2904
Sök

Knakande i framvagnen efter hjulinställning

70 Inlägg
21 augusti 2023
Trådstartare
Hej,

Har fått ett väldigt knakande i framvagnen efter att jag haft min Mercury Cougar 72 på verkstad för hjulinställning. Är det något man skall acceptera?? Misstänker starkt krängningshämmaren. Kan tillägga att innan hjulinställningen hade jag inte ljudet. Tacksam för alla svar och synpunkter.

Här är länkar till ett par filmsnuttar som visar detta:

https://streamable.com/yfck7e

https://streamable.com/i5u0nq

// Klas
Senast redigerat av MagnetcHaze (23 augusti 2023)

112 Inlägg
21 augusti 2023
Kärvande fjäderbenslager, fjädern lös i sätet eller dåliga bussningar någonstans i framvagnen brukar vara felet när det knarrar vid rattutslag.
Har framvagnen varit kraftigt avvikande ifrån fabriksspecifikationer innan så kan det ha slitit lager och annat snett som nu visar sig när hjulen står rätt igen.

Tror verkligen inte verkstaden är ansvarig för att ha haft sönder något då man endast lossar och skruvar på justeringsskruvar på styrleder och för cambervinklar när man gör hjulinställningar.

70 Inlägg
21 augusti 2023
Trådstartare
Tack för svaret. Då vet jag lite mer om hur en hjulinställning går till. Hade bilen inlämnad på verkstad förra hösten för genomgång av framvagnen, med byte av många delar och bussningar. Bilen var fram till nu helt knakfri i fjädringen. Där av taken att det möjligtvis blivit något fel på verkstaden. Har bänt lite i stagen, och i krängningshämmaren framkommer ett tydligt gnällande/knäppande ljud som länken till klippet i första länken visar.

112 Inlägg
21 augusti 2023
Är framvagnsgrejorna monterade och åtdragna med felaktiga hjulvinklar så kan dom mycket väl ha hamnat snett eller så har dom som sagt slitits snett under den här sommaren.
Prova att lossa på, ta bort all eventuell rost som kan finnas vid fästpunkterna och sedan dra om alla stag och bussningar i krängningshämmaren och se om det slutar knaka.
Kontrollera även framfjädern och fjädersätena, finns det rost där så kan det knaka när fjädringen rör sig.

70 Inlägg
21 augusti 2023
Trådstartare
Tack för svaren! Ska kika på det du nämner. Det är ganska stor skillnad på styrningen till det bättre efter hjulinställningen så det kan nog vara att vissa stag blivit något "snett monterat" tidigare.
Senast redigerat av MagnetcHaze (21 augusti 2023)

7 444 Inlägg
22 augusti 2023
Vad är det för "veteranbil"?
Veteranbilar är bilar tillverkade mellan 1905 och 1918!

Är det en bil med fjäderben så gissar jag på torr övre lagring.
Om så är fallet kan det hjälpa med att lyfta på dammskyddet och spreja grafit under.
Var en "sjuka" på Peugeot 404, som man fick spreja lite då och då.
Jag använde MoPar Graphite Oil.

70 Inlägg
23 augusti 2023
Trådstartare
Tack för svaret!

Oj, tror inte jag skrev vilken bil det var, det är en Mercury Cougar 72:a.
Har felsökt och det verkar vara trus-roden/casterstaget som knakar rejält vid ojämn väg, svängar och inbromsning. Bilen var innan hjulinställningen tyst i framvagnen och förra hösten gick fravagnen igenom på verkstad och många delar byttes.

Har 2 länkar i första inlägget till videoclip jag spelat in som visar knakandet.

// Klas

Sök