Hej
Jag söker nu en ny bil efter att jag sålt min Ioniq Hybrid 2017.
Jag prioriterar stabilitet och trygghet. Jag kan inte göra mycket med bilar men jag gillar egentligen teknik och vill egentligen ha en elbil. För referens, båda våra bilar köpte vi direkt efter att testat dem i 30 minuter. Vi testade inte oss runt då. Riddarmark och sånt får oss att tveka och köper heller från någon mer "känd för enkelheten om något går fel handlare".
Vi får vårt första barn i december och behöver en bil som klarar av det. Jag tänkte leasa en mg4 men vill inte binda upp mig i 3 år. Man vet aldrig hur ekonomin ser ut med ett barn så därför köpa. Skulle det helt skita sig kan man alltid sälja bilen.
När det gäller priset är det så himla svårt. Vi kollar på en bil och sen tänker vi, men för 40tkr så får vi X istället... sen tänker vi, för bara 20 tkr till så har vi det här. Så vips är vi högt uppe.
Vi kan inte ladda hemma men vi kan ladda utanför affärerna, gym och så vidare. Om elbil / plugin blir akutellt.
Pris: Jag vet inte. Jag tänker omkring 150-200 eller en månadskostnad runt 2500 - 3000 med lån. Mycket beror också på om vi får ett lån eller inte då vi precis köpt vår BRF.
Leasa eller köpa: Köpa
Hur länge ska vi äga den?: Cirka 3 år är tanken. Därefter blir min sambo klar med sin utbildning och vår ekonomi kommer öka markant.
Typ av bil: Inga preferenser.
Växellåda: Automat.
Vad ska den användas till?: Familjebil. Helgbil. Dagligt körande. Vi kommer inte pendla till arbetet med den förutom i få undantag (Jag bor 800m från jobbet och sambon har 4mil men tar tåget. Enbart när tåget är inställt kommer den användas men eftersom hon blir föräldrarledig i november är det ett mindre problem därefter).
Hur mycket kör vi dagligen?: Skulle säga att vi kör drygt 20-30mil i veckan.
Must have: Vi är inte direkt kräsna. Men AC, Bluetooth, ISO-Fix.
Vilja ha?: Förarstol med minne. Carplay/Android Auto.
Jag har kollat på:
Toyota Corolla / C-HR
Kia Ceed
Nissan Leaf El
Ioniq 2020 El / Plugin
MG ZS EV
Toyota verkar ha grymma garantier.
Vad skulle ni rekommendera?
Senast redigerat av Kimpan90 (8 juni )