3540
Sök

BMW E34 525i turbo!! update 26/5 disasters katastrof!!!

Turbokonvertering e34 525i manuell oxfordgrön. Garrett GT2860rs Siemens Deka 630cc ECU Master EMU classic

8 451 Visningar
Uppdaterades senast 10 juni
573 Inlägg
8 maj
#21
Nice bygge! Pumpen du har där är till för att montera på ledningen typ volvo stil. så gör dig av med den o köp en intank pump typ walbro 255,265,350lph. finns på mr tuning bl.a.

MSCR

72 Inlägg
8 maj
Trådstartare
#22
SuperGnaget skrev:
Nice bygge! Pumpen du har där är till för att montera på ledningen typ volvo stil. så gör dig av med den o köp en intank pump typ walbro 255,265,350lph. finns på mr tuning bl.a.

Tack! smile

Jaså! Jag håller precis på att kollar runt för att se om jag kan installera den i tanken.
Skulle ju kunna bygga nån ny hålla i tanken.
Men ingen bra idé kanske?

Hade ju varit sjysst med en plug n play pump ifs.

573 Inlägg
10 maj
#23
Nä den är inte designad för att dränkas gör inte det.
https://www.mrtuning.se/universal/brans … le-340l-h/
Den där är ett bra val om du ska köra e85

MSCR

72 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#24
SuperGnaget skrev:
Nä den är inte designad för att dränkas gör inte det.
https://www.mrtuning.se/universal/brans … le-340l-h/
Den där är ett bra val om du ska köra e85

Okej tack smile
Fick ju ifs den som tips av Kamil på K64performance. Tycker att han borde ha koll tongue
Men jag har ju hellre en plug n play i tanken.

573 Inlägg
13 maj
#25
h3nrys skrev:
SuperGnaget skrev:
Nä den är inte designad för att dränkas gör inte det.
https://www.mrtuning.se/universal/brans … le-340l-h/
Den där är ett bra val om du ska köra e85

Okej tack smile
Fick ju ifs den som tips av Kamil på K64performance. Tycker att han borde ha koll tongue
Men jag har ju hellre en plug n play i tanken.

Ja alltså det går ju att montera den där på ledning för extra flöde men har man klen pump i tanken så hjälper den inte mycket. Sen har ju gamla e34or med m20 sån pump under bilen så han kanske trodde det gällde en äldre bil smile

MSCR

72 Inlägg
15 maj
Trådstartare
#26
Uppdatering från helgens elände.

Lördag. Skulle kört hela helgen och fixat oljetillförseln men hade lovat hjälpa en kompis snabbt på lördag vilket slutade i att jag blev fylleskaffis halva dagen och hann därmed knappt meka.

Söndag. Var i gång i tid och skulle riva tråget. Men subframen satt som berget och jag insåg att jag inte skulle få ihop allt tills kvällen. Så satsa istället på att försöka bygga en draganordning så jag slipper detta med att bilen alltid behöver vara körduglig söndag kväll.

Fästena till framstöten verkade va bra för detta men med en arm som ska haka på en dragkrok på en truck blev det lite för stark hävstång och därmed behövde jag tänka om.

Satt iaf på sommardäcken. Woho!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-ddf84e2b89000ba2dbd823a448ed6164.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-b127871956de08f66583dcac2ae6337f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-9a53cc8853fbcca24841552656cbd408.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-59f69cdb2bcc0219d78421236b008269.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-edfc3d09306173378243a45d1fd5a9ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-84fa3e636b660b7106d4df01d699d6de.jpg

72 Inlägg
26 maj
Trådstartare
#27
Blev ingen uppdatering förra helgen fast jag fixade lite ändå. Fick gjort så lite så är väl ingen fara.

Dock blev denna helg en förskräckelse..
Jag har ju haft turbon monterad. Har lossat på wastegaten för att avgaserna ska passera där istället för turbon när jag kör in och ut. Har även haft i en trasa för att turbon inte ska snurra då jag inte haft någon oljetillförsel än.
Förra helgen monterade jag dock oljetillförseln med en jävla massa motgångar med subframe som vägrade lossna, växellåds kuddar som gick av, avdragen skruv mm..
Den här helgen han jag inte göra mycket då de var morsdag idag och lite andra grejer som gav kort tid i verkstan. Men fyllde iaf på olja, och det läckte inte big_smile

Lessnade som sagt på att behöva få bilen körklar på söndag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-03a5b3eacf39fb984c63a103f5b061ea.jpg

Växellådsupphängning/stöd som delades sig när jag lyfte på motorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-bebe223fa8dd9b6d936eed254a4ed88f.jpg

Stod mellan oljetråget och bröstkåpan. Hade tänk att svetsa men detta blev jävligt bra utan svets.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-45caca281d77e1ac65fa374a65e1c66b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-8dffe21623e933705e37833d2b5fa8a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-02ef22439ea6df75667909f43b479853.jpg

Försökte göra rent tråget så gott som möjligt men efter ca 1-2timmar skrubbande så fick den var tillräckligt ren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-283420626cc9da3dba2c5668410909cf.jpg

Fick justera oljeretursanslutningen lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-22b9ca3c0d769644427a1569eda6b887.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-be7bcccf37725bbe9a98d7e5c4e912b5.jpg


Men till det dåliga.. kompressorhjulet har blivit förstört. Turbon har snurrat trots öppen wastegate och trasa i, och det är nog tyvärr trasan som fastnat så ett blad gått av i hörnet...
Ny insats kostar ca 7000kr... men hittat kompressorhjul på Ebay för drygt 1000kr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-8ce973d63a666c87fd8a764304ea15c1.jpg

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök