3222
Sök

Vad för steg och vad för bas?

91 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Tjena

Sitter och funderar på slutsteg och jag själv har kommigt fram till att de här två modelerna från DLS är väldigt lika effekt mäsigt. De är 2 kannals och 1 kannals   (DLS Classic CA22) och (DLS Classic CA12 )

Sedan gäller de basen som ska kompliteras med steget...  En Kicker CVR12. De som finns att välja mellan är 2x2 ohm eller 2x4 ohm (talspole)..

Vilken kombination hade ni valt?

Hoppas på många olika åsikter.... MvH Benny

21 761 Inlägg
18 mars 2007
Jag hade valt CA12 och 2x4 Ohm talspole på basen, sedan parallellkopplat spolarna så att impedansen blir 2 Ohm. Den kombinationen ger bra kontroll på basen och steget drar inte så väldigt mycket ström. Får se vad andra tycker.

91 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
De är ingen annan som vill dela med sig av sina åsikter och erfarenheter?

Kettunen
22 mars 2007
Har inte erfarenheter så men hade valt 2x4 själv

91 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
ok   Men en fråga... Är 2x4 bättre än 2x2 på något sätt hur de driver själva basen?

3 722 Inlägg
22 mars 2007
Tycker du ska slå till med ett MDS C4 4-kanalsslutsteg driver basen mycket bra!, delningsfilter m.m. Tror det är 4x120 WMAX på det steget.

När det gäller basen hade jag kört på en dubbelbaslåda med två X-MAX 12"-basar! En mycket bra baslåda! Om jag kommer ihåg rätt så är det 1600W, 800WRMS. Bra tryck!

Lådan passar bra med C4 slutsteget! Du får mycket ljud för pengarna!.

542 Inlägg
22 mars 2007
Jag håller på DLS CA12, ska själv byta till ett sånt när pengarna trillar in på kontot. Sen satsat på 2x4ohm.

91 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Digital_Kicker skrev:
Tycker du ska slå till med ett MDS C4 4-kanalsslutsteg driver basen mycket bra!, delningsfilter m.m. Tror det är 4x120 WMAX på det steget.

När det gäller basen hade jag kört på en dubbelbaslåda med två X-MAX 12"-basar! En mycket bra baslåda! Om jag kommer ihåg rätt så är det 1600W, 800WRMS. Bra tryck!

De handlade inte om rekomendationer om något annat i den här tråden.

De låter inte så bra teoretiskt sätt, utav de jag kan..   Steg med enbart 2x160 RMS bryggat som ska driva två basar med med 800 RMS watt..    Bara för att basen är kraftfull så kommer de inte att dunka mer.. Låter lite som om att steget inte kommer att palla av att driva det.. För man måste väll ha ett steg med minst hälften i RMS watt till basen..   Eller de kanske inte är så?

Kettunen
22 mars 2007
bennyktm89 skrev:
ok   Men en fråga... Är 2x4 bättre än 2x2 på något sätt hur de driver själva basen?

Du kan pariell koppla den eller vad det heter så får du en renare & djupare bas vad jag personligen själv tycker.
Sen som nån längre upp skrivit spara ström? Stämmer det tro? Aldrig hört nått sånt i alla fall smile

372 Inlägg
22 mars 2007
Lätt val! CA12 med 2x4ohm spolar.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

592 Inlägg
22 mars 2007
Kettunen skrev:
bennyktm89 skrev:

Du kan pariell koppla den eller vad det heter så får du en renare & djupare bas vad jag personligen själv tycker.
Sen som nån längre upp skrivit spara ström? Stämmer det tro? Aldrig hört nått sånt i alla fall smile

Renare bas vet jag inte, borde ju bli mer "oljud" ju lägre impedans man har. Dubbla talspolar är till för att man ska kunna koppla så att man får högre eller lägre ohmtal. Har du t.ex. en bas få 2x4ohm och ett slutsteg som ger 300watt i 4ohm och 500watt i 2ohm så kan du paralellkoppla basen till 2 ohm för att få mer effekt ur steget.
Så att spara ström gör du ju om du seriekopplar samma bas till 8ohm, då belastar du ju inte steget lika mycket.
Senast redigerat av Slaktarin (22 mars 2007)

2much.fi
Accessories for your DSLR

592 Inlägg
22 mars 2007
bennyktm89 skrev:

Beror bara på vilket slusteg du har. Med en 2x4ohms bas kan du koppla till 2 eller 8ohm och med en bas med 2x2ohms talspolar kan du koppla till 1 eller 4ohm. Alla slutsteg klarar ju inte av att belastas till 1 och 2 ohm, så kolla om steget passar före.

EDIT: så i ditt fall skulle jag välja ett CAD12 och en bas med 2x2ohms talspolar och paralellkoppla dem för att få ut den maximala effekten ut steget smile
Senast redigerat av Slaktarin (22 mars 2007)

2much.fi

91 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Men är det märkbart oljud?    Så fall borde de ju bli bäst om man tog CA22 med 2x4 spole..eller?
Senast redigerat av bennyktm89 (22 mars 2007)

592 Inlägg
22 mars 2007
bennyktm89 skrev:
Men är det märkbart oljud?    Så fall borde de ju bli bäst om man tog CA22 med 2x4 spole..eller?

Jag skulle inte köpa ett AB-klass slutsteg till en bas, en sånt behöver mycket mer ström för att ge ut samma effekt som ett D-klass(mono). Ljudmässigt tror jag knappast du hör någon skillnad, om du förståss inte sitter i bakluckan med örat mot basen big_smile

2much.fi

372 Inlägg
22 mars 2007
Köper du CA12 med 2x4ohm  på basen och paralellkopplar spolarna får du ut ca 400w medans om du köper CA22 med samma bas får du ut 2x60watt om du sätter en spole per kanal eller om du kör bryggat med seriekopplade spolar får du ut ca 100w i 8 ohm. Paralellkopplar du blir det 2ohm och då riskerar du köra sönder steget eller basen. Köper du CA22 bör du köpa basen med 2x2ohm spolar och seriekoppla. Blir då ca 200 w till basen.
Så du bör köpa CA12 med basen med 2x4ohm spolar enligt mig.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

21 761 Inlägg
22 mars 2007
Kettunen skrev:

Var kanske mig du menade. Jag skrev inte att man sparar ström, däremot skrev jag att steget inte drar så mycket ström om man väljer 2x4 Ohms bas. Den totala impedansen blir ju 2 Ohm vid parallellkoppling och det räcker som jag ser det iaf.

CA12 ger 400WRMS vid 2 Ohm och 500WRMS vid 1 Ohm, det tål alltså 1 Ohm så att det är ingen fara med den impedansen. Däremot är det så liten skillnad i effekt när man kopplar till 1 Ohm jämfört med 2 Ohm, det skiljer 100W, och ljudtrycket kommer inte att bli speciellt mycket högre med den extra effekten. 

Då tycker jag att den mest prisvärda kopplingen är att ha 2x4 Ohms bas och parallellkoppla talspolarna, steget får även mycket bra kontroll på basen.

Kettunen
22 mars 2007
Drönirettab skrev:
Kettunen skrev:

Var kanske mig du menade. Jag skrev inte att man sparar ström, däremot skrev jag att steget inte drar så mycket ström om man väljer 2x4 Ohms bas. Den totala impedansen blir ju 2 Ohm vid parallellkoppling och det räcker som jag ser det iaf.

CA12 ger 400WRMS vid 2 Ohm och 500WRMS vid 1 Ohm, det tål alltså 1 Ohm så att det är ingen fara med den impedansen. Däremot är det så liten skillnad i effekt när man kopplar till 1 Ohm jämfört med 2 Ohm, det skiljer 100W, och ljudtrycket kommer inte att bli speciellt mycket högre med den extra effekten. 

Då tycker jag att den mest prisvärda kopplingen är att ha 2x4 Ohms bas och parallellkoppla talspolarna, steget får även mycket bra kontroll på basen.

Ahaa Sorry my bad smile

3 722 Inlägg
22 mars 2007
bennyktm89 skrev:
Digital_Kicker skrev:

De låter inte så bra teoretiskt sätt, utav de jag kan..   Steg med enbart 2x160 RMS bryggat som ska driva två basar med med 800 RMS watt..    Bara för att basen är kraftfull så kommer de inte att dunka mer.. Låter lite som om att steget inte kommer att palla av att driva det.. För man måste väll ha ett steg med minst hälften i RMS watt till basen..   Eller de kanske inte är så?

Men ursäkta mig då, Mr Pro

91 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
Digital_Kicker skrev:
bennyktm89 skrev:
Digital_Kicker skrev:

Men ursäkta mig då, Mr Pro

nämen de är lungt.. Min avskit var inte att idiot förklara dig på något sätt.. Jag borde ha formulerat mig på ett annat sätt.

91 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
De står att basen har 400 rms watt... Är de för spolarna tillsammans?

Sök