2671
Sök

Anliggande broms efter bromsok byte

3 384 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
#1
Hej! Tar det från början. För någon veckan sedan så började mitt vänsterbak bromsok läcka kraftigt bromsvätska, fick meddelandet " lågvätske nivå stanna omedeltbart".

Det gäller en saab 9-3 fr 2006. Som tur så hände detta på parkeringen hemma så behövde bara vända. Bromsvätskebehållaren var princip tom. Bromsoket var endast ett år gammalt så gick en ny på garantin. So far so good.

Men bytte för två dagarsedan oket igen men har fått problemet att nya bromsoket ligger på. Har smörjt alla glidpinnar och ytor och oket glider bra. Har smörjt två gånger nu. Handbromsen har jag justerat två gånger. Vänsterbak sidan som ligger på är varm ( spottet fräser), medans höger är ljummen (Normalt). Om det skulle vara felaktiga justerad handbroms så bör väl båda bakbromsar ligga på?

Har luftat två gånger på den nya bromsoket och ingen luftkommer.

Enda mer jag kan komma på är om jag måste lufta alla bromsok? Kan luft i systemet orsaka detta? Bromspedalen känns annars helt normalt.

Alla skivor är princip 2 år gamla, och ser bra ut.

Uppskattar alla tips! Mvh


3 384 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
#2
Vill tillägga att, frambromsarna är ljummna också, känner som mesta bromsverkan är just vänsterbak. (den nya).


Diagnostekniker
2 743 Inlägg
21 juni 2023
#3
Ligger hävarmen till pbromsen mot sitt stopp?
Tänkte så att den inte ligger an hela tiden p.g.a t.ex kärvande vajer.

Up the RA

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
21 juni 2023
#4
Low skrev:
Vill tillägga att, frambromsarna är ljummna också, känner som mesta bromsverkan är just vänsterbak. (den nya).

Det kan inte vara huvudbromscylindern som kärvar och inte går tillbaks?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 384 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Ligger hävarmen till pbromsen mot sitt stopp?
Tänkte så att den inte ligger an hela tiden p.g.a t.ex kärvande vajer.

Hej! Ja den ligger mot sitt stop, har lossat på vajern så den är lös, ingen skillnad. Haynesboken säger att det ska vara 1mm glipa mellan stoppet och armen.


3 384 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
#6
Vettemannen skrev:
Low skrev:
Vill tillägga att, frambromsarna är ljummna också, känner som mesta bromsverkan är just vänsterbak. (den nya).

Det kan inte vara huvudbromscylindern som kärvar och inte går tillbaks?

/Benny

Ingen aning. Tycker det är konstigt när allt funkade innan bromsok bytet&#129320;

Såg någon tråd på annan bil där bromsslangen gett med sig så trycket kvarstår. Gällde dock inte en saab.


Diagnostekniker
2 743 Inlägg
21 juni 2023
#7
Rackarns rabarber.
Teorin om en bromsslang som ser till att trycket hålls kvar har jag endast sett en enda gång, men du kan ju prova att släppa på luftnippeln och se om det är något tryck i oket.
…eller lossa och försöka skruva in kolven vilket bör gå rätt så lätt iom att det är nytt. smile

Förövrigt så går det spöken i bakre bromsok på ng9-3 säger en vän som jobbar på Maptun. lol

Up the RA

3 384 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Rackarns rabarber.
Teorin om en bromsslang som ser till att trycket hålls kvar har jag endast sett en enda gång, men du kan ju prova att släppa på luftnippeln och se om det är något tryck i oket.
…eller lossa och försöka skruva in kolven vilket bör gå rätt så lätt iom att det är nytt. smile

Förövrigt så går det spöken i bakre bromsok på ng9-3 säger en vän som jobbar på Maptun. lol

Spöken?! Snällt sagt, tror jag har mailat med din vän. Då maptun har typ sagt detsama...&#129315;

Skruva in kolven går lätt.

Kan luft i bromssystemet göra detta? Funderar att lufta alla ok imorgon... sedan vettitusan....


4 472 Inlägg
21 juni 2023
#9
Luft kan inte orsaka detta.

3 384 Inlägg
22 juni 2023
Trådstartare
#10
zzr94092 skrev:
Luft kan inte orsaka detta.

Det ville man inte höra &#128517;...  hmmm. Ska plocka av bromsoket idag se att allt rör sig som det skall, igen... sedan får jag väl köpa ett ok av annan märke.


3 384 Inlägg
22 juni 2023
Trådstartare
#11
Varit ute och plockat av oket igen. Förstår inte riktigt, innerklossen har övrehalvan slitits, medans den yttre har nedre delen av klossen slittis.  Precis som att hela oket skulle sitta/tryckt snett.

Enda som jag är fundersam på är att kolven var fuktig av bromsvätska och väldigt fuktig under damasken. Borde väl vara väldigt tort ? Eller använder dem bromsvätska när de plockar ihop dem?....
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-b71c3517634eb03e123c9cab12180e91.jpg
Svårt ta bild, men syns lite..


4 472 Inlägg
22 juni 2023
#12
Är oket av aluminium? Jag har sett ok som har "böjt"sig! Har även haft en Camaro som bakre oket måste varit"böjt" ,för drog jag fast oket,så gick hjulet lite tungt runt, så gänglåsning på skruvarna och drog åt det lite "mindre" så funka det bra..
Senast redigerat av zzr94092 (22 juni 2023)

3 384 Inlägg
22 juni 2023
Trådstartare
#13
zzr94092 skrev:
Är oket av aluminium?

Jajamen.


3 384 Inlägg
22 juni 2023
Trådstartare
#14
zzr94092 skrev:
Är oket av aluminium? Jag har sett ok som har "böjt"sig! Har även haft en Camaro som bakre oket måste varit"böjt" ,för drog jag fast oket,så gick hjulet lite tungt runt, så gänglåsning på skruvarna och drog åt det lite "mindre" så funka det bra..

Aha, låter spännnade.. menar du gängorna på styrpinnarma?


4 472 Inlägg
22 juni 2023
#15
Nej,ok och okhållare var i ett .

2 309 Inlägg
23 juni 2023
#16
Vet inte hur det ser ut på just din bil, men på ok där beläggen glider i okhållaren brukar beläggen ibland nypa fast pga att okhållaren rostar och marginalerna då blir mindre. Om du har den designen så kolla så beläggen glider fritt. Om inte så demontera allt och slipa rent anliggande ytor med roterande stålborste, en liten fil eller liknande. (Ta även bort ev monteringssats och slipa under.)
Senast redigerat av Mew (23 juni 2023)


3 384 Inlägg
23 juni 2023
Trådstartare
#17
Mew skrev:
Vet inte hur det ser ut på just din bil, men på ok där beläggen glider i okhållaren brukar beläggen ibland nypa fast pga att okhållaren rostar och marginalerna då blir mindre. Om du har den designen så kolla så beläggen glider fritt. Om inte så demontera allt och slipa rent anliggande ytor med roterande stålborste, en liten fil eller liknande. (Ta även bort ev monteringssats och slipa under.)

Allt var väldigt noggrant rentgjort. Bromsokfett på glidpinnarna, och keramiskt pasta på ytorna för beläggen. Allt rörde på sig fint! Men..


3 384 Inlägg
23 juni 2023
Trådstartare
#18
Tappade tålamodet på hela oket. Den var hel skum. Bromsklossarna hade slitits snett och hela konstant på. Så.. åkte till biltema köpte ett ok för 869kr och bytte. Nu är bromsarna jämnvarma och sliter helt Normalt. Körde en kort sväng och bakbromsarna har en temp på 43 grader och andra 45 grader. Ska lossa något på handbromsen.  Den "defekta" oket fräste skivan medans andra var helljummen. Så felet var troligen på nya oket.

Dessa ok, har gett mig en stort huvudverk. Några eftermarknads ok från en känt företag.(inte biltema)&#128518;(Vill inte hänga ut någon då de varit väldigt schyssta)
Två har kraftigt läckt bromsvätska efter något år genom axeln där handbroms mekanismen sitter. Första gick på garantin. Andra gick på goodwill då garantin hade precis gått ut.  Riktigt spännande när all bromsvätska rinner ut på någon sekund och bromspedalen går i botten.

Nu blev det akut biltemas. Men ALDRIG ALDRIG mer eftermarknads grejer på bromsdelar, även om de är 1/3 av priset.

Nu får biltemas bevisa hur länge det håller.


112 Inlägg
23 juni 2023
#19
Nu skrev du ju inte om du gjort det när du luftade men om du tömt hela bromsvätskebehållaren så har du ju garanterat luft i ABS pumpen som behöver aktiveras elektroniskt under luftningen för att fungera som den ska sedan.

Sedan finns det stor risk vid anliggande bromsar att vätskan blir så het att tätningarna i huvudbromcylindern pajjar, har hänt mig och då fick jag samma problem som du beskriver här, ett av bakhjulen började ligga an mer och mer för varje bromsning. Bytte oket i tron om att det var problemet men problemet dök upp igen, efter byte av huvudbromscylindern har allt fungerat felfritt i 5 år.

Fabriksnya kvalitetsok är ju alltid bättre men även billiga Kina varianter fungerar bra så länge man byter tätningar och damasker på dem till bättre kvalitet och byter bromsvätska vartannat år så att inget rostar invändigt. Slarv med bromsvätskebyte är oftast grunden till de flesta problemen med själva hydrauliken i bromssystemet..

3 384 Inlägg
23 juni 2023
Trådstartare
#20
Koster skrev:
Nu skrev du ju inte om du gjort det när du luftade men om du tömt hela bromsvätskebehållaren så har du ju garanterat luft i ABS pumpen som behöver aktiveras elektroniskt under luftningen för att fungera som den ska sedan.

Sedan finns det stor risk vid anliggande bromsar att vätskan blir så het att tätningarna i huvudbromcylindern pajjar, har hänt mig och då fick jag samma problem som du beskriver här, ett av bakhjulen började ligga an mer och mer för varje bromsning. Bytte oket i tron om att det var problemet men problemet dök upp igen, efter byte av huvudbromscylindern har allt fungerat felfritt i 5 år.

Fabriksnya kvalitetsok är ju alltid bättre men även billiga Kina varianter fungerar bra så länge man byter tätningar och damasker på dem till bättre kvalitet och byter bromsvätska vartannat år så att inget rostar invändigt. Slarv med bromsvätskebyte är oftast grunden till de flesta problemen med själva hydrauliken i bromssystemet..

Bromsvätskan är skött, samt att när bromsen låg på så körde jag någon km, så har knappast Bromsvätskan kokat, då borde det hinna ryka och lukta duktigt tycker jag&#128513; den var lika varm som man skulle ha kört lite hårt med bilen.

Om det är luftkvar. Borde inte pedalen kännas lustigt?  Jag är osäker om hela behållaren tömdes, då jag hastigt fyllde på så jag kunde köra den till parkeringen och Bromsarna kändes bra då.
-Första gången det hände när den tömde hela behållaren och bromsen gick till golvet var precis utanför en verkstad, så de lufta allt och byte oket. ( skulle varit lika dyrt att bärga hem till parkeringen &#128517;


Kanske bäst lufta alla isf, skulle den börja bli varm igen på en, så får jag ta en titt på huvudbromscylindern.&#128076; tycker det är bara märkligt att allt fungerade innan oket spotta ut allt bromsvätska.&#128513;



Sök