2972
Sök

Mazda 6 2.2d 2009 slö accelerering efter byte av Kamkedja

3 Inlägg
6 september 2023
Trådstartare
Hej! hoppas på lite hjälp här = )

Mazda 6 2.2d 2009
Bilen hade för lång kamkedja så vinkeln mellan kamaxel sensor och vevaxel sensor låg runt 11.50.  Så bilen gick små skumt ibland och lät från kedja.

Nu är kamkedjan bytt. Allt gick bra vi var noga med få på allting rätt (kl 12 markering mm) och den startar går fint på tomgång och vinkeln är nu 6 grader istället och inga felkoder.

MEN...
Trycker jag ner gaspedalen så är den så trött.
Har inte längre den kvicka reaktionen.
Går köra med den men känns som ett igensatt bensinfilter.. Den drar liksom inte. Varvar man så är den också inte samma kvicka. Igår ryckte den lite med på tvåans växel.

Bensinfiltret är bytt, ny olja, fräscht luftfilter.

Har tillgång till forscan som är en diagnos för mazda och ford men vet inte vilka grejer jag ska kolla på.
Funderar på om det är Turbon som inte drar.. men varför precis efter nu med kamkedjan?

Är det MAP och boost man kollar för detta? Vad är ett normalt värde för Turbon? 1.4bar?

MVH Anders

6 632 Inlägg
6 september 2023
Antingen så sitter en vakuumslang fel/inte alls eller så är kaminställningen fel.

De/Dem

3 Inlägg
6 september 2023
Trådstartare
Tack för svar... Ja jag hoppas ju att det som gjordes är rätt.. Var exakt som innan med märkning på rätt ställe.
Nån speciell vakuum slang du tänker på?

Om kedjan står fel så borde det ju bli reaktion på tomgång eller komma upp motorlampa mm?

Sök