30 mars 2023
Trådstartare
Tjena allihopa!, Är min första tråd här på garaget men sku behöva lite hjälp med frågor kring denna motor alltså b5234t3 99-00.
Okej så är det någon som vet skillnaden på b5234t3 på fas1 V70 99-00 och b5234t3 fas2 V70 från 01- .?
Och om det är relativt samma motor, så varför har fas1 av den motorn 5w40 olja medans fas2 har 0w30?
Min tickar nämligen lite med 5w40 men med 0w30 eller 5w40 med keramisk oljetillsats så slutar det.
Så känns knas att den ska låta så med oljan som den är gjord för (5w40, har frågat volvo) :s .
Kan det bli knas med VVT ventilen om man har fel olja? Alltså att oljetrycket inte räcker till för att ställa in?
Har nämligen p0014 men har bytt VVt ventil, ställt in kamremmen , och enligt VIDA så ska det vara fel på ventilen isåfall, är rätt ventil men den visar fel värde alltså 4.7 ohm istället för 3.7 (står inget om att det kan va +-1) som VIDA säger att det ska vara.
Tändningsgraden(ignition timing advance) eller va det heter är på +27° och enligt VIDA så är det ventilen som är kass då, men den klickar och rör på sig när jag testat den?
Så kan det va att jag gått ned till 0w30?
Typ att det inte får rätt tryck till VVt enheten tack vare det.
Eller kan det vara att ventilen är fel modell även fast det va rätt artikelnummer ?
Och är det någon stor oljetrycksskillnad mellan 0w30 och 5w40?
Ursäkta för så många frågor på en o samma gång, men man vill som inte byta ut allt på måfå då det är dyra delar.
Mvh/ turbotisse
Senast redigerat av Turbotisse (30 mars 2023)