3170
Sök

Mercedes konstigt metalliskt ljud

25 Inlägg
20 juni 2023
Trådstartare
Tjena! Jag har en 1998 CLK430, har haft den i ungefär ett år och kört strax över 4000 mil nu.

Nyligen har bilen börjat nästan ”skrika” när jag gasar på, det är inte Multiremmen då jag nyligen bytt den och den är helt knäpptyst.

Ljudet låter som friktion mellan metall, kan inte riktigt lista ut vart ifrån ljudet kommer ifrån men det låter väldigt nära mig i förarsätet.

Oljan i motorn är bytt flera gånger under detta år.

Tänker att det kan vara något kullager som är kasst, så tänker om någon här vet mer exakt vad det kan vara innan jag börjar plocka isär allt!
Senast redigerat av Dmot2002 (20 juni 2023)

2 845 Inlägg
20 juni 2023
Helt omöjligt och svara på med denna beskrivning.  Lägg gärna upp en video där ljudet hörs.

Men en vild gissning... Och detta är verkligen en gissning. Nån vaccumslang till centrallås som spruckit så det blir som en visselpipa. Funkar centrallås som det ska?

25 Inlägg
20 juni 2023
Trådstartare
uhlin skrev:
Helt omöjligt och svara på med denna beskrivning.  Lägg gärna upp en video där ljudet hörs.

Men en vild gissning... Och detta är verkligen en gissning. Nån vaccumslang till centrallås som spruckit så det blir som en visselpipa. Funkar centrallås som det ska?

Japp centrallås funkar som det ska, kan ta video på ljudet imorgon!

Forummoderator
26 351 Inlägg
20 juni 2023
Jag förutsätter att du har gått runt bilen och känt och bänt på vartenda hjul så ett hjullager är uteslutet?
Eller låter det när du står still också?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

25 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
Mack skrev:
Jag förutsätter att du har gått runt bilen och känt och bänt på vartenda hjul så ett hjullager är uteslutet?

Det händer i högre varv, oavsett om bilen står stilla eller rör sig

25 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
Dmot2002 skrev:
Mack skrev:

Det händer i högre varv, oavsett om bilen står stilla eller rör sig

Och har gått över det mesta på bilen nu efter sammanlagt 14 fel på Bess, bytt en o annan del
Senast redigerat av Dmot2002 (21 juni 2023)

25 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
Kom på nu att ljudet började strax efter Multiremmen gick av för ungefär strax över 3 veckor sen

2 845 Inlägg
21 juni 2023
Dmot2002 skrev:
Kom på nu att ljudet började strax efter Multiremmen gick av för ungefär strax över 3 veckor sen

Då faller det mest naturligt att nåt lager till löp eller spännrulle till remmen ger ljud ifrån sig.

Snurrade du och lyssnade efter missljud, kände efter eventuella glapp på alla hjul som remmen löper på innan du satte dit nya remmen?

25 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
uhlin skrev:
Dmot2002 skrev:

Då faller det mest naturligt att nåt lager till löp eller spännrulle till remmen ger ljud ifrån sig.

Snurrade du och lyssnade efter missljud, kände efter eventuella glapp på alla hjul som remmen löper på innan du satte dit nya remmen?

Nej det gjorde jag inte, ska ta en titt på dom nu till helgen
Den gick av på kvällen och behövde bilen dagen efter så det var jävligt fort jag gjorde det, kollade inte så mycket

7 450 Inlägg
21 juni 2023
För att säkerställa att det trots allt inte är multiremmen som låter, spreja helt lätt lite vatten på den när motorn i igång.

25 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
Påväg hem så drog jag på för o kunna höra vart de kom ifrån men de va helt knäpptyst, kom hem o parkera o varva upp till 5000 varv fortfarande helt knäpptyst

4 468 Inlägg
21 juni 2023
Ok,tyst fortfarande? Nån tryckslang/intercoler, spricka som visslar/tjuter när  laddtrycket kommer?

25 Inlägg
22 juni 2023
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Ok,tyst fortfarande? Nån tryckslang/intercoler, spricka som visslar/tjuter när  laddtrycket kommer?

Det finner jag högst osannolikt med tanke på att den går utan turbo eller kompressor

Sök