3907
Sök

"En modern bil". Ja, vad är det?

Muskelbil
3 maj
#41
Blanke skrev:
Muskelbil skrev:
Blanke skrev:

Det här är också något som man inte ofta hör saker om.

Är det någon här som följt berättelsen om den yngre grabben som höll på och trimma sin nya tesla 3, och gjorde saker som Elon specifikt inte tyckte om?

Nu pratar vi att självaste Elon Musk kontaktar ungen och berättar att hans bil inte längre kommer att fungera om han fortsätter göra det han gör.

Grabben har ju köpt bilen så han bryr sig it så värst mycket. Han jävlas vidare.

Slutar upp med att bilen stängs av och går inte att starta. Har för mig att grabben i fråga då tog och spoofade identititeten av Teslan med en kraschad teslas moderkort (någonting sånt ungefär) och lyckades få igång den tillslut. Iaf tills Tesla upptäckte vad han hade gjort och stängde av den igen.

Är det inte SÄPO som också har sagt att man inte får prata "affärer" i nya Volvos?

Jag vill jätte gärna läsa om det
Att elon musk kontaktar någon personligen och sedan stänger av bilen
Har du någon länk till detta??

Återkommer med länk, kom nyss hem för dagen.

Hur går det med länk?

Muskelbil
3 maj
#42
torsen skrev:
Blanke skrev:
En modern bil i mina ögon har alltid varit en bil som har elektronisk bränsleinsprutning, abs och krockkudde.

En gammal bil är en bil med förgasare.

Instämmer till fullo!
Riktigt gamla bilar har "pilar",  6-volt elsystem och diagonaldäck!

Riktigt gamla bilar har fri stående lampor och vev start och växelspaken som en pedal på golvet
6v och pilar är modernt trams som skapar el fel

536 Inlägg
3 maj
#43
Muskelbil skrev:
Blanke skrev:
Muskelbil skrev:
Jag vill jätte gärna läsa om det
Att elon musk kontaktar någon personligen och sedan stänger av bilen
Har du någon länk till detta??

Återkommer med länk, kom nyss hem för dagen.

Hur går det med länk?

Juste jag höll på att söka igår. Kontot på instagram och facebook är borttaget och hittar inga spår av historien. Kan tyvärr inte stötta den isf. Men kommer mer än väl ihåg händelsen då hela kompisgänget diskuterade det när det väl hände för några år sedan. en kompis hade nyligen köpt en tesla och vi jävlades med honom om att inte försöka trimma den något.

Men det finns andra berättelser om folk som har blivit avstängda från vissa funktioner i och med att deras beteenden inte är acceptabla. Problemet förr var ju att varje gång du läste på nyheterna om en Tesla som gått sönder så påverkade det allmänhetens bild av elbilar. En ung grabb som trimmar sin elbil och visar andra hur dom kan jailbreaka (chippa) sina elbilar var nog inte positivt för försäljningen vid fall av olyckor.

Troligen har ett NDA skrivits under och han fick väl nån ekonomisk kompensation mot att ta bort hans konton osv.


https://electrek.co/2020/08/22/tesla-fi … nce-boost/ här är en äldre artikel som nämner jailbreaking av teslas, och hur Tesla försöker stoppa det här från att hända genom att hota om att stänga av bilen osv.
Senast redigerat av Blanke (3 maj )

Professionell hatare

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
3 maj
#44
Blanke skrev:
Muskelbil skrev:
Blanke skrev:

Återkommer med länk, kom nyss hem för dagen.

Hur går det med länk?

Juste jag höll på att söka igår. Kontot på instagram och facebook är borttaget och hittar inga spår av historien. Kan tyvärr inte stötta den isf. Men kommer mer än väl ihåg händelsen då hela kompisgänget diskuterade det när det väl hände för några år sedan. en kompis hade nyligen köpt en tesla och vi jävlades med honom om att inte försöka trimma den något.

Men det finns andra berättelser om folk som har blivit avstängda från vissa funktioner i och med att deras beteenden inte är acceptabla. Problemet förr var ju att varje gång du läste på nyheterna om en Tesla som gått sönder så påverkade det allmänhetens bild av elbilar. En ung grabb som trimmar sin elbil och visar andra hur dom kan jailbreaka (chippa) sina elbilar var nog inte positivt för försäljningen vid fall av olyckor.

Troligen har ett NDA skrivits under och han fick väl nån ekonomisk kompensation mot att ta bort hans konton osv.


https://electrek.co/2020/08/22/tesla-fi … nce-boost/ här är en äldre artikel som nämner jailbreaking av teslas, och hur Tesla försöker stoppa det här från att hända genom att hota om att stänga av bilen osv.

Var kommer "Jailbreaka" ifrån?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

536 Inlägg
3 maj
#45
Vettemannen skrev:
Blanke skrev:
Muskelbil skrev:

Hur går det med länk?

Juste jag höll på att söka igår. Kontot på instagram och facebook är borttaget och hittar inga spår av historien. Kan tyvärr inte stötta den isf. Men kommer mer än väl ihåg händelsen då hela kompisgänget diskuterade det när det väl hände för några år sedan. en kompis hade nyligen köpt en tesla och vi jävlades med honom om att inte försöka trimma den något.

Men det finns andra berättelser om folk som har blivit avstängda från vissa funktioner i och med att deras beteenden inte är acceptabla. Problemet förr var ju att varje gång du läste på nyheterna om en Tesla som gått sönder så påverkade det allmänhetens bild av elbilar. En ung grabb som trimmar sin elbil och visar andra hur dom kan jailbreaka (chippa) sina elbilar var nog inte positivt för försäljningen vid fall av olyckor.

Troligen har ett NDA skrivits under och han fick väl nån ekonomisk kompensation mot att ta bort hans konton osv.


https://electrek.co/2020/08/22/tesla-fi … nce-boost/ här är en äldre artikel som nämner jailbreaking av teslas, och hur Tesla försöker stoppa det här från att hända genom att hota om att stänga av bilen osv.

Var kommer "Jailbreaka" ifrån?

/Benny

Jailbreaka är samma sak som att chippa. Du öppnar upp systemet för att göra saker som det inte var ämnat att göra. Chippa xbox, playstations, apples osv. Teslas kan man jailbreaka för att få tillgång till funktioner som är låsta bakom en betalningsvägg. En av dessa funktioner är ju exempelvis mer hästkrafter.

Professionell hatare

5 686 Inlägg
3 maj
#46
Vettemannen skrev:
Blanke skrev:
Muskelbil skrev:

Hur går det med länk?

Juste jag höll på att söka igår. Kontot på instagram och facebook är borttaget och hittar inga spår av historien. Kan tyvärr inte stötta den isf. Men kommer mer än väl ihåg händelsen då hela kompisgänget diskuterade det när det väl hände för några år sedan. en kompis hade nyligen köpt en tesla och vi jävlades med honom om att inte försöka trimma den något.

Men det finns andra berättelser om folk som har blivit avstängda från vissa funktioner i och med att deras beteenden inte är acceptabla. Problemet förr var ju att varje gång du läste på nyheterna om en Tesla som gått sönder så påverkade det allmänhetens bild av elbilar. En ung grabb som trimmar sin elbil och visar andra hur dom kan jailbreaka (chippa) sina elbilar var nog inte positivt för försäljningen vid fall av olyckor.

Troligen har ett NDA skrivits under och han fick väl nån ekonomisk kompensation mot att ta bort hans konton osv.


https://electrek.co/2020/08/22/tesla-fi … nce-boost/ här är en äldre artikel som nämner jailbreaking av teslas, och hur Tesla försöker stoppa det här från att hända genom att hota om att stänga av bilen osv.

Var kommer "Jailbreaka" ifrån?

/Benny

Jailbreak är en term från mobilernas värld vad jag vet, väldigt vanligt när smart-telefonerna kom att så kallat "jailbreaka" operativsystemet för att kunna köra icke godkända appar och ändra låsta inställningar m.m.

En Tesla är en rullande iphone i mina ögon så förstår varför man använder termen jailbreak när man modifierar en sådan bil.


Muskelbil
4 maj
#47
Blanke skrev:
Muskelbil skrev:
Blanke skrev:

Återkommer med länk, kom nyss hem för dagen.

Hur går det med länk?

Juste jag höll på att söka igår. Kontot på instagram och facebook är borttaget och hittar inga spår av historien. Kan tyvärr inte stötta den isf. Men kommer mer än väl ihåg händelsen då hela kompisgänget diskuterade det när det väl hände för några år sedan. en kompis hade nyligen köpt en tesla och vi jävlades med honom om att inte försöka trimma den något.

Men det finns andra berättelser om folk som har blivit avstängda från vissa funktioner i och med att deras beteenden inte är acceptabla. Problemet förr var ju att varje gång du läste på nyheterna om en Tesla som gått sönder så påverkade det allmänhetens bild av elbilar. En ung grabb som trimmar sin elbil och visar andra hur dom kan jailbreaka (chippa) sina elbilar var nog inte positivt för försäljningen vid fall av olyckor.

Troligen har ett NDA skrivits under och han fick väl nån ekonomisk kompensation mot att ta bort hans konton osv.


https://electrek.co/2020/08/22/tesla-fi … nce-boost/ här är en äldre artikel som nämner jailbreaking av teslas, och hur Tesla försöker stoppa det här från att hända genom att hota om att stänga av bilen osv.

Hört talas om Klintbergare?

7 439 Inlägg
4 maj
#48
Muskelbil skrev:
torsen skrev:
Blanke skrev:
En modern bil i mina ögon har alltid varit en bil som har elektronisk bränsleinsprutning, abs och krockkudde.

En gammal bil är en bil med förgasare.

Instämmer till fullo!
Riktigt gamla bilar har "pilar",  6-volt elsystem och diagonaldäck!

Riktigt gamla bilar har fri stående lampor och vev start och växelspaken som en pedal på golvet
6v och pilar är modernt trams som skapar el fel

Tjaa, min 2CV 1990 har fristående "cykellampor" och startvev som komplement!
I vissa kretsar(Citroen 2CV) anses den som modern med skivbromsar och 2-krets.

7 439 Inlägg
4 maj
#49
Muskelbil skrev:
torsen skrev:
Blanke skrev:
En modern bil i mina ögon har alltid varit en bil som har elektronisk bränsleinsprutning, abs och krockkudde.

En gammal bil är en bil med förgasare.

Instämmer till fullo!
Riktigt gamla bilar har "pilar",  6-volt elsystem och diagonaldäck!

Riktigt gamla bilar har fri stående lampor och vev start och växelspaken som en pedal på golvet
6v och pilar är modernt trams som skapar el fel

Tänker du på T-Forden så hade den 3 pedaler = helfart, halvfart och back.
Ingen lätt bil att köra.
Gasreglage och tändningsreglage på rattstången.
Färdbroms medelst handspak på utsidan av karossen.
Färdbromsen gick att spärra så den fungerade som en parkeringsbroms.
Hur många här har kört en T-Ford?
Jag har.

Muskelbil
4 maj
#50
torsen skrev:
Muskelbil skrev:
torsen skrev:

Instämmer till fullo!
Riktigt gamla bilar har "pilar",  6-volt elsystem och diagonaldäck!

Riktigt gamla bilar har fri stående lampor och vev start och växelspaken som en pedal på golvet
6v och pilar är modernt trams som skapar el fel

Tänker du på T-Forden så hade den 3 pedaler = helfart, halvfart och back.
Ingen lätt bil att köra.
Gasreglage och tändningsreglage på rattstången.
Färdbroms medelst handspak på utsidan av karossen.
Färdbromsen gick att spärra så den fungerade som en parkeringsbroms.
Hur många här har kört en T-Ford?
Jag har.

Det var T-Forden jag tänkte på
Kört för 30 år sedan
Lite svårt i början att reglera med vänster pedal
Jag fick i fri läget första gången
Jag hade inte flyttat spaken tillräckligt långt fram
Högra pedalen till bromsa växellåda är känslig
Folk som klagar på tesla utan blinkers spak och utan växelspaken vid rattstången dom borde testa en T-Ford

228 Inlägg
4 maj
#51
När det står i instruktionsboken att du ska lämna in bilen på verkstad för att byta lampor...

Muskelbil
5 maj
#52
Hemmamek skrev:
När det står i instruktionsboken att du ska lämna in bilen på verkstad för att byta lampor...

BMW e21

228 Inlägg
6 maj
#53
Muskelbil skrev:
Hemmamek skrev:
När det står i instruktionsboken att du ska lämna in bilen på verkstad för att byta lampor...

BMW e21

Så tidigt? Trodde det var nymodigheter...
Märkte det på Audin från 2004 inför besiktningen. hmm

(Gick utmärkt utan verkstad)
Senast redigerat av Hemmamek (6 maj )

536 Inlägg
6 maj
#54
Hemmamek skrev:
Muskelbil skrev:
Hemmamek skrev:
När det står i instruktionsboken att du ska lämna in bilen på verkstad för att byta lampor...

BMW e21

Så tidigt? Trodde det var nymodigheter...
Märkte det på Audin från 2004 inför besiktningen. hmm

(Gick utmärkt utan verkstad)

Tror det stod i min gamla 340-haynesmanual att om du skulle göra någonting med bromslamporna och sätesuppvärmningen så skulle du lämna in till en verkstad.

Var väldigt roligt att läsa för jag höll ju faktiskt på med att reparera just dessa två saker.
Senast redigerat av Blanke (6 maj )

Professionell hatare

Muskelbil
6 maj
#55
Hemmamek skrev:
Muskelbil skrev:
Hemmamek skrev:
När det står i instruktionsboken att du ska lämna in bilen på verkstad för att byta lampor...

BMW e21

Så tidigt? Trodde det var nymodigheter...
Märkte det på Audin från 2004 inför besiktningen. hmm

(Gick utmärkt utan verkstad)

Batteriet är ivägen på vänster sida.
Men lamp byte är snart historia. LED i moderna bilar.
Enkelt att byta ut hela lyktan
På 3 och Y behövs en 8mm nyckel eller litet spärr skaft med hylsa
En polygrip till bagageluckans stopp propp.
En 5mm flatmejsel för att enkelt lossa kontakten
Sedan drar man enkelt bort hela baklyktan och monterar den nya

228 Inlägg
6 maj
#56
Muskelbil skrev:
Hemmamek skrev:
Muskelbil skrev:

BMW e21

Så tidigt? Trodde det var nymodigheter...
Märkte det på Audin från 2004 inför besiktningen. hmm

(Gick utmärkt utan verkstad)

Batteriet är ivägen på vänster sida.
Men lamp byte är snart historia. LED i moderna bilar.
Enkelt att byta ut hela lyktan
På 3 och Y behövs en 8mm nyckel eller litet spärr skaft med hylsa
En polygrip till bagageluckans stopp propp.
En 5mm flatmejsel för att enkelt lossa kontakten
Sedan drar man enkelt bort hela baklyktan och monterar den nya

Skulle fungerat likadant på Audin, om man skulle vilja slänga hela lyktan istället för att byta lampan vill säga...

Vi utvecklad baklänges verkar det som, särskilt om det är miljön man ska tänka på roll

Forummoderator
26 340 Inlägg
6 maj
#57
Muskelbil skrev:
Hemmamek skrev:
Muskelbil skrev:

BMW e21

Så tidigt? Trodde det var nymodigheter...
Märkte det på Audin från 2004 inför besiktningen. hmm

(Gick utmärkt utan verkstad)

Batteriet är ivägen på vänster sida.
Men lamp byte är snart historia. LED i moderna bilar.
Enkelt att byta ut hela lyktan
På 3 och Y behövs en 8mm nyckel eller litet spärr skaft med hylsa
En polygrip till bagageluckans stopp propp.
En 5mm flatmejsel för att enkelt lossa kontakten
Sedan drar man enkelt bort hela baklyktan och monterar den nya

Vad kostar en sådan här ny lykta till Tesla?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Muskelbil
6 maj
#58
Mack skrev:
Muskelbil skrev:
Hemmamek skrev:

Så tidigt? Trodde det var nymodigheter...
Märkte det på Audin från 2004 inför besiktningen. hmm

(Gick utmärkt utan verkstad)

Batteriet är ivägen på vänster sida.
Men lamp byte är snart historia. LED i moderna bilar.
Enkelt att byta ut hela lyktan
På 3 och Y behövs en 8mm nyckel eller litet spärr skaft med hylsa
En polygrip till bagageluckans stopp propp.
En 5mm flatmejsel för att enkelt lossa kontakten
Sedan drar man enkelt bort hela baklyktan och monterar den nya

Vad kostar en sådan här ny lykta till Tesla?

Runt 2800kr hos Tesla.

Forummoderator
26 340 Inlägg
6 maj
#59
Muskelbil skrev:
Mack skrev:
Muskelbil skrev:

Batteriet är ivägen på vänster sida.
Men lamp byte är snart historia. LED i moderna bilar.
Enkelt att byta ut hela lyktan
På 3 och Y behövs en 8mm nyckel eller litet spärr skaft med hylsa
En polygrip till bagageluckans stopp propp.
En 5mm flatmejsel för att enkelt lossa kontakten
Sedan drar man enkelt bort hela baklyktan och monterar den nya

Vad kostar en sådan här ny lykta till Tesla?

Runt 2800kr hos Tesla.

För en hel lykta? Med LED och hela köret?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Muskelbil
6 maj
#60
Mack skrev:
Muskelbil skrev:
Mack skrev:

Vad kostar en sådan här ny lykta till Tesla?

Runt 2800kr hos Tesla.

För en hel lykta? Med LED och hela köret?

Ja. Helt komplett inklusive nya muttrar och tätning allt som behövs. .
190kr plus moms för montering av resande montör (ranger) på valfri plats dag tid på jobbets parkering eller hemma
Volvo v60 2020 bak lykta kostar cirka 5200kr som jämförelse hos Volvo plus lämna bilen för montering en hel dag på verkstaden


Sök