skyliner_1958 skrev:
Vet inte när den e bytt sist.
Hur kollar ja nivån å är den jobbig å byta?
Googlade lite men hittade inget vettigt svar å sen började ungarna skrika å härja.
Du hittade ingen oljesticka för växellådan? Är det en 6 växlad geartronic (TF-80SC) låda du har? Det jag kunde hitta var att på dom så har Volvo dumt nog tagit bort oljestickan och då blir det lite jobbigare att kolla/byta som hemmamekare, men det är inte svårt iallafall.
Det man får göra är att fylla på oljan lite och med ett diagnosverktyg läsa att oljan blivit varm nog (50c) för att sedan kunna dränera överflödig olja, när det bara droppar och inte rinner från oljepluggen så är nivån ok, jag vet jävligt dum konstruktion.
Så här gör man
https://www.youtube.com/watch?v=1sl9Wk5X-g8 Spolning av växellådan kan man ju skippa, risken som finns om man spolar svart olja eller olja som luktar bränt är att man spolar bort löst friktionsmaterial i oljan som lådan behöver för att inte slira.
Räcker med att tappa ur, fylla på, köra ca 50-100mil med nya oljan och se om det blir bättre, om det blir det repetera proceduren 1-2 gånger. Viktigt att man kör ett tag med nya oljan så lådan "vänjer sig" och blandar med gamla, då märker man också om det blir värre eller bättre istället för att spola och sen tvärdör lådan.
Det går utan diagnosverktyg men det är lite utav en chansning och är inget att rekommendera. Om man bara vill kolla nivån så tror jag att man måste ha ett ännu dyrare Volvo diagnosverktyg som heter VIDA DICE.