Simon3d skrev:
Jesper328 skrev:
Simon3d skrev:
Den är inte så dålig men inte så pass bra att om motorn raserar inom kort att man kommer ha råd att byta den utan isåfall blir det att köpa första bästa som rullar :p Det jag vill ha är råd från folk som kanske har haft erfarenhet av att byta olja på en bil som rullat med samma olja i ev 3 år eller 4000 mil. Om det är så att det många gånger är lugnt.
Jo, jag själv kan bara anse att om man inte servat bilen på så länge så har man gjort ett aktivt val att inte göra det.
Jag servar sällan bilar och är inte bekant med intervallerna på dessa bilar, men 4k mil eller 3år låter på tok för länge utan att bilen skall varna.
Som sagt i tråden så är B38-maskinerna inte det bästa som rullat ur BMW’s fabriker.
Har en sådan inne på verkstan just nu där de har bytt kedja, och den bilen är inte många år gammal.
Jo när jag pratade med förra ägaren sa dom att den varnat om att service skulle göras men att dom aktivt valde att strunta i det pga bilen gick så bra enligt dom.. Tycker du man ska hålla sig borta från B38 motorerna då även om det är till väldigt bra pris? Tror du skadan redan är skedd eller kan den klara sig om man är noga hädanefter? Kan som sagt inte höra något missljud eller se något bland kammarna, det lilla jag ser.
Är ju ofta så att bilen går riktigt bra tills att den inte gör det längre.
Jag skulle glömma den där.
Hade det handlat om 20.000kr så visst, då gör det inte så mycket om den havererar.
Är som sagt inte speciellt bekant med dessa maskiner och vet ej varför kedjorna ger sig.
Kan vara klena kedjor, skenor, eller sträckare.
Med tanke på att kedjesträckaren går på oljetryck så är det viktigt med täta oljebyten (1 år eller 1000-1500 mil) med olja av rätt spec.
Kedjan sitter i bakkant av motorn i dessa så drivlinepaketet skall ur bilen, och det är inte gjort på två timmar så arbetskostnaden drar iväg lite.
Alla bilar kan gå sönder närsom, och detta exemplar kanske går förevigt MEN jag skulle inte ta chansen även om den är ”billig”.
Är ju trots allt 75k, och för det så kan man få mycket trevligare och driftsäkrare bilar.