3578
Sök

Letar slutsteg

590 Inlägg
31 mars 2007
Kikat på Kickers SX serien.?

1 129 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Har "forskat" o fått lite mer info.

Audison har visst analoga steg så dom får ett minus där.

Soundsteam stegena ligger på sin gamla plats, men dom är ju inte gratis så dom ligger inte som 1a handsval heller.

DLS är som sagt känt för kvalitet o ger bra effekt för pengarna. Men ja tycker att dom lever för finliret, vilket kanske inte passar så bra om man t.ex. jagar dB.

Va inne på magnats hemsida o såg att dom hade lagt fram lite nya grejer, så det ska bli intressant o se hur bra grejorna presterar i praktiken. För magnat har alltid varit känt för att prestera bra för låga pris.

Har oxå hört att mb quart har börjat visa sig mer igen, och hade oxå tillverkning av slutsteg(hörde för ett tag sen att stegstillverkningen hade upphört). Men när ja va inne på deras sida så såg ja bara kit, koaxialer o basar big_smile.

Kommer att åka till elmia till helgen. Och hoppas att ja kommer få mer erfarenhet av ljud av olika märken o smaker där.

1 129 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
eriksson87 skrev:
Kikat på Kickers SX serien.?

Tycker bara att kickers grejer passar till dB o liknande saker. Inget för finlir o kompani

590 Inlägg
31 mars 2007
Okok.! jo sant fast SX serien ska väl vara lite mera finlir än dom andra=) DSP o grejjer... focal har juh skickat ut några nya steg med?

Ground Zero har ju en del mysiga steg i den övre klassen med.
Senast redigerat av eriksson87 (31 mars 2007)

1 129 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
eriksson87 skrev:
Okok.! jo sant fast SX serien ska väl vara lite mera finlir än dom andra=) DSP o grejjer... focal har juh skickat ut några nya steg med?

Ground Zero har ju en del mysiga steg i den övre klassen med.

Har för mig att focal o JL ligger något lika på prislistan men...

6 851 Inlägg
1 april 2007
Palicuse skrev:
TT-Avant skrev:
Är den basen på 4ohm? isf kanske Nakamichi kan vara ett förslag?
Dock så vet jag inte om de har monoblock, men deras PA2100 (2kanals) ger 1x400W i 4ohm.
PA4100 är 4kanals steg och ger 4x100W. Dessa steg har jag själv ej hört, men har hört deras CD spelare och håller stegen lika hög kvalité (som jag tror att de gör) så är de inte dåliga.

Annars kanske Audison kan vara nått att tänka på?
LRX serien är helt klart prisvärda om man vill ha ljudkvalité.

Hehe. Alltså jag ska ha 2 steg som klarar driva det mesta i sin storlek bra, så ja har effekt så ja klarar mig i ett tag. Och med det så kanske ja inte köper mig nårra fler steg på nåt/nårra år om det inte är nåt speciellt.

Men tyvärr så finns det ju en massa skräpljud runt om i världen som lovar mer än det resulterar, så det gäller o ta en ordentlig titt om man inte är erfaren. Ja har t.ex. frågat efter tester som inte är för gamla nårra gånger, men inte lyckas få så mycke respons på det.

Men skall du ha finlir så klarar du dej säkert mer än väl med 2st 4-kanals från Nakamichi.
De effekter de skriver är högst troligen underskattade.
Detta är verkligen inga "billiga steg med skräpljud" utan håller (antar jag) ett ljud i världsklass.
Kollar man på deras cd spelare så är de väl, utan att överdriva, ett av de märken som låter bäst på marknaden.

PS: Kollade lite på deras hemsida, de har även monoblock.
W rms
4ohm 1x500

2ohm 1x800

1ohm 1x1200
Senast redigerat av TT-Avant (1 april 2007)

Fotograf
1 319 Inlägg
1 april 2007
prova ground zero dom kostar men dom smakar med har ett på 1800wrms i min bil just nu  och det spelar högt och rent ett skit bra steg faktist:)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 129 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Palicuse skrev:
TT-Avant skrev:
Är den basen på 4ohm? isf kanske Nakamichi kan vara ett förslag?
Dock så vet jag inte om de har monoblock, men deras PA2100 (2kanals) ger 1x400W i 4ohm.
PA4100 är 4kanals steg och ger 4x100W. Dessa steg har jag själv ej hört, men har hört deras CD spelare och håller stegen lika hög kvalité (som jag tror att de gör) så är de inte dåliga.

Annars kanske Audison kan vara nått att tänka på?
LRX serien är helt klart prisvärda om man vill ha ljudkvalité.

Hehe. Alltså jag ska ha 2 steg som klarar driva det mesta i sin storlek bra, så ja har effekt så ja klarar mig i ett tag. Och med det så kanske ja inte köper mig nårra fler steg på nåt/nårra år om det inte är nåt speciellt.

Men tyvärr så finns det ju en massa skräpljud runt om i världen som lovar mer än det resulterar, så det gäller o ta en ordentlig titt om man inte är erfaren. Ja har t.ex. frågat efter tester som inte är för gamla nårra gånger, men inte lyckas få så mycke respons på det.

Men skall du ha finlir så klarar du dej säkert mer än väl med 2st 4-kanals från Nakamichi.
De effekter de skriver är högst troligen underskattade.
Detta är verkligen inga "billiga steg med skräpljud" utan håller (antar jag) ett ljud i världsklass.
Kollar man på deras cd spelare så är de väl, utan att överdriva, ett av de märken som låter bäst på marknaden.

PS: Kollade lite på deras hemsida, de har även monoblock.
W rms
4ohm 1x500

2ohm 1x800

1ohm 1x1200

Nja. Ja är inte enbart ute efter finlir utan steg som ger bra ljud o samtidigt krämmar på bra. Men jag ska ta mig en titt på nakan o se vad dom har att erbjuda.

5 Inlägg
1 april 2007
Jag tror att det du är ute efter kommer att kosta bra mycket mer än bara 10000:- eller hur mycket det nu va du ville lägga ut. Det brukar ju vara så att man får ju vad man betalar för. Dom flesta märken som nämts tidigare i forumet har steg som ligger inom samma "nivåer", jag tror att det spelar nog ingen roll vilket av dessa märken du köper (okej priset skiljer kanske lite) men du som är ute efter kvalitet får nog ta och punga upp med dom pengar som behövs och inte fundera så mycket på vad det är för märke.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 april 2007
endzow skrev:
men du som är ute efter kvalitet får nog ta och punga upp med dom pengar som behövs och inte fundera så mycket på vad det är för märke.

BINGO. Det har jag försökt säga säkert 20ggr när han PMat mig också, men det verkar inte gå in...sad

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

volvoraggare
4 776 Inlägg
2 april 2007
om man nu ska tävla så är kvalité det man strävar efter men om man bara ska ha det för sin egen skull och inte tävla då kan man köra nå lågbudget sjäv ska jag testa ett paket i från steelway men ska jag tävla framöver kommer jag satsa mer på kvalité än kvantité

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 129 Inlägg
2 april 2007
Trådstartare
jonash skrev:
endzow skrev:
men du som är ute efter kvalitet får nog ta och punga upp med dom pengar som behövs och inte fundera så mycket på vad det är för märke.

BINGO. Det har jag försökt säga säkert 20ggr när han PMat mig också, men det verkar inte gå in...sad

mvh Jonas

När ja läser ditt svar så ser det som att du har fått en stor flisa i foten!.

PMat dig genom garaget har ja inget minne av att ja har gjort nån gång för ja brukar aldrig använda forums mejlen på forum alls. Och jag vad ja vet så är PM inte samma sak som att skriva trådar. Så det där med PM 20 gånger + håller ja inte med om.

Denna gång tycker ja inte direkt att det är jag som har hack i skivan, för den enda orsak till att ja har nämt märken är för att alla märken har inte samma karaktär o uppbyggningssyfte på sina steg. Hade dom haft det så så hade ja bara köpt 2 bra steg i nåt märke.

Visst har det kommit upp en massa stegs förslag inom både finlir o dB för både små o stora summor, men ja har sagt flera gånger att ja ska ha steg för runt 10.000(kanske blir 15.000 oxå), vilket jag inte tycker är nåt bra pris på budgetgrejor. Och detta tror ja kommer räcka för mitt ändamål då ja inte är ute på dB jakt.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 april 2007
Palicuse skrev:

PMat dig genom garaget har ja inget minne av att ja har gjort nån gång för ja brukar aldrig använda forums mejlen på forum alls. Och jag vad ja vet så är PM inte samma sak som att skriva trådar. Så det där med PM 20 gånger + håller ja inte med om.

Denna gång tycker ja inte direkt att det är jag som har hack i skivan, för den enda orsak till att ja har nämt märken är för att alla märken har inte samma karaktär o uppbyggningssyfte på sina steg. Hade dom haft det så så hade ja bara köpt 2 bra steg i nåt märke.

Visst har det kommit upp en massa stegs förslag inom både finlir o dB för både små o stora summor, men ja har sagt flera gånger att ja ska ha steg för runt 10.000(kanske blir 15.000 oxå), vilket jag inte tycker är nåt bra pris på budgetgrejor. Och detta tror ja kommer räcka för mitt ändamål då ja inte är ute på dB jakt.

Är inte du Patrik Lindgren? Isåfall ber jag om ursäkt.

Hur som helst, det här med steg. När du läser en text i stil med att "det här steget var öppet, detaljerat" mot en annan text som lyder "det här steget var bra dynamik i, bra driv" så skall du veta att det till 99% är dyngsnack. SETT I PRESPEKTIVET MOT HÖGTALARE.

Steg förstärker signalen. Inom ett THD område på upp till 1% så kommer denna förstärkning att påverka ljudet EXTREMT lite. Speciellt om du jämför mot hur en högtalare beter sig. Snacka om DIST i jämförelse!! 10% är inte ens i överkant...Stegen har 0.02% inom det normal aanvändningområdet.

Många säger: men tidningarna de skriver ju si och så. Jo just det. Varför då tror ni? Just det, de skall ju sälja lösnummer. Den amerikanska tidningen Carsound slutade för en masa år sen skriva lyssningstester och började enbart skriav ut vad stegen hade för mätspecar samt inställningsmöjligheter. De gick i konkurs pga att ingen köpte tidningen. Folk vill ju ha en beskrivning likt en kärleksnovell när de läser tester. Suck. Nu tror jag att sanningen kanske ligger nånstans mitt-emellan, men att tro att steget påverkar ljudet så mycket att man får svårt att välja mellan tex Genesis, DLS, Rockford eller Phoenix Gold, ja då är man snett ute. Och kommer aldrig komma i mål!!

Ägna istället tiden åt att lyssna på element!! För om du frågar mig så är det i 95 fall av 100 bättre att byta högtalarna än steget, eftersom

HÖGTALARNA PÅVERKAR LJUDET EXTREMT MYCKET MER ÄN NÅGOT STEG NÅNSIN KOMMER GÖRA INOM EN THD PÅ UPP TILL 1%. '

Detta gäller även steg från Jula, Clas Ohlson och Biltema!

mvh Jonas

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 april 2007
håler med jonash att det är högtalarna först och främst som det måste vara bett i finns säkert många som går och köper värsta slutsteget men inte lagt ner pengar på högtalarna då låter det ju skit ändå steget har ju inte så stor betydelse utan högtalarna i det här fallet det är vad jag tycker med

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

93 Inlägg
3 april 2007
tjo jag har ett slutsteg till salu. 1200W 6 kanal. jag körde 3 basar på de.
Palicuse skrev:
Jag håller på o kollar efter slutsteg. Och ska ha ett bra 4 kanal o ett bra monobkock.

Jag har kollat på lite olika steg, och har fastnat lite för serierna tarantula och picasso av det kända kvalitetsmärket soundstream. Men tänkte leta mer innan ja beslutar mig för nåt.

Vet ni nårra jämförbara steg som ja kan ta sig en titt på?.

Turbo is the shit =)

1 631 Inlägg
3 april 2007
ironhead skrev:
håler med jonash att det är högtalarna först och främst som det måste vara bett i finns säkert många som går och köper värsta slutsteget men inte lagt ner pengar på högtalarna då låter det ju skit ändå steget har ju inte så stor betydelse utan högtalarna i det här fallet det är vad jag tycker med

Det absolut vanligast är tvärtom. Värsta basarna och skitsteg. En billig bas kan låta fantastiskt bra med rätt steg. Det omvända gäller tyvärr inte, en bra bas låter alltid dåligt med fel steg.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 april 2007
gurenius skrev:
ironhead skrev:

Det absolut vanligast är tvärtom. Värsta basarna och skitsteg. En billig bas kan låta fantastiskt bra med rätt steg. Det omvända gäller tyvärr inte, en bra bas låter alltid dåligt med fel steg.

Jag skulle uttrycka det helt annorlunda:

En sjuhelvetes bas med ett enkelt steg som man använder INOM 1% dist kommer låta VÄLDIGT mycket bättre än ett sjuhelvetes steg som man kör inom 1% THD och en bas som inte tål effekten och distar 20%..

Jag tror dock att Gurra menar att många överstry stegen, och det är aldrig bra!

mvh Jonas

1 171 Inlägg
3 april 2007
Jonash eller någon. Vad tror du om clasholsonsteget på 4x50W RMS 4ohm för 900spänn. Finns det någon chans att det är något att ha eller är det ingen idé att testa ens? Det står att den ska klara 2ohm och gå att bryggkoppla. Har inbyggda filter mm.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392510

Att jag vill ha ett billigt steg har två orsaker. Dels stöldrisken och dels att budgeten är begränsad. Vad är det som kan gå fel egentligen? Ifall steget viner från generatorn eller ljudet moduleras av nätdelen på något sätt så kanske man kan reklamera det som fabriaktionsfel? Det finns väl ingen som accepterar att ett steg distar klart hörbart?

Annars kan ju AC-kopplingen i steget vara klantigt dimensionerad så det knappt kommer någon djupbas. Det kanske man kan fixa själv i värtsta fall. bara byta värde på någon kondensator.

Filtrena borde ju vara enkla standrard sallen-key-kopplingar med 12dB branthet så det är nog inga konstigheter.

Vad mer kan gå fel? RMS-watt är ju RMS-watt tänker jag...

1 129 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
jonash skrev:
Palicuse skrev:

Är inte du Patrik Lindgren? Isåfall ber jag om ursäkt.

Hur som helst, det här med steg. När du läser en text i stil med att "det här steget var öppet, detaljerat" mot en annan text som lyder "det här steget var bra dynamik i, bra driv" så skall du veta att det till 99% är dyngsnack. SETT I PRESPEKTIVET MOT HÖGTALARE.

Steg förstärker signalen. Inom ett THD område på upp till 1% så kommer denna förstärkning att påverka ljudet EXTREMT lite. Speciellt om du jämför mot hur en högtalare beter sig. Snacka om DIST i jämförelse!! 10% är inte ens i överkant...Stegen har 0.02% inom det normal aanvändningområdet.

Många säger: men tidningarna de skriver ju si och så. Jo just det. Varför då tror ni? Just det, de skall ju sälja lösnummer. Den amerikanska tidningen Carsound slutade för en masa år sen skriva lyssningstester och började enbart skriav ut vad stegen hade för mätspecar samt inställningsmöjligheter. De gick i konkurs pga att ingen köpte tidningen. Folk vill ju ha en beskrivning likt en kärleksnovell när de läser tester. Suck. Nu tror jag att sanningen kanske ligger nånstans mitt-emellan, men att tro att steget påverkar ljudet så mycket att man får svårt att välja mellan tex Genesis, DLS, Rockford eller Phoenix Gold, ja då är man snett ute. Och kommer aldrig komma i mål!!

Ägna istället tiden åt att lyssna på element!! För om du frågar mig så är det i 95 fall av 100 bättre att byta högtalarna än steget, eftersom

HÖGTALARNA PÅVERKAR LJUDET EXTREMT MYCKET MER ÄN NÅGOT STEG NÅNSIN KOMMER GÖRA INOM EN THD PÅ UPP TILL 1%. '

Detta gäller även steg från Jula, Clas Ohlson och Biltema!

mvh Jonas

Jo det är ja, men ja har aldrig PMat dig genom garaget vad ja kommer ihåg(tydligen var det inte det du menade heller).

När ni säger att märket inte gör nån skillnad så har ja hört motsatsen av 2a som har hållt/håller på med ljud, men det beror ju på vad man jämför.

Självklart påverkar högtalarna mer än slutsteg, men högtalarna måste ju ha "kräm" för kunna visa vad dom går för. Och vissa steg är ju gjorda för att ge så mycke kräm som möjligt medan 2a är gjorda för att ge så rent ljud som möjligt oavsett serie vad ja har märkt många gånger(finns t.o.m tester där olika slutsteg har provlyssnats) . Och det är där "märkena" kommer in då det gäller steg.
Senast redigerat av Palicuse (3 april 2007)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 april 2007
Palicuse skrev:
När ni säger att märket inte gör nån skillnad så har ja hört motsatsen av 2a som har hållt/håller på med ljud, men det beror ju på vad man jämför.

Självklart påverkar högtalarna mer än slutsteg, men högtalarna måste ju ha "kräm" för kunna visa vad dom går för. Och vissa steg är ju gjorda för att ge så mycke kräm som möjligt medan 2a är gjorda för att ge så rent ljud som möjligt oavsett serie vad ja har märkt många gånger(finns t.o.m tester där olika slutsteg har provlyssnats) . Och det är där "märkena" kommer in då det gäller steg.

"kräm" det är helt enkelt den spänning som steget kan hålla på högtalarterminalen det med full ström i kretsen. Det vill säga, EFFEKT. Eller Watt om du så vill.

Om vi nu tar två steg som uppvisar identiska THD vs Effekt kurvor så kommer de låta såpass lika att det är skit samma vilket du väljer - det blir betydligt viktigare att se till att högtalarna väljs rätt, att du kan ha EQ på dem och montera dem optimalt. Det är 95% av hela grejen med bra ljud. Resten sitter i steget, om vi tar fallet ovan.

Så, om du har att välja på steg från tex Alpine, Rockford, Phoenix, Celestra, MTX, DLS eller Genesis och de alla ger tillräckligt med RMS effekt för att driva dina element till fullo (Xmax) så är det BETYDLIGT mer vettigt att kika (läs: LYSSNA) på vilka högtalare du skall ha än att fundera på om du valde rätt märke. Tag då nåt utav dem som passar designtemat och som har t.ex filter som du kan använda, bra anslutningar etc etc.

Jag håller med om att det finns skillnader ljudmässigt mellan stegen, men den är SKITLITEN jämfört med hur olika högtalare låter. Och det finns inte en enda kunnig person som säger emot det.

mvh Jonas

Sök