3279
Sök

P1400 egr vacuum regulator solenoid

46 Inlägg
11 november 2023
Trådstartare
#1
Hej!
Har en skoda octavia Scout 2,0 tdi 2007. Motorkod BMM.
Glödningslampan har börjat blinka och jag har nyss införskaffat mig en Obd11 så är ny på den.
Men får fram följande felkod:
P1400 - Egr vacuum regulator solenoid valve - error in circuit.
Det jag har prövat är att lägga spänning på solenoiden och den klickar till. Även testat byta till en jag hade liggandes.
Mätade spänningen på kontaktdonet in till solenoiden och får fram 12v och 3v på de två kontaktblecken. Borde inte ena va jord? Får fram 450 ohm på 3v blecket. Följt kablaget in till ecun och inget kabelbrott uppmätt.
Bytt ecu till en som jag hade liggandes men felet kvarstår. Lampan kan va borta några mil emellanåt.
Någon som kan peka mig åt rätt riktning? Och kanske någon som vet hur man kan felsöka med OBD11?
Kanske är något helt annat som ger upphov till denna felkod?

Väl mött!!

Diagnostekniker
2 724 Inlägg
11 november 2023
#2
Kvarstår felkoden om du låter kontaktstycket vara urkopplat?

Vad har du för komponentnummer på vakuumsolenoiden?
Är det möjligen solenoiden till vakuumklockan på EGR-kylaren?

Mät upp kablaget uppe vid motorstyrdonet och se om du får lika konstiga mätvärden där uppe.
Får du inte det (med kontaktstycket till solenoiden urkopplat) - knipsa kablarna och dra nya ner till solenoiden.
450Ohm och spänning på alla stift = troligen kortslutning.

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
11 november 2023
#3
vilken har du bytt ?   gärna en bild.. för på min 1.6tdi sitter en uppe på motorn så du inte är och byter fel.. sitter ju flera olika vakum grunkor på dom..  dels till laddtrycksregleringen sen den på motorn   på min polo kör jag egr ur kopplad just nu och den felkodar inte fast jag inte ens har egr ansluten till systemet ..  bara pluggad vacum från vacum anslutningen till reglerventilen..   men den reglerar dock som vanligt i själva ventilen..   rent felsökningsyfte då jag hade problem med laddtrycket och har inte kopplat tillbaka allt ännu  har kört 100mil+ utan felkoder

Kör fort så hinner inget hända...

46 Inlägg
11 november 2023
Trådstartare
#4
Har bytt denna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171703/171703-4094aaf4f8298cb0838c3634f2314f10.jpg

Prövat köra output test på den mindre solenoiden till egr-kylaren och den klickar till. Om det nu innebär att den funkar... Men tycker jag borde få andra felkoder om inte egr kylaren funkar som den ska.
Återkommer när jag mätat upp spänningen uppe vid ecun.

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
11 november 2023
#5
den borde se ut så här.. för den där sitter typ på fjäderbens tornet va?

https://media.autodoc.de/360_photos/8328902/preview.jpg

om du bor i örebro så har jag en sån ligger som du kan få testa smile    nämligen bytt min pga problem jag haft  även om jag var rätt säker på att det inte var problemet men billigare att köpa en för 200kr än att mäta och krångla .



har som sagt min vacum in i den "lilla" ventilen och den felkodar inte...  det är endå en nyare bil.   inte en felkod på egr..
Senast redigerat av Growe (11 november 2023)

Kör fort så hinner inget hända...

46 Inlägg
11 november 2023
Trådstartare
#6
Hittade denna bild. https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171703/171703-8ed9d098ff82d38c6e6d7535c8a9143a.jpg

Den du tänker på torde vara nr 8
Och den jag bytt är nr 2 som sitter på på torpeden vid batteriet.
Verkar som nr 8 styr egr kylaren enligt bilden. Bor tyvärr inte i Örebro men ska se om jag kan lyckas hitta någon att låna eller så köper jag en.
Senast redigerat av orion1 (11 november 2023)

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
11 november 2023
#7
orion1 skrev:
Hittade denna bild. https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171703/171703-8ed9d098ff82d38c6e6d7535c8a9143a.jpg

Den du tänker på torde vara nr 8
Och den jag bytt är nr 2 som sitter på på torpeden vid batteriet.
Verkar som nr 8 styr egr kylaren enligt bilden. Bor tyvärr inte i Örebro men ska se om jag kan lyckas hitta någon att låna eller så köper jag en.

ja det stämmer.     den var väldigt billig för en på skroten  jag gav typ 200kr för den.. eller om det n75 som kostade 200 och den andra var billigare..

Kör fort så hinner inget hända...


Sök