3390
Sök

Byta bromsvätska

221 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Ska man följa serviceschemat för bilen så är det en del som ska bytas på bilen, lite vätskor, bl.a. bromsvätskan. Nu har den inte nått upp till miltalet för byte, så vet inte hur noga det är. Kör inte varje dag med bilen men den står ute dygnet runt.

Med tanke på att service kostar mer än vad bilen är värd så har jag försökt ge mig på majoriteten service själv.

Det enda jag inte gjort (förutom kamrem) är bromsservice. Är det ett väldigt komplicerat moment att byta bromsvätska? Tappas den ut via bromsrör/slangar nere vid bromsarna och fylls på och luftas därefter? Ska systemet sköljas igenom med bromsrengöring? Något annat man bör tänka på? Kolla av bromsok/rör, etc, för slitage?

6 131 Inlägg
för 1 timme sedan
Det är lätt! Men kräver att du har någonstans att vara och att du har hydraulisk domkraft och gärna en "bromsluftare" (mekonomen, se nedan) där du tar luft från ett av framdäcken. Då krävs också att du har kompressor så att du kan fylla på luft i däcket då och då.
När jag "byter" bromsvätska (ungefär vartannat år) så byter jag inte utan jag lossar nippeln på bromskolven höger bak, trycksätter bromsvätskebehållaren (med grejen från Mekonomen) och låter gammal bromsvätska rinna ur i en plastburk. Jag fyller på mer bromsvätska när jag ser att nivån i bromsvätskebehållaren sjunkit några centimeter och håller på så där till jag ser att ren (gul) bromsvätska kommer ut. Sen gör jag om proceduren med vänster bak osv. Det brukar gå åt ca 1liter ny bromsvätska.

https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782

7 450 Inlägg
för 25 minuter sedan
Oavsett vilken metod du använder så börjar du med det längsta bromsröret = det som är längst från huvudbromscylindern.
Använder du "fotbromspedalsmetoden" så glöm inte att placera en kloss under bromspedalen, så att du INTE kan trampa bromspedalen I BOTTEN.
På en äldre bil har kolven med packningen med tiden orsakat en "vändkant" i cylinderns lopp.
Tvingas kolven över vändkanten finns det risk att packningen skadas och börjar läcka - och i förlängningen göra att bromspedalen "går i botten" = ingen bromsverkan.

Sök