.

I så fall är det givaren eller dess kablage som har problem.
Knappast temperaturen i sig.

Krånglande termostat, toppackning osv skulle förändringen gå långsammare än det förefaller.

Ja, eller inte på sekunder men kanske nån minut bara, sen öppnar termostaten och fläktarna kyler ner allt. Sen fortsätter den så.

2 845 Inlägg
14 februari 2023
#7
gottegurkan skrev:
Mossan1 skrev:
Alltså, på enstaka sekunder (framställs så)  är det helt omöjligt att temperaturen flexar så mycket upp OCH ner.

I så fall är det givaren eller dess kablage som har problem.
Knappast temperaturen i sig.

Krånglande termostat, toppackning osv skulle förändringen gå långsammare än det förefaller.

Ja, eller inte på sekunder men kanske nån minut bara, sen öppnar termostaten och fläktarna kyler ner allt. Sen fortsätter den så.

Som jag frågade tidigare....... Finns värme hela tiden? Vattenpump skulle kunna vara en kandidat
Senast redigerat av uhlin (14 februari 2023)

Forummoderator
18 012 Inlägg
14 februari 2023
#8
Låter ju som termostaten gjort sitt. Kärvar den så kan problemet bli detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
14 februari 2023
Trådstartare
#9
uhlin skrev:
gottegurkan skrev:
Mossan1 skrev:
Alltså, på enstaka sekunder (framställs så)  är det helt omöjligt att temperaturen flexar så mycket upp OCH ner.

I så fall är det givaren eller dess kablage som har problem.
Knappast temperaturen i sig.

Krånglande termostat, toppackning osv skulle förändringen gå långsammare än det förefaller.

Ja, eller inte på sekunder men kanske nån minut bara, sen öppnar termostaten och fläktarna kyler ner allt. Sen fortsätter den så.

Som jag frågade tidigare....... Finns värme hela tiden? Vattenpump skulle kunna vara en kandidat

Vad menar du med finns det värme?

17 Inlägg
14 februari 2023
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
Låter ju som termostaten gjort sitt. Kärvar den så kan problemet bli detta.

Jag får plocka isär efter jobbet och provkoka då.

3 211 Inlägg
14 februari 2023
#11
gottegurkan skrev:
[
Vad menar du med finns det värme?

Det menas att om det är cirkulationsproblem med kylvätskan finns ingen/extremt dålig värme från elementet, efter som det inte cirkukerar dit.

Skulle i så fall kunna vara vattenpump som inte funkar, is i kylsystemet eller luftfickor orsakade av kompression som går ut i kylsystemet.
Brukar då också trycka ut kylvätska.

Termostat som inte öppnar blockerar inte flödet till elementet men då är kylaren typ ljummen bara.

Trots ej fungerande vattenpump kan det faktiskt fungera hjälpligt ändå, om man hela tiden åker. Hjälplig självcirkulation till kylaren om den kyler väl, som i fart.  Men problem när det går saktare och ingen/dålig värme.
Och för varm motor trots kall/ljummen NEDRE kylarslang som är returen med avkyld kylvätska.
Senast redigerat av Mossan1 (14 februari 2023)

2 845 Inlägg
14 februari 2023
#12
gottegurkan skrev:
uhlin skrev:
gottegurkan skrev:

Ja, eller inte på sekunder men kanske nån minut bara, sen öppnar termostaten och fläktarna kyler ner allt. Sen fortsätter den så.

Som jag frågade tidigare....... Finns värme hela tiden? Vattenpump skulle kunna vara en kandidat

Vad menar du med finns det värme?

Om du har jämn värme från värmepaketet eller om det kommer kall luft in i bilen emellanåt?

17 Inlägg
14 februari 2023
Trådstartare
#13
uhlin skrev:
Om du har jämn värme från värmepaketet eller om det kommer kall luft in i bilen emellanåt?

Det är jämt så kan nog utesluta vattenpumpen också.

2 845 Inlägg
14 februari 2023
#14
gottegurkan skrev:
uhlin skrev:
Om du har jämn värme från värmepaketet eller om det kommer kall luft in i bilen emellanåt?

Det är jämt så kan nog utesluta vattenpumpen också.

Nja, kanske inte så jag menade. Syftade mer på blockpackning/topp även om det nu är nybytt.
Men det kan vi utesluta då gissar jag.

Men vattenpump kan det mycket väl vara, eller termostat

17 Inlägg
15 februari 2023
Trådstartare
#15
Jag har kollat runt lite mer och löst om övertryck i kylsystemet, detta kan då ske ifall topplockspackningen e påväg att ge upp. Kan det finnas någon annan orsak till övertryck?
Har också sett att jag har en liten läcka nertill på kylaren.
Termostaten kan jag inte se om det är fel på, den är provkokad men kan inte se nån rörelse med blotta ögat i kastrullen, tror den rör sig för lite.

1 701 Inlägg
15 februari 2023
#16
Hmm, läcka på kylet e´inte bra, en termostat som inte öppnar är inte bra, hur seriöst va bytet av topp o packning? Muhammeds bil o kebab?..

mvh/husse

17 Inlägg
15 februari 2023
Trådstartare
#17
husseman skrev:
Hmm, läcka på kylet e´inte bra, en termostat som inte öppnar är inte bra, hur seriöst va bytet av topp o packning? Muhammeds bil o kebab?..

mvh/husse

Topp o packning var allt gjort efter handbok och noggrant i alla steg, så därför tvivlar jag på att det är den som gått.

Termostaten vetafan, ska köpa ny.

Kylet är ute ur bilen och skall kolla vart läckaget är.

Återkommer med svar.

2 845 Inlägg
16 februari 2023
#18
gottegurkan skrev:
husseman skrev:
Hmm, läcka på kylet e´inte bra, en termostat som inte öppnar är inte bra, hur seriöst va bytet av topp o packning? Muhammeds bil o kebab?..

mvh/husse

Topp o packning var allt gjort efter handbok och noggrant i alla steg, så därför tvivlar jag på att det är den som gått.

Termostaten vetafan, ska köpa ny.

Kylet är ute ur bilen och skall kolla vart läckaget är.

Återkommer med svar.

Planades toppen eller kollades det så den var okej?

Säker på att all luft är borta ur systemet?

Men laga kylaren och byt termostat och se hur det blir efter det.

Och som Husse undrar...... Vem eller vart gjordes jobbet med toppen?
Senast redigerat av uhlin (16 februari 2023)

17 Inlägg
21 februari 2023
Trådstartare
#19
Problem löst

Jag lagade kylet och bytte termostaten och nu lirar allt.

3 211 Inlägg
21 februari 2023
#20
gottegurkan skrev:
Problem löst

Jag lagade kylet och bytte termostaten och nu lirar allt.

Bra!
Ja, övertryck är helt normalt och lurar många helt i onödan.
Utan övertryck kan det koka trots normal drifttemperatur som kan vara något över 100' i vissa lägen.

Kuriosa:
Misstänker man att komp går ut i systemet blir det övertryck så kylvätska pressas ut, bla. Inte bara pys och/eller överbrusning om man öppnar varmt som det kan bli helt normalt.

Med läckande packning kan man också (ofta) se bubblor i expkärlet om man varvar en kall till ljummen motor lite.  Luktar avgas i regel.

Man kan/ska därför inte öppna systemet varmt, och vara mycket försiktig om man kör med ej trycksatt system, tex öppet lock.


Sök