3201
Sök

När verkstan säger motorbyte, ska man lita blint eller söka second opinion?

36 Inlägg
13 april 2023
Trådstartare
#1
Hej från en med noll kunskap om bilar!

Vi har en Ford Galaxy 2014 som fått diagnosen överhettad motor eller kylarvätska i en cylinder. Har haft problem med kylarvätskan och sprucket expansionskärl byttes i november.
Verkstan säger att motorn måste bytas. Vi har ingen anledning att misstro dem men det är en okänd verkstad för oss. Eftersom det handlar om en så stor kostnad vill jag bara vara säker på att man inte kan ha fel om en sån här sak.
Är det någon som har lust att förklara lite enkelt hur man konstaterar att motorn måste bytas? Vad bör vi göra i det här läget? Bita i äpplet och reparera bilen eller gräva djupare?

2 845 Inlägg
13 april 2023
#2
Skulle inte tro motorbyte behövs. Antagligen "bara" topplockspackning och ev. Planing på topplock. Har du otur kan ju topplocket va sprucket men tror knappt det.

Har de rivit topplocket och kanstaterat att det är motorbyte som gäller. Annars vete tusan hur de kommit fram till det.

6 632 Inlägg
13 april 2023
#3
Är det en 1.6 diesel?

När de går för varmt så kan/kommer cylinderfodrerna slå sig/sjunka ner och då läcker den mellan motorblocket och topplockspackningen.

I

De/Dem

36 Inlägg
13 april 2023
Trådstartare
#4
xXSammy skrev:
Är det en 1.6 diesel?

När de går för varmt så kan/kommer cylinderfodrerna slå sig/sjunka ner och då läcker den mellan motorblocket och topplockspackningen.

I

Ja det stämmer.
Innebär en sådan läcka motorbyte?

36 Inlägg
13 april 2023
Trådstartare
#5
uhlin skrev:
Skulle inte tro motorbyte behövs. Antagligen "bara" topplockspackning och ev. Planing på topplock. Har du otur kan ju topplocket va sprucket men tror knappt det.

Har de rivit topplocket och kanstaterat att det är motorbyte som gäller. Annars vete tusan hur de kommit fram till det.

Tack för svar! Ska höra med dem hur de kommit fram till det.
Är det en väldigt mycket enklare åtgärd om det handlar om packningen eller kan det vara så att man väljer motorbyte ändå, pga risk för fler dolda skador?

Forummoderator
18 011 Inlägg
13 april 2023
#6
Vad skulle ett motorbyte kosta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

36 Inlägg
13 april 2023
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Vad skulle ett motorbyte kosta?

Än så länge har vi bara fått veta att man kanske kan hitta en motor för 10-15 tusen, inget om arbetskostnad.

510 Inlägg
13 april 2023
#8
Har ni ingen helförsäkring m maskinskadedel?? Hur långt har den gått?

36 Inlägg
13 april 2023
Trådstartare
#9
krambriw skrev:
Har ni ingen helförsäkring m maskinskadedel?? Hur långt har den gått?

Tyvärr inte, den har gått 19 tusen

Forummoderator
18 011 Inlägg
13 april 2023
#10
En motor för 15k verkar rimligt. Sen kommer ju bytet med... Googlade lite. Ett pris för enbart byte verkar ligga på 40-50k. Det är ju inte värt det.

Frågan är om bilen går som den ska i nuläget? Värme i kupé finns? Inga motorlampor?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

36 Inlägg
13 april 2023
Trådstartare
#11
Hybrid_ skrev:
En motor för 15k verkar rimligt. Sen kommer ju bytet med... Googlade lite. Ett pris för enbart byte verkar ligga på 40-50k. Det är ju inte värt det.

Frågan är om bilen går som den ska i nuläget? Värme i kupé finns? Inga motorlampor?

40-50?😱😱

Hur menar du går som den ska? Den går inte alls😅
Vi hade problem med kupévärmen innan expansionskärlet byttes. Inga problem efter bytet.
Inga motorlampor.
Det som hände innan vi blev stående var att bilen började gå ojämnt i högre hastighet och motortempen gick upp och ner. Kylarvätskan var låg, fylldes på. Men då gick den dåligt även på låg hastighet och började knacka. Då stannade vi.

Forummoderator
18 011 Inlägg
13 april 2023
#12
MalinochJoel skrev:
Hybrid_ skrev:
En motor för 15k verkar rimligt. Sen kommer ju bytet med... Googlade lite. Ett pris för enbart byte verkar ligga på 40-50k. Det är ju inte värt det.

Frågan är om bilen går som den ska i nuläget? Värme i kupé finns? Inga motorlampor?

40-50?😱😱

Hur menar du går som den ska? Den går inte alls😅
Vi hade problem med kupévärmen innan expansionskärlet byttes. Inga problem efter bytet.
Inga motorlampor.
Det som hände innan vi blev stående var att bilen började gå ojämnt i högre hastighet och motortempen gick upp och ner. Kylarvätskan var låg, fylldes på. Men då gick den dåligt även på låg hastighet och började knacka. Då stannade vi.

Aj fan. Då är det nog motorbyte som gäller. Eller sälja den som den är, det är nog det vettigaste. Sen är det bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 208 Inlägg
13 april 2023
#13
Motorn går säkert att laga, men det är säkert inte ekonomiskt motiverat.
Dvs, motorn behöver (sannolikt) demonteras ur bilen för rep där troligen lager och grejer tagit stryk.
Kostnaden för att laga motorn skall då vägas mot kostnaden för en annan körklar motor.
Tillkommer också risken med kraftigt reparerad motor. Foderbyten, mm. Stora åtgärder.
Blir den ens bra?  Sannolikt, MEN, kanske inte.....
15.000kr blir inte jättemånga arbetstimmar när man tänker att delarna för att laga orginalmotorn kostar också.

Verkstaden har nog rätt.

Budgetera även för ny kamrem/kedja samt kopplingssats (annat är dumsnålt) och glöm ej dubbelmassesvänghjulet.
Otroligt tråkigt att ta ner lådan, mm, IGEN för det.  Svänghjulet kan hålla länge, eller inte.  Kopplingen klarar OFTA över 40k mil, men skulle ändå byta den satsen för några tusen om den nu lagas ordentligt.

Att avyttra bilen som reservselsbil skall kanske övervägas också.  Det vet bara NI!
Senast redigerat av Mossan1 (13 april 2023)

36 Inlägg
13 april 2023
Trådstartare
#14
Mossan1 skrev:
Motorn går säkert att laga, men det är säkert inte ekonomiskt motiverat.
Dvs, motorn behöver (sannolikt) demonteras ur bilen för rep där troligen lager och grejer tagit stryk.
Kostnaden för att laga motorn skall då vägas mot kostnaden för en annan körklar motor.
Tillkommer också risken med kraftigt reparerad motor. Foderbyten, mm. Stora åtgärder.
Blir den ens bra?  Sannolikt, MEN, kanske inte.....
15.000kr blir inte jättemånga arbetstimmar när man tänker att delarna för att laga orginalmotorn kostar också.

Verkstaden har nog rätt.

Budgetera även för ny kamrem/kedja samt kopplingssats (annat är dumsnålt) och glöm ej dubbelmassesvänghjulet.
Otroligt tråkigt att ta ner lådan, mm, IGEN för det.  Svänghjulet kan hålla länge, eller inte.  Kopplingen klarar OFTA över 40k mil, men skulle ändå byta den satsen för några tusen om den nu lagas ordentligt.

Att avyttra bilen som reservselsbil skall kanske övervägas också.  Det vet bara NI!

Tack, det låter klokt och rätt. Kanske hade varit värt att reparera om man skruvar själv.

De här passa-på-jobben.. Jag är helt med på tanken men vad kan det handla om i pengar? Motorbytet är mer än nog för vår budget😣

7 394 Inlägg
14 april 2023
#15
Hybrid_ skrev:
MalinochJoel skrev:
Hybrid_ skrev:
En motor för 15k verkar rimligt. Sen kommer ju bytet med... Googlade lite. Ett pris för enbart byte verkar ligga på 40-50k. Det är ju inte värt det.

Frågan är om bilen går som den ska i nuläget? Värme i kupé finns? Inga motorlampor?

40-50?😱😱

Hur menar du går som den ska? Den går inte alls😅
Vi hade problem med kupévärmen innan expansionskärlet byttes. Inga problem efter bytet.
Inga motorlampor.
Det som hände innan vi blev stående var att bilen började gå ojämnt i högre hastighet och motortempen gick upp och ner. Kylarvätskan var låg, fylldes på. Men då gick den dåligt även på låg hastighet och började knacka. Då stannade vi.

Aj fan. Då är det nog motorbyte som gäller. Eller sälja den som den är, det är nog det vettigaste. Sen är det bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny bil.

jag hade sålt den som den är,, MKT jobb att byta motor, blir nog svindyrt på verkstad, jag bytte i en Mondeo/systerbil till s max, å det var ingen lek, först bort med hela fronten inkl kylare databox mm mm, sen ska drivaxlar lös, motorfästen avgas, vilket var bängligare än jag trodde, tog mig 2 timmar å få tillbaka, då den var dumt gjord,  mm,, sen om din är manuell så bör man ju kolla över koppling å svänghjul när allt är löst, byta kamrem mm iof ej jobbigt när allt står på backen,, men kostar ju lite mer,, jag gav 1500 för kamremsats, å tror koppling går på 8000 i delar idag?? 

jag tror det lätt kommer upp i 40 000 kr på verkstad,,


6 632 Inlägg
14 april 2023
#16
Alla (nyare -2004 och upp) Fordar med manuell växellåda har självjusterande tryckplatta, så fort den lossas på måste  den antingen bytas ut eller spännas upp igen.
By-the-book så är det byte rakt av som gäller, finns ingen instruktion på hur eller hur mycket tryckplattan ska spännas innan återmontering

Kan gå att återanvända men onödigt och trist jobb att behöva göra om ifall kopplingspedalen stannar halvvägs eller dragläget hamnar högst upp

De/Dem

Forummoderator
18 011 Inlägg
14 april 2023
#17
Om motorn byts. Enbart motorn. Vad tycker databoxen om det? Kan den känna att maskin är bytt? Ni förstår hur jag tänker?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 208 Inlägg
14 april 2023
#18
Hybrid_ skrev:
Om motorn byts. Enbart motorn. Vad tycker databoxen om det? Kan den känna att maskin är bytt? Ni förstår hur jag tänker?

Nej, det kan den inte.
Själva motorn exl yttre tillbehör är bara hårdvara.
Även enklare givare som för temp  kamaxel, vevaxeln osv. Inga problem.

Saker som är med i CAN däremot kan bli problem, men det är bara yttre tillbehör som styrdon till EGR, Gaspjäll osv.
Sådant brukar hellet inte ingå med begagnad motor från skrot.  Inte ens startmotor, generator, mm.
Allt sådant blir nog orginalen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
14 april 2023
#19
har räknat lite på motorbyten i några audisar och man brukar landa på 50k ungefär med motor.
+- en del pengar.

men där har motorerna varit rätt ovanliga   1.6orna är ju inte jätteovanliga då dom sitter i många olika märken och modeller.


men det drar alltid iväg en hel del pengar..  dels ska motorn köpas.  sen ska motorn tittas igenom  nytt oljefilter flytta över spdirare och dyligt.  sitter det kamrem ska den bytas och lite sånna saker det drar iväg väldigt snabbt. tyvärr. 

själva bytet är inte det dyraste utan det är plocket runt omkring.   att få tag i en superkomplett motor är oftast den bästa vägen att gå där så mycket saker sitter kvar. för att plocka över kabelhärvor generator fästen osv tar sjukt lång tid. 

det gör att det springer i väg pengar. 

så svårt att se att någon verkstad gör det för under 50k med motor.

Kör fort så hinner inget hända...

36 Inlägg
14 april 2023
Trådstartare
#20
Tack alla som svarar!

Det låter inte så kul det här. Vi har inte fått så mycket svar från verkstan då teknikern blev sjuk men den som svarar i telefon sa åtminstone 10-15 timmar à 900kr plus moms. Men det är alltså lite väl optimistiskt?

Knackandet tyder enligt dem på att kolvarna i cylindern hamnat snett och krökts. De resonerar som flera här sagt att reparation inte lönar sig och att risken för följdproblem är stor.

Vad får man för en bil utan motor? Jag har svårt att se att vi råd att köpa en annan bil även om jag förstår att det kanske är galet att fixa denna. Vi har räknat med att köra den här tills den är redo för skroten i princip. Men det skulle ju inte ske nu🙈


Sök