3527
Sök

Några som spelar elgitarr?

13 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#1
Tänkte kolla om det var några som är som jag, både bil och musikintresserad! Har spelat elgitarr i 6 år nu, har hållt på med stränginstrument sen jag var 7 år gammal.

Behövde lite synpunkter också, tänkte köpa en 7-strängad och har kikat på Ibanez RG1527, hittade en sida på internet, ny, för 7500 med frakt och skatt och allt. Låter det som ett bra pris?

/Cristoffer

I Australien snurrar vattnet åt andra hållet

Kettunen
20 mars 2007
#2
Jag spelar tongue Spelar i 4 år el & akustisk gitarr. Även lite bass.- Har själv en ( Äkta )  Gibson Les Paul som jag troligtvis aldrig kommer sälja av. Det är min kärlek. Haft en del gitarrer men aldrig en som den!
Akustisk kör jag me takamine.

Tror det är ett rätt bra pris där . Men jag själv hade nog kört på en Jacksson. Tycker dom har lite mörkare & Råare jlud i sig. Mkt enklare att spela på med
Senast redigerat av Kettunen (20 mars 2007)

40 Inlägg
20 mars 2007
#3
Har spelat gitarr i runt 7 år nu, har en (ESP) LTD Truckster med aktiva emg81 mickar.
Vad för musik hade du tänkt lira med den 7strängade? Om du ska lira något riktigt tungt och rått är Jackssons gitarrer lysande, vill du ha mer allround så är Ibanezen riktigt bra den med.

Vill du ha kristalklart skarpt ljud även på låga frekvenser bör du skaffa en med bra mickar, jag rekomenderar starkt EMG mickar då de ger direkt respons och dessutom klart och tydligt i de flesta distade steg! Även akustiskt låter de finimang.

Dagens Tanke: Om det inte är meningen att vi ska äta djur, varför är de då gjorda av kött?

Kettunen
20 mars 2007
#4
Sebbson skrev:
Har spelat gitarr i runt 7 år nu, har en (ESP) LTD Truckster med aktiva emg81 mickar.
Vad för musik hade du tänkt lira med den 7strängade? Om du ska lira något riktigt tungt och rått är Jackssons gitarrer lysande, vill du ha mer allround så är Ibanezen riktigt bra den med.

Vill du ha kristalklart skarpt ljud även på låga frekvenser bör du skaffa en med bra mickar, jag rekomenderar starkt EMG mickar då de ger direkt respons och dessutom klart och tydligt i de flesta distade steg! Även akustiskt låter de finimang.
*MUUUMS* EMG Mickar smile Finns det något finare wink

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 mars 2007
#5
Cristoffer skrev:
Behövde lite synpunkter också, tänkte köpa en 7-strängad och har kikat på Ibanez RG1527, hittade en sida på internet, ny, för 7500 med frakt och skatt och allt. Låter det som ett bra pris?
/Cristoffer
Det är väldigt bra pris om den är ny.
Har en sån själv faktiskt, och bättre gitarr har jag bara spelat på en gång, och den va i 25.000-klassen tongue

Är det nåt du undrar över om gitarren så är det bara att fråga. Har haft min i ett år nu tror jag.

Ang. Jacksson så håller jag inte med Kettunen. Jacksson gör bra gitarrer dom också, men jag väljer hellre en Ibanez. När jag köpte min RG1527:a så stod valet mellan den och en jacksson (jag är nästan helt säker på att det va en Jacksson, men var det inte en Jacksson så va det en LTD). Båda 7-strängade.

Jacksson'en har ett grymt ljud, men den slår inte Ibanez's mångsfaldighet.
Eftersom jag ville ha en gitarr som jag både kan spela stenhård dödsmetall och fint klassiskt med så föll mitt val på Ibanez. Jacksson'en kunde inte leverera båda.
Dessutom tycker jag att Ibanez är skönare att spela på, men det är ju en smaksak.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 mars 2007
#6
Sebbson skrev:
Vill du ha kristalklart skarpt ljud även på låga frekvenser bör du skaffa en med bra mickar, jag rekomenderar starkt EMG mickar då de ger direkt respons och dessutom klart och tydligt i de flesta distade steg! Även akustiskt låter de finimang.
Mickar jag valde var DiMarzio (stavning?). Har inga som helst klagomål om dom.

Nu vet jag inte vilken prisklass EMG har på sina mickar, och inte heller vart DiMarzio står. De kanske spelar i olika klasser, vad vet jag? tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

13 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#7
Ok låter ju riktigt bra det där smile Jag kommer ifrån en familj med 5 bröder och alla vi spelar eller har spelat elgitarr. Jag är inne på Stenhård dödsmetall men kan sitta och plinka nästan vadsomhelst också, för variationen.

2 av mina storebröder har kört med washburn, epiphone, jackson o sånt men de tyckte att Ibanez RG klart var de bästa.

I Australien snurrar vattnet åt andra hållet

13 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#8
Vad kostade Dimarzio mickarna isåf då?

I Australien snurrar vattnet åt andra hållet

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 mars 2007
#9
Spelar lite här med.

spelat till och från i 6år är det nog.

Köpte en Ibanez RG270 som första elgitarr och har den kvar fortfarande. Tycker den duger för det jag gör.

Spelar lika mycket på Nylonsträngad Levin, gammal men ack så skönt ljud.

Har du spelat 7-strängat förr eller kommer det bli första?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

40 Inlägg
20 mars 2007
#10
John87 skrev:
Mickar jag valde var DiMarzio (stavning?). Har inga som helst klagomål om dom.

Nu vet jag inte vilken prisklass EMG har på sina mickar, och inte heller vart DiMarzio står. De kanske spelar i olika klasser, vad vet jag? tongue
Det är säkert bra mickar det med smile. Har aldrig spelat på en gitarr med mickarna så jag kan inte uttala mig om det, men jag rekomenderar som sagt EMG eftersom jag har erfarenhet av dem och erfarenheterna är enbart goda.

Dagens Tanke: Om det inte är meningen att vi ska äta djur, varför är de då gjorda av kött?

Knegare
718 Inlägg
20 mars 2007
#11
Jag är riktigt sugen på att börja lira faktiskt.. smile

William 2009-02-20

2 123 Inlägg
20 mars 2007
#12
Jag tänkte börja lira ett tag.
Första låten jag lärde mig var stand by me men det var ju på bass sen när jag skulle börja spela gitarr så lät alla låtar jag spelade som stand by me så det sket sig.
Har noll takt känsla så det var nog därför men polarna hade kul och jag får höra det än idag big_smile

Maizer
20 mars 2007
#13
Ingen som fixar Anesthesia på bas eller? wink

3 Inlägg
20 mars 2007
#14
Jag lirar tongue Har en Epiphone Les paul och en Squier Telecaster. Har spelat I ca 4 år nu big_smile

Rock on

6 Inlägg
20 mars 2007
#15
Jag lirar å.. Har lirat typ 5-6 år nu tror jag..
Har en ESP/LTD MMV SN, lite Alexi laiho stuk på den. Hade en Jackson Kelly förut men sålde den för att få råd med en ny gura.. men så gick jag och smällde bilen så det blev inte av.


268 Inlägg
20 mars 2007
#16
Maizer skrev:
Ingen som fixar Anesthesia på bas eller? wink
Jodå dom första 2 minutrarna har jag orkat lära mig, fast jag har ingen whawha så det låter inte lika grymt! smile

har för övrigt lirat bas i 7-8 år nu och kommer aldrig lägga av, får abstinens om jag inte får lira varje dag! big_smile

Har en fender P-bas, en epiphone thunderbird alpine white och en gammal area pro II från -82! smile
Senast redigerat av Crappy_punkrocker (20 mars 2007)

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

Allfixare
1 475 Inlägg
20 mars 2007
#17
en till lirare här.... har spelat sen jag va 12, med diverse avbrott (som nu) men så fort jag tar i en gitarr så är det ända jag får ur mig, fade to black. är som en tvångstanke. måste spela den. fattar inte varför, polarna börjar bli less för dom har ju guror med, så när jag hälsar på så får dom höra FTB typ tills jag drar=)


Kettunen
20 mars 2007
#18
fish skrev:
en till lirare här.... har spelat sen jag va 12, med diverse avbrott (som nu) men så fort jag tar i en gitarr så är det ända jag får ur mig, fade to black. är som en tvångstanke. måste spela den. fattar inte varför, polarna börjar bli less för dom har ju guror med, så när jag hälsar på så får dom höra FTB typ tills jag drar=)
Haha har exakt samma problem med Metallica- Nothing else matters big_smile Börjar alltid med att lira den låten sen kommer mer tongue

Fritids-designer
293 Inlägg
18 november 2007
#19
Jag har spelat i lite mer än ett halvår.
började på brorsan Behringer stratocaster-modell men spelar nu på en
"Supreme guitars" Les Paul (identisk med Epiphone Les paul), en Svart med beige och guldiga detaljer.
Ska snart ge mig på att bygga en elgitarr, helt från scratch.
ska då bygga en Gibson SG kopia http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/la … andard.jpg
Favorit gitarren! smile ska såga ut allting själv å så. det enda jag inte tänkt göra är halsen.
Nån som har en gammal gitarr till övers man skulle kunna köpa för en femhundring typ?

förövrigt, vad spelar ni?
mest spelar jag blues och rock, typ som Chuck berry, AC/DC m.m mest AC/DC tongue

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."

67 Inlägg
18 november 2007
#20
Jag lirar också smile Har lirat nu i ca 2 år ifs lite till och från. Har en Telecaster kopia och en Supreme Black devil tongue Lirar mest rock och "skate punk" big_smile



Sök