3442
Sök

Ingen värme i bilen

57 Inlägg
3 januari
Trådstartare
#1
Tja, har fått ett problem som jag haft innan och de är ingen värme i kupén och bilen kokar. Vet inte vad problemet är, hade i glykol som skulle räcka till -60 grader och så kallt är de inte. En vän tror att topplockspackningen har gått så han bad mig kolla oljan men jag hade ingen olja alls trots att jag fyllde på för 4 månader sen. Den har fungerat otroligt bra mellan gångerna den inte kokat. Vet någon felet?
Volvo 850 automat -95

Forummoderator
26 339 Inlägg
3 januari
#2
Du "..hade i glykol", säger du.
Här antar jag du menar att du blandade 50/50 med vatten först innan du hällde i glykolen?
Varför behövde du fylla på över huvud taget? Läckage?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 109 Inlägg
4 januari
#3
Hade du ingen olja i motorn? Låter illavarslande roll


57 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#4
Mack skrev:
Du "..hade i glykol", säger du.
Här antar jag du menar att du blandade 50/50 med vatten först innan du hällde i glykolen?
Varför behövde du fylla på över huvud taget? Läckage?

Ja jag blandade, tömde kylarn och böt ut allt vatten

57 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#5
Steff240 skrev:
Hade du ingen olja i motorn? Låter illavarslande roll

Nope hade ingen olja alls nästan, blev otroligt förvånad faktiskt.

3 195 Inlägg
4 januari
#6
NollKoll69 skrev:
Nope hade ingen olja alls nästan, blev otroligt förvånad faktiskt.

Oj.
Det har dock inget med utebliven kupevärme att göra.
Du har alltså ytterligare ett fel på bilen vilket kan vara bra att ha i åtanke inför vad felet med kupevärmen kan kosta.

Ang Oljan:
Hur många mil har körts sedan oljan fylldes till max-markeringen på oljestickan?  Blir det oljepöl under bilen?

Ang värmen och överhettning:
Symptomen som beskrivs är skolexempel på när vattenpumpen gett upp. Skovelhjul som lossnat från sin axel. Pumpen läcker sällan med det felet.  Oftast blir symptomen utebliven/mycket dålig kupevärme samt att den överhettar om man kör sakta. Kan klara sig skapligt i högre farter då det är hyfsad självcirkulation mellan motor och kylare.  Inte till värmeelementet.

Blåst toppackning är inte vanligt på Volvos vitblockare, utan är då nästan alltid ett följdfel av överhettning av annan orsak.

57 Inlägg
5 januari
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
NollKoll69 skrev:
Nope hade ingen olja alls nästan, blev otroligt förvånad faktiskt.

Oj.
Det har dock inget med utebliven kupevärme att göra.
Du har alltså ytterligare ett fel på bilen vilket kan vara bra att ha i åtanke inför vad felet med kupevärmen kan kosta.

Ang Oljan:
Hur många mil har körts sedan oljan fylldes till max-markeringen på oljestickan?  Blir det oljepöl under bilen?

Ang värmen och överhettning:
Symptomen som beskrivs är skolexempel på när vattenpumpen gett upp. Skovelhjul som lossnat från sin axel. Pumpen läcker sällan med det felet.  Oftast blir symptomen utebliven/mycket dålig kupevärme samt att den överhettar om man kör sakta. Kan klara sig skapligt i högre farter då det är hyfsad självcirkulation mellan motor och kylare.  Inte till värmeelementet.

Blåst toppackning är inte vanligt på Volvos vitblockare, utan är då nästan alltid ett följdfel av överhettning av annan orsak.

Har kört ca 700 mil, men jag är ung så den är körd rätt så hårt, men ingen pöl eller liknande under bilen alls, finns de något sätt att testa vattenpumpen på? Eller är de bara att byta?

5 686 Inlägg
5 januari
#8
Fungerar kupéfläkten?
Utan den så får du ingen värme i bilen även om värmepaketet är kokhett.

Båda slangar till värmepaketet ungefär lika varma?
Är ena kallare än den andra kan det tyda på igensatt värmepaket.

Om du lossar lilla slangen på toppen av expansionskärlet pumpar det då ut kylarvätska där med motorn igång?
Om inte så cirkulerar kylarvätskan dåligt pga t.ex defekt vattenpump.



Sök