3389
Sök

vad ska jag ha för att klara att spela 150 db !!!!!

50 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
undrar vad jag ska ha för basar i bilen har inte klarat 150db än har spelat 148,4 i bilen och det är en volvo 855 med 4 st cvx 12" och ett 2500.1 steg någon som har något tips?

873 Inlägg
7 februari 2007
Dela ut öronproppar för att inte bli åtalad för misshandel.

Långt över smärtgränsen det där...

Tävling? smile

Don't get mad, get even.

1 072 Inlägg
7 februari 2007
Kicker Solo X?? Bör väll klara det

50 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
öronproppar ?? nee ska väll lyssna på musiken smile solox mja men den är så stor och behöver så orehört mycket effekt
fler tips tack

2 123 Inlägg
7 februari 2007
MTX Jackhammer wink

6 851 Inlägg
8 februari 2007
Nocklas skrev:
undrar vad jag ska ha för basar i bilen har inte klarat 150db än har spelat 148,4 i bilen och det är en volvo 855 med 4 st cvx 12" och ett 2500.1 steg någon som har något tips?

Vad har du för batteri och hur många?
Annars tror jag att basarna i sig har kapacitet att spela över 150dB.
Ett steg till kanske kan vara nått, beroende på om du har ström förståss.
Även kanske testa med större/mindre (ej troligt) låda?

Som sagt, jag tror ej det är basarna som sätter begränsningen, utan sakerna runt om..

2 911 Inlägg
8 februari 2007
Fördubbla effekten eller konarean, sen är du på 151, kanske

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
8 februari 2007
Byt ut prylarna mot Rockford Fosgate-grejjor så ska du se på fan. wink

4 074 Inlägg
8 februari 2007
köp mina basar! smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 februari 2007
Nocklas skrev:

Hur får du in ljudet där micken sitter? 855an är inte enkelt att spela högt i.

Hur mycket har du dämpat?  Hur många batterier har du, kabeltjocklekar etc.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

12 086 Inlägg
8 februari 2007
150db är åthelvete mkt. Vi snackar sjukt dyra prylar! =P

50 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
roligt att man får så många svar smile jag har börjat med att dämpa taket köpte en 18kg dämp färg och började måla men tyckte det blev för tunt så jag la asfaltsmata i tacket med sen målade jag inner taket med och dämpade bakluckan med dubbel asfaltsmatta.
sen kablar kör jag med 70kvadrat sen 8kvadrats högtalar kabel gick inte in fetare i högtalaren hehe sen kör jag med ett tudor maxxima i baljan bak men ska nog sakffa 2st till och lådan är på 200l kanske större ? sen har jag beställt en 8f kondelsator om det är till någon hjälp?
sen undrar jag på en ny lågnivå kabel har en från autoleds för 99 spän nu någon som har något tips på bra kabel ?
skriv mer tips tack !

172 Inlägg
8 februari 2007
Ett batteri till är nog inte helt fel...
Men mer effekt, ja... Bassene funkar nog, man måste inte ha hur stora basar som hälst endast för att spela högt.

Jag kan rekommendera Odyssey PC2150, dom e bra (batteri)

Har du hittat peak`en till bilen ? <--- Viktigt för att kunne spela högt! En volvo V40 spelare högst på 48Hz, men hitta iaf den rekvensen din bil spelar högst i...

Ny lågnivå kabel trängs nog inte skall du se.

Skall du aktivt tävla i DB? Eventuelt vilken klass, för kom ihåg att man har olika klasser.

Lådan e nog helt ok.

Men, mer effekt och hitta frekvensen i din bil smile Lycka till !

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A

36 Inlägg
8 februari 2007
Hallå!

Ett steg till eller fler, sen skulle jag rekommendera grova kablar samt ett batteri till.
Sen kolla över placeringen av baslådan ordentligt...om du kan vrida den lite..
Basarna klarar lätt av 150dB

Är du i trakterna runt Linköping så kan jag hjälpa dig att mäta upp allt, har dB-drag mätinstrument.

Hör av dig om det är intressant
Mvh: Niclas

Ljud o styling galen
Åker Volvo och bagge.
www.soundnstyle.se

Smålänning
7 883 Inlägg
8 februari 2007
Sen måste man ju tänka på att en ökning med 1 dB(A) motsvarar dubbla volymen ungefär... Använd hörselskydd wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

24 Inlägg
8 februari 2007
ja bara att skaffa Kicker Solo X 18 wink

2 123 Inlägg
8 februari 2007
twin_cam skrev:
Sen måste man ju tänka på att en ökning med 1 dB(A) motsvarar dubbla volymen ungefär... Använd hörselskydd wink

Njae nästan rätt, på Arbetsmiljö och säkerhets kursen i gymnasiet står det att 3 dB är dubbelt så högt.

562 Inlägg
8 februari 2007
ett bra hörselskydd smile

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

50 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
men det borde väll räcka med 3st tudor maxxima har redan ett ska skaffa 2 till det där med lådplaseringen gör ju skit mycket la den precis bakom stolarna och det spelade inte ett dugg men är inte sugen på att köpa ett steg till dom är ju inge billiga typ 16 tusen inte någon som har ett begangnat kx2500.1 begagnat så hojta till !
dämpning ? hur viktigt är det med dörrar och golv ? ger det mycket ?
ska prov spela snart igen tror ja när jag fått iordning allt
något intressant som jag gjorde sist på tvälingen var mycket häftigt var en kille som sa till mej att sjuva fram stolarna så långt det gick och ställa dom i 90 grader och solskydden i 90grader och det gjorde 1.5 db
fler tips och trix mycket tacksamt

Sök