17 februari 2023
Trådstartare
Hej,
Har en relativt nyinköpt Ford Fiesta ST som jag gärna vill undersöka om den är chiptrimmad/optimerad eller inte. Det är något som inte känns helt rätt vid acceleration. Accelerationen kan ibland pulsera vid stadigt gaspådrag, något jag läst kan vara en konsekvens av "dålig" optimering.
Jag lämnade in den hos Ford för felsökning, men där konstaterades enbart att ingen felkod kunde hittas förutom en historisk från länge sedan. Man hittade inget märkligt i motorutrymmet. De påstår sig ej kunna läsa av bilens mjukvara, och de vill inte installera standardmjukvaran då saker och ting kan gå galet om sensorer ändrats menar dem.
Finns det något sätt att se om bilen är optimerad? Jag har försökt få tag på tidigare ägare, men antingen har jag ej lyckats nå fram eller så är han inte intresserad av att svara på mina frågor. Det är en ung ägare som även bytt avgassystem, så det ligger inte för långt bort att man då även optimerar bilen.
Jag hade hoppats på att Ford skulle kolla turbotryck etc för att se om något urskiljer sig från "original" turbotryck, men de har de inte gjort så antar att det inte var lönt.