Presidento skrev:
Growe skrev:
Presidento skrev:
Denna har grafisk EQ så kan bara ändra i spalterna: 50 125 315 800 2k 5k 12.5k
du bör även kunna ställa filtrena på utgångarna.. så man delar tex framsystemet 100hz baksystemet 80hz och sub 80hz tex..
det styr både rca och högnivå.
men vad har du för stereo?
att det är en pioneer hänger jag med på men modellnummret
Jag har kikat och har inte lyckats hitta det där hur jag än gör.
Modell: Pioneer DMH-G221BT
den verkar ha filter men det är någon jäkla rysk enhet? finns bara rysk instruktionsbok att ladda ner?!
eftersom jag fick en brainfart så tolkar jag saker i mitt huvud istället för att läsa som vanligt..
det är bara lowpass filter i stereon... så nej inget delningsfilter på den sidan av frekvens bandet konstigt tanke på prislappen..
på min enkeldin är det ju både dsp filter på alla kanaler och den kostar ju 1600kr
tror det är problemet. din orginal stereo har inbyggda filter och sänker helt enkelt basen.. men när stereon försöker spela 30hz bas på högtalarna så blir det skit av allt..
skulle tro att det du upplever är nog snarare att högtalarna fram inte är gjorda för djupare bas.. och sänker du eq så dödar du basen på högtalarna bak.
du kan bygga ett passivt filter till fram högtalarn. om du tar loss diskanterna så brukar det sitta ett inbyggt filter som tar bort bas frekvenser. så har iallfall alla mina bilar haft.
skulle testa det först och främst.. skulle gissa att dina högatlare i framdörrarna tycker livet är jobbigt om man går djupare än 80-100hz
jag föredrar 100hz på orignal högtalare men det är ju med stereon som filtrerar och där har man ju inte så att den slutar spela exakt på 100hz utan den dippar ju ner mellan -6db till -18db beronde på vad man ställer in filtret på.
Tyvärr är det här baksidan av alla moderna bilar där dom hela tiden försöker fejka till allt så bra som möjligt.. där tex stereon aktivt sänker basen ju högre du spelar så basen känns okej när man spelar normalt och när man spelar högt som fan så slår inte basen igenom men den sänks ungefär som att stereons uteffekt saknas. men det är en aktivt val av tillverkaren. det där gör att montera steg på en orginal stereo oftast fungerar väldigt dåligt om man inte samlar ihop alla signaler och återställer dom innan man kör det vidare till slutstegen.
här är lite förklaringar
https://www.youtube.com/watch?v=fKOR4gn … abrication