3437
Sök

Hur mycket arbetstid behövs för att eftermontera farthållare?

34 Inlägg
26 mars
Trådstartare
#1
Hej, har en Golf 1.6 102HK 2006 årsmodell som saknar farthållare. Kikade lite på nätet och såg att man kan eftermontera en sån här och undrar nu hur mycket arbetstid det kan tänkas ta att montera själva kitet och sen aktivera enheten efteråt?

Eftermontering.se tar 1495,00kr för kitet och uppskattad monteringstid står 1h, kan man lita på detta eller tar det längre tid än så?
Hade i så fall tänkt lämna in den hos min lokala bilverkstad som får göra jobbet men om det krävs fler timmar typ 3-4 vet i tusan om det är värt det?
1495kr för kit + 1h arbetskostnad på ca 1000kr hade jag nog kunnat tänka mig.
[urlhttps://www.eftermontering.se/eos-1f/424-original-farthallare-volkswagen-skoda-seat.html][/url]

Vad tror ni?
Senast redigerat av ekshaust (26 mars )

19 Inlägg
26 mars
#2
ekshaust skrev:
Hej, har en Golf 1.6 102HK 2006 årsmodell som saknar farthållare. Kikade lite på nätet och såg att man kan eftermontera en sån här och undrar nu hur mycket arbetstid det kan tänkas ta att montera själva kitet och sen aktivera enheten efteråt?

Eftermontering.se tar 1495,00kr för kitet och uppskattad monteringstid står 1h, kan man lita på detta eller tar det längre tid än så?
Hade i så fall tänkt lämna in den hos min lokala bilverkstad som får göra jobbet men om det krävs fler timmar typ 3-4 vet i tusan om det är värt det?
1495kr för kit + 1h arbetskostnad på ca 1000kr hade jag nog kunnat tänka mig.
[urlhttps://www.eftermontering.se/eos-1f/424-original-farthallare-volkswagen-skoda-seat.html][/url]

Vad tror ni?

Om du har rätt rattmodul och släpring görs monteringen säkert på runt en timme. Det handlar om att plocka bort ratten, sätta den nya spaken på plats, dra en kabel från släring till rattmodul och slutligen koda in farthållaren (tala om för bilen att den nu har farthållare).

Det enda potentiella "problemet" för dig är att din bil är en 2006. Just 2006 levererades bilarna både med och utan diagnostikkabel. Har inte bilen det från fabrik, så får man koppla in även denna. Det är inte hela världen, men tar givetvis lite extra tid.

Det görs nog på en timme totalt. Speciellt om man jobbar med det. Mer än två ska det absolut inte ta. Gör du det själv handlar det utan stress om två, kanske tre timmar inklusive en fikapaus.

Det är inget avancerat projekt, men kräver som jag skrev tidigare, inkodning.


34 Inlägg
26 mars
Trådstartare
#3
MrMadMan skrev:
ekshaust skrev:
Hej, har en Golf 1.6 102HK 2006 årsmodell som saknar farthållare. Kikade lite på nätet och såg att man kan eftermontera en sån här och undrar nu hur mycket arbetstid det kan tänkas ta att montera själva kitet och sen aktivera enheten efteråt?

Eftermontering.se tar 1495,00kr för kitet och uppskattad monteringstid står 1h, kan man lita på detta eller tar det längre tid än så?
Hade i så fall tänkt lämna in den hos min lokala bilverkstad som får göra jobbet men om det krävs fler timmar typ 3-4 vet i tusan om det är värt det?
1495kr för kit + 1h arbetskostnad på ca 1000kr hade jag nog kunnat tänka mig.
[urlhttps://www.eftermontering.se/eos-1f/424-original-farthallare-volkswagen-skoda-seat.html][/url]

Vad tror ni?

Om du har rätt rattmodul och släpring görs monteringen säkert på runt en timme. Det handlar om att plocka bort ratten, sätta den nya spaken på plats, dra en kabel från släring till rattmodul och slutligen koda in farthållaren (tala om för bilen att den nu har farthållare).

Det enda potentiella "problemet" för dig är att din bil är en 2006. Just 2006 levererades bilarna både med och utan diagnostikkabel. Har inte bilen det från fabrik, så får man koppla in även denna. Det är inte hela världen, men tar givetvis lite extra tid.

Det görs nog på en timme totalt. Speciellt om man jobbar med det. Mer än två ska det absolut inte ta. Gör du det själv handlar det utan stress om två, kanske tre timmar inklusive en fikapaus.

Det är inget avancerat projekt, men kräver som jag skrev tidigare, inkodning.

Tack för snabbt & bra svar, då ska jag prata med verkstan och se vad dom säger.

7 393 Inlägg
26 mars
#4
du glömde givarna, dels pedaler och för att farten till modulen,, finns ej dem kontakterna,, vilket jag ej tror, så blir det MYCKET jobb,, jag har en mondeo som jag tänkte montera adaptiv farthållare på,, men saknade kablar till en modul,,  plus den krävde en speciell abs pump,,  bidde inget wink


228 Inlägg
26 mars
#5
Skaffa ett par tre stycken plankor i olika längder, kila fast dessa mellan stol och gaspedal. Voila! Farthållar till budgetpris.
big_smile
Senast redigerat av Hemmamek (26 mars )

19 Inlägg
29 mars
#6
granadadr skrev:
du glömde givarna, dels pedaler och för att farten till modulen,, finns ej dem kontakterna,, vilket jag ej tror, så blir det MYCKET jobb,, jag har en mondeo som jag tänkte montera adaptiv farthållare på,, men saknade kablar till en modul,,  plus den krävde en speciell abs pump,,  bidde inget wink

Nej faktiskt inte. Har du färddator så är det spak, kablage och kodning som behövs.
Det är ganska genomgående för de flesta VAG-bilar fram till åtminstone 2013-14-15-något (möjligtvis även senare, men det vet jag inte). På många av deras bilar behöver man inte ens ha den 'riktiga' färddatorn utan bara den lilla ('km till tom tank') för att både färddator och farthållare ska vara en spak och kodnings-grej. Och inga extra givare behövs (i vissa fall en annan släpring).

Jobbade extra på VAG när jag tog min första master och fick då gjort just ett farthållarmontage på min mammas dåvarande golf (2007).


228 Inlägg
29 mars
#7
MrMadMan skrev:
granadadr skrev:
du glömde givarna, dels pedaler och för att farten till modulen,, finns ej dem kontakterna,, vilket jag ej tror, så blir det MYCKET jobb,, jag har en mondeo som jag tänkte montera adaptiv farthållare på,, men saknade kablar till en modul,,  plus den krävde en speciell abs pump,,  bidde inget wink

Nej faktiskt inte. Har du färddator så är det spak, kablage och kodning som behövs.
Det är ganska genomgående för de flesta VAG-bilar fram till åtminstone 2013-14-15-något (möjligtvis även senare, men det vet jag inte). På många av deras bilar behöver man inte ens ha den 'riktiga' färddatorn utan bara den lilla ('km till tom tank') för att både färddator och farthållare ska vara en spak och kodnings-grej. Och inga extra givare behövs (i vissa fall en annan släpring).

Jobbade extra på VAG när jag tog min första master och fick då gjort just ett farthållarmontage på min mammas dåvarande golf (2007).

Angående detta. Jag har en Audi från 2004 med bara denna färddator. Men är det bara snålhet från Audi att man inte har annat vettigt där? Den lär väl behöva saker som medelförbrukning och därmed momentanförbrukning för att kunna ge "km till tom tank".
Eller "gissar" den bara?

19 Inlägg
29 mars
#8
Hemmamek skrev:
Angående detta. Jag har en Audi från 2004 med bara denna färddator. Men är det bara snålhet från Audi att man inte har annat vettigt där? Den lär väl behöva saker som medelförbrukning och därmed momentanförbrukning för att kunna ge "km till tom tank".
Eller "gissar" den bara?

Bilen vet om allt det där redan. Det är snålhet eller viljan att sälja utrustning som ligger bakom.

I nio av tio fall behövs det på 'din bil' bara ett spakbyte till en spak med knapparna för färddator (antingen för en sedan eller kombi beroende på vad man har) och kodning för att få 'hela' färddatorn. I det där övriga ett av tio fall behöver man byta släpring också.

Finns massor med andra exempel:

Svängljus via dimljus (förutsatt att bilen har dimljus) är bara en kodning.
Däcktrycksövervakning via abs är också bara kodning (kräver rätt absenhet visserligen).
Interiört belysningsbaket grund, eller om det heter bas, om det finns som utrustning på bilen, är bara kodning (i Sverige åtminstone).

Snabba och enkla pengar på tillbehörs listan för tillverkaren.


7 393 Inlägg
29 mars
#9
MrMadMan skrev:
Hemmamek skrev:
Angående detta. Jag har en Audi från 2004 med bara denna färddator. Men är det bara snålhet från Audi att man inte har annat vettigt där? Den lär väl behöva saker som medelförbrukning och därmed momentanförbrukning för att kunna ge "km till tom tank".
Eller "gissar" den bara?

Bilen vet om allt det där redan. Det är snålhet eller viljan att sälja utrustning som ligger bakom.

I nio av tio fall behövs det på 'din bil' bara ett spakbyte till en spak med knapparna för färddator (antingen för en sedan eller kombi beroende på vad man har) och kodning för att få 'hela' färddatorn. I det där övriga ett av tio fall behöver man byta släpring också.

Finns massor med andra exempel:

Svängljus via dimljus (förutsatt att bilen har dimljus) är bara en kodning.
Däcktrycksövervakning via abs är också bara kodning (kräver rätt absenhet visserligen).
Interiört belysningsbaket grund, eller om det heter bas, om det finns som utrustning på bilen, är bara kodning (i Sverige åtminstone).

Snabba och enkla pengar på tillbehörs listan för tillverkaren.

snart blir det väl som i Usa,, man måste prenumerera på utr, annars kopplas det bort,,


Forummoderator
18 003 Inlägg
29 mars
#10
granadadr skrev:
MrMadMan skrev:
Hemmamek skrev:
Angående detta. Jag har en Audi från 2004 med bara denna färddator. Men är det bara snålhet från Audi att man inte har annat vettigt där? Den lär väl behöva saker som medelförbrukning och därmed momentanförbrukning för att kunna ge "km till tom tank".
Eller "gissar" den bara?

Bilen vet om allt det där redan. Det är snålhet eller viljan att sälja utrustning som ligger bakom.

I nio av tio fall behövs det på 'din bil' bara ett spakbyte till en spak med knapparna för färddator (antingen för en sedan eller kombi beroende på vad man har) och kodning för att få 'hela' färddatorn. I det där övriga ett av tio fall behöver man byta släpring också.

Finns massor med andra exempel:

Svängljus via dimljus (förutsatt att bilen har dimljus) är bara en kodning.
Däcktrycksövervakning via abs är också bara kodning (kräver rätt absenhet visserligen).
Interiört belysningsbaket grund, eller om det heter bas, om det finns som utrustning på bilen, är bara kodning (i Sverige åtminstone).

Snabba och enkla pengar på tillbehörs listan för tillverkaren.

snart blir det väl som i Usa,, man måste prenumerera på utr, annars kopplas det bort,,

Lyssna på Sveriges Radio P4 Göteborg? Dra en Prem. på vårt "västkustpaket" Bara 99:- /mån.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
29 mars
#11
granadadr skrev:
snart blir det väl som i Usa,, man måste prenumerera på utr, annars kopplas det bort,,

Har inte BMW varit inne på det även i Sverige redan? Eller är det jag som rör ihop det?


1 508 Inlägg
29 mars
#12
MrMadMan skrev:
granadadr skrev:
snart blir det väl som i Usa,, man måste prenumerera på utr, annars kopplas det bort,,

Har inte BMW varit inne på det även i Sverige redan? Eller är det jag som rör ihop det?

Mercedes-Benz har lite idéer för sig. smile

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … sstyrning/

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

7 393 Inlägg
29 mars
#13
trubbelturbo skrev:
MrMadMan skrev:
granadadr skrev:
snart blir det väl som i Usa,, man måste prenumerera på utr, annars kopplas det bort,,

Har inte BMW varit inne på det även i Sverige redan? Eller är det jag som rör ihop det?

Mercedes-Benz har lite idéer för sig. smile

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … sstyrning/

allt för att tjäna mer pengar wink  idioti anser jag



Sök