3432
Sök

Undersöka om bil är chiptrimmad?

130 Inlägg
17 februari 2023
Trådstartare
#1
Hej,

Har en relativt nyinköpt Ford Fiesta ST som jag gärna vill undersöka om den är chiptrimmad/optimerad eller inte. Det är något som inte känns helt rätt vid acceleration. Accelerationen kan ibland pulsera vid stadigt gaspådrag, något jag läst kan vara en konsekvens av "dålig" optimering.

Jag lämnade in den hos Ford för felsökning, men där konstaterades enbart att ingen felkod kunde hittas förutom en historisk från länge sedan. Man hittade inget märkligt i motorutrymmet. De påstår sig ej kunna läsa av bilens mjukvara, och de vill inte installera standardmjukvaran då saker och ting kan gå galet om sensorer ändrats menar dem.

Finns det något sätt att se om bilen är optimerad? Jag har försökt få tag på tidigare ägare, men antingen har jag ej lyckats nå fram eller så är han inte intresserad av att svara på mina frågor. Det är en ung ägare som även bytt avgassystem, så det ligger inte för långt bort att man då även optimerar bilen.

Jag hade hoppats på att Ford skulle kolla turbotryck etc för att se om något urskiljer sig från "original" turbotryck, men de har de inte gjort så antar att det inte var lönt.

Forummoderator
18 011 Inlägg
17 februari 2023
#2
en enkel felkodsläsare som trycks in i OBDII-uttaget kan läsa ut turbotrycket i realtid när man kör och sen är det bara att se vad den ska ha original.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

130 Inlägg
17 februari 2023
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
en enkel felkodsläsare som trycks in i OBDII-uttaget kan läsa ut turbotrycket i realtid när man kör och sen är det bara att se vad den ska ha original.

Känns lite trist att Ford valde att glo på motorn och läsa felkoder i en timme för 1700kr om det är så pass enkelt.

Får kanske gå till grabben på hörnet då, men möjligtvis bara Ford som vet vilket turbotryck bilen ska ha original?

Forummoderator
18 011 Inlägg
17 februari 2023
#4
Ja. Verkstäder idag är lite väl fokuserade på sina rutiner. Jag har en läsare hemma som jag tryckte in i vår Prius och parade ihop den med stereon och fick upp denna fina bild! Mätarna rör sig i realtid när man kör. insugstryck står klart och tydligt även om som i mitt fall utan turbo då blev undertrycket...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-4d2a48b627efa2f9b2011be2511c0203.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 011 Inlägg
17 februari 2023
#5
Om du skickar bilens regnummer via PM till mig så kan jag nog gräva fram lite telefonnummer till fd ägaren till dig... För så här ska det inte vara!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

130 Inlägg
17 februari 2023
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
Ja. Verkstäder idag är lite väl fokuserade på sina rutiner. Jag har en läsare hemma som jag tryckte in i vår Prius och parade ihop den med stereon och fick upp denna fina bild! Mätarna rör sig i realtid när man kör. insugstryck står klart och tydligt även om som i mitt fall utan turbo då blev undertrycket...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-4d2a48b627efa2f9b2011be2511c0203.jpg

Hybrid_ skrev:
Om du skickar bilens regnummer via PM till mig så kan jag nog gräva fram lite telefonnummer till fd ägaren till dig... För så här ska det inte vara!

Okej! Får se om jag kan lösa någon verkstad som kan läsa av turbotrycket relativt billigt.

Tack för hjälpen, men jag har hittat tidigare ägarens sociala medier. Samt ett telefonnummer på ett tidigare kvitto. Han har bara valt att inte svara på något av mina försök att kontakta honom. smile

Bilfirman har dock varit i kontakt med honom för ett tag sedan angående en tidigare service, så jag har frågat bilfirman om de kan fråga honom, alternativt förmedla kontakt. Förhoppningsvis löser det sig den vägen.

Diagnostekniker
2 721 Inlägg
17 februari 2023
#7
En billigare trådlös felkodsläsare du kopplar mot telefonen är annars guld värd, som Hybrid är inne på.
Du sparar snabbt in dom pengarna om du skippar verkstadsbesöken. smile

Annars kan du leta fram och jämföra accelerationstider.
T.ex original 80-120kmh, 100-160kmh, eller vad du nu hittar.
Då märker du rätt så fort om bilen är original eller ej. smile

Är den original så sätter jag mina pesetas på att det är egr-ventilen som spökar.

Up the RA

7 394 Inlägg
17 februari 2023
#8
Vansterfilen skrev:
Hybrid_ skrev:
en enkel felkodsläsare som trycks in i OBDII-uttaget kan läsa ut turbotrycket i realtid när man kör och sen är det bara att se vad den ska ha original.

Känns lite trist att Ford valde att glo på motorn och läsa felkoder i en timme för 1700kr om det är så pass enkelt.

Får kanske gå till grabben på hörnet då, men möjligtvis bara Ford som vet vilket turbotryck bilen ska ha original?

har inget större förtroende för Ford verkstäder,, köpte en Mondeo som ej hade kontakt med nyckel,, stod på Ford, dem kunde ej lösa felet,, en vän programmerade om den via forscan, därefter fungerade den felfritt smile 

likaså hade jag en focus 2017 den hade ej automatiskt drl(halvljus,, detta kunde ej Ford koppla/programmera om så man fick gammal hederlig halvljus aut, men lika där var bara att programmera om i forscan,,
finns många kunniga på forum, så kolla runt där om din bil, min Mondeo skulle iaf ha 135psca meo 1,35 bar i laddtryck


6 632 Inlägg
17 februari 2023
#9
Vansterfilen skrev:
Hybrid_ skrev:
en enkel felkodsläsare som trycks in i OBDII-uttaget kan läsa ut turbotrycket i realtid när man kör och sen är det bara att se vad den ska ha original.

Känns lite trist att Ford valde att glo på motorn och läsa felkoder i en timme för 1700kr om det är så pass enkelt.

Får kanske gå till grabben på hörnet då, men möjligtvis bara Ford som vet vilket turbotryck bilen ska ha original?

Finns ingen specifikt värde hur mycket en turbo ska ladda i litteraturen, är bör värden/jämför med andra fordon som gäller

granadadr skrev:
likaså hade jag en focus 2017 den hade ej automatiskt drl(halvljus,, detta kunde ej Ford koppla/programmera om så man fick gammal hederlig halvljus aut, men lika där var bara att programmera om i forscan,,

Funktionerna finns ej i IDS eller FDRS, enda programmen som är godkända och kan få ersättning/support om något går sönder pga mjukvarufel
Senast redigerat av xXSammy (17 februari 2023)

De/Dem

7 394 Inlägg
17 februari 2023
#10
xXSammy skrev:
Vansterfilen skrev:
Hybrid_ skrev:
en enkel felkodsläsare som trycks in i OBDII-uttaget kan läsa ut turbotrycket i realtid när man kör och sen är det bara att se vad den ska ha original.

Känns lite trist att Ford valde att glo på motorn och läsa felkoder i en timme för 1700kr om det är så pass enkelt.

Får kanske gå till grabben på hörnet då, men möjligtvis bara Ford som vet vilket turbotryck bilen ska ha original?

Finns ingen specifikt värde hur mycket en turbo ska ladda i litteraturen, är bör värden/jämför med andra fordon som gäller

granadadr skrev:
likaså hade jag en focus 2017 den hade ej automatiskt drl(halvljus,, detta kunde ej Ford koppla/programmera om så man fick gammal hederlig halvljus aut, men lika där var bara att programmera om i forscan,,

Funktionerna finns ej i IDS eller FDRS, enda programmen som är godkända och kan få ersättning/support om något går sönder pga mjukvarufel

meo värdelöst,, ärligt,, rent skandal att Ford ej kan ordna en säkerhetsfunktion som att programmera in vanlig halvljus automatik,


6 632 Inlägg
18 februari 2023
#11
granadadr skrev:
meo värdelöst,, ärligt,, rent skandal att Ford ej kan ordna en säkerhetsfunktion som att programmera in vanlig halvljus automatik,

Långskott i gissning men det har nog med avgasutsläpp att göra då DRL minskar strömförbrukningen, därav kan/får vi inte ändra

Sen att behöva köpa en viss utrustningsnivå för att få alternativet halvljusautomatik är en annan sak.
Senast redigerat av xXSammy (18 februari 2023)

De/Dem

249 Inlägg
19 februari 2023
#12
Årsmodell, variant ST180 eller ST200 och hur långt har den gått?
Servad enligt schema?
Kör du på 95 eller 98 oktan?
Insug, std eller utbytt, större intercooler?
Avgas kan man byta bara för att få mer ljud utan att trimma något mer.
Finns ingen chans att kunna se något i motorutrymmet eftersom att det är en programmering som i så fall är utförd och inladdad i bilen.
Finns en del saker som kan vara bra att veta innan man börjar gissa


130 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#13
Blixnabb skrev:
Årsmodell, variant ST180 eller ST200 och hur långt har den gått?
Servad enligt schema?
Kör du på 95 eller 98 oktan?
Insug, std eller utbytt, större intercooler?
Avgas kan man byta bara för att få mer ljud utan att trimma något mer.
Finns ingen chans att kunna se något i motorutrymmet eftersom att det är en programmering som i så fall är utförd och inladdad i bilen.
Finns en del saker som kan vara bra att veta innan man börjar gissa

ST180, 2016. 6000 mil ish.
Helt ok servad.
Insug, std eller utbytt, större intercooler? - Inte vad jag vet.
Kör på 95 oktan.
Jo, precis men Ford kollade väl efter någon trimbox eller dylikt.

Avgassystemet är bytt efter katalysatorn, så katten är original. Förstår att det inte har något med effekten att göra, min poäng är mer att lägger man energi på att byta ut avgassystemet känns inte en optimering som särskilt långt borta.

511 Inlägg
19 februari 2023
#14
Om det suttit BSR i den så är det lätt att med PPC ta bort trimmet och gå tillbaka till original vid försäljningen. Att skruva dit ett original avgassystem (som kanske var genomrostat eller inte finns kvar) känns spontant lite bökigare

249 Inlägg
20 februari 2023
#15
Vansterfilen skrev:
Blixnabb skrev:
Årsmodell, variant ST180 eller ST200 och hur långt har den gått?
Servad enligt schema?
Kör du på 95 eller 98 oktan?
Insug, std eller utbytt, större intercooler?
Avgas kan man byta bara för att få mer ljud utan att trimma något mer.
Finns ingen chans att kunna se något i motorutrymmet eftersom att det är en programmering som i så fall är utförd och inladdad i bilen.
Finns en del saker som kan vara bra att veta innan man börjar gissa

ST180, 2016. 6000 mil ish.
Helt ok servad.
Insug, std eller utbytt, större intercooler? - Inte vad jag vet.
Kör på 95 oktan.
Jo, precis men Ford kollade väl efter någon trimbox eller dylikt.

Avgassystemet är bytt efter katalysatorn, så katten är original. Förstår att det inte har något med effekten att göra, min poäng är mer att lägger man energi på att byta ut avgassystemet känns inte en optimering som särskilt långt borta.

6000 mil, är det inte dax för tändstiften vid de milen, kolla så det inte är gjort vid 3 eller/och 6 års servicen
Trimbox är för dieselbilar... på dessa läser man in ny programvara se ex Puma speed, Dreamsciense, Collins performance, Vudu mfl
Normalt läser man in trimmet och tar bort det när man säljer bilen, jag skulle nog jaga föregående ägare för att få visshet men jag kan inte tänka mig att man säljer en bil trimmad och inte lämnar några spår efter sig att så är fallet.
Om den är trimmad så vill de gärna ha 98 oktan, prova att tanka det nästa gång


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
20 februari 2023
#16
laddtrycket svajar inte pga den är optimerad..  laddtryckstyrningen eller någon trasig slang till den skulle jag börja med.. märkesverkstäder skyller gärna ifrån sig när dom inte fattar något själva

Kör fort så hinner inget hända...

130 Inlägg
20 februari 2023
Trådstartare
#17
Blixnabb skrev:
Vansterfilen skrev:
Blixnabb skrev:
Årsmodell, variant ST180 eller ST200 och hur långt har den gått?
Servad enligt schema?
Kör du på 95 eller 98 oktan?
Insug, std eller utbytt, större intercooler?
Avgas kan man byta bara för att få mer ljud utan att trimma något mer.
Finns ingen chans att kunna se något i motorutrymmet eftersom att det är en programmering som i så fall är utförd och inladdad i bilen.
Finns en del saker som kan vara bra att veta innan man börjar gissa

ST180, 2016. 6000 mil ish.
Helt ok servad.
Insug, std eller utbytt, större intercooler? - Inte vad jag vet.
Kör på 95 oktan.
Jo, precis men Ford kollade väl efter någon trimbox eller dylikt.

Avgassystemet är bytt efter katalysatorn, så katten är original. Förstår att det inte har något med effekten att göra, min poäng är mer att lägger man energi på att byta ut avgassystemet känns inte en optimering som särskilt långt borta.

6000 mil, är det inte dax för tändstiften vid de milen, kolla så det inte är gjort vid 3 eller/och 6 års servicen
Trimbox är för dieselbilar... på dessa läser man in ny programvara se ex Puma speed, Dreamsciense, Collins performance, Vudu mfl
Normalt läser man in trimmet och tar bort det när man säljer bilen, jag skulle nog jaga föregående ägare för att få visshet men jag kan inte tänka mig att man säljer en bil trimmad och inte lämnar några spår efter sig att så är fallet.
Om den är trimmad så vill de gärna ha 98 oktan, prova att tanka det nästa gång

Inga tändstift bytta så vitt jag ser. Det är dags att serva den i sommar så får väl kolla på det då. Ska testa tanka 98:a, tanken är nästan tom ändå atm.. smile

Growe skrev:
laddtrycket svajar inte pga den är optimerad..  laddtryckstyrningen eller någon trasig slang till den skulle jag börja med.. märkesverkstäder skyller gärna ifrån sig när dom inte fattar något själva

Okej, läste en del om att en "dålig" omprogrammering av ECU kan göra att den slarvar med laddtrycket men är inte påläst nog för att kunna säga om det stämmer eller inte.

Borde inte någon felkod dyka upp om en slang varit dålig och laddtrycket varit skevt på grund av det?

Känner också att bilen är lite väl törstig, kan det också ha att göra med en trasig slang eller dylikt?

249 Inlägg
22 februari 2023
#18
Det finns två andra saker att kolla upp
Symposer är en pryl som ska ge extra ljud i cupen om den är trasig så påverkar det laddtrycket
Ventilen som styr laddtrycket var tydligen ett problem på tidiga bilar, har dock inte hört om det så mycket här
om den krånglar så kan man få ett laddtryck som "fladdrar" ibland normalt och ibland enbart grundtryck och allt där i mellan



Sök