3547
Sök

Köra bil genom Europa - vad hade ni tänkt på?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
28 mars 2023
#21
Blanke skrev:
Brådhis skrev:
Blanke skrev:

Med dagens volvo-priser så verkar min lågmilade s60 vara värt hyfsat mycket. Så att dumpa den är nog inte ett alternativ.

Har dock uppmärksammat ett eventuellt problem inför resan! Bromsarna! Väldigt lätta vibrationer (skev bromsskiva) och svampiga bromsar i överlag. Skivorna orkar jag inte byta då jag nyss installerat nya klossar, men slangarna där fram ska nog bytas. Ser ut som att det läcker ut en eller två droppar 1cm från bromsoket på båda sidorna, kan vara värt att fixa inför autobahn.

Om det läcker bromsvätska lär du fixa det så snart det bara går. Risken att läckan plötsligt blir större och pedalen mer eller mindre går i golvet är STOR. Kör inte med bilen innan du åtgärdat detta!

Jo det är sant, men har faktiskt inte sett att det droppat. Är mer som att vid något tillfälle har det droppat och sedan torkat upp. Har ju kört med bilen många bil sen jag upptäckte det och verkar vara okej. Prövat att pumpa pedalen när den är av och den blir riktigt stum, sedan när jag startar så sjunker den och bromsar som den ska. Är just att om jag jämför mot S80n så känns det som att den tar lite längre ned. Ska nog lämna in den på volvo så får dom fixa det innan avfärd.

Ett läckage på trycksidan i bromssystemet är extremt allvarligt eftersom det när som helst kan bli värre och du då kan tappa en stor del av bromsverkan. Som sagt, kör inte med bilen innan du åtgärdat felet! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 632 Inlägg
28 mars 2023
#22
Då det är ett påbörjat läckage vid bägge bromsok fram så berörs bägge kretsarna, går det läck rejält så försvinner bromsarna helt och det märker du när du ska stanna

VF och HB brukar vara en krets, HF och VB andra.

De/Dem

536 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#23
xXSammy skrev:
Då det är ett påbörjat läckage vid bägge bromsok fram så berörs bägge kretsarna, går det läck rejält så försvinner bromsarna helt och det märker du när du ska stanna

VF och HB brukar vara en krets, HF och VB andra.

Naiv som jag är så trodde jag faktiskt att fram och bak var indelat i egna kretsar. Men om så är fallet så blir det att byta direkt. Hoppades på att bakbromsarna skulle rädda mig i värsta fall.

Professionell hatare

536 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
#24
Uppdatering: bytt bromsslangarna fram, kunde it byta dom bak då jag inte hade kråkfötter hemma. Men dom behövdes inte bytas ändå, var mer bara för att vara på säkra sidan.

Bytte även alla bromsok då dom var i ett riktigt risigt skick, damaskerna var spruckna och stenar hade hamnat inklämt mellan damask och kolv. Inte undra på att jag tyckte att bromsarna var lite svampiga/låg på.

Nu är det bara att invänta sommaren!

Professionell hatare


Sök