Palicuse skrev:
När ja läser ditt svar så ser det som att du har fått en stor flisa i foten!.
PMat dig genom garaget har ja inget minne av att ja har gjort nån gång för ja brukar aldrig använda forums mejlen på forum alls. Och jag vad ja vet så är PM inte samma sak som att skriva trådar. Så det där med PM 20 gånger + håller ja inte med om.
Denna gång tycker ja inte direkt att det är jag som har hack i skivan, för den enda orsak till att ja har nämt märken är för att alla märken har inte samma karaktär o uppbyggningssyfte på sina steg. Hade dom haft det så så hade ja bara köpt 2 bra steg i nåt märke.
Visst har det kommit upp en massa stegs förslag inom både finlir o dB för både små o stora summor, men ja har sagt flera gånger att ja ska ha steg för runt 10.000(kanske blir 15.000 oxå), vilket jag inte tycker är nåt bra pris på budgetgrejor. Och detta tror ja kommer räcka för mitt ändamål då ja inte är ute på dB jakt.
Är inte du Patrik Lindgren? Isåfall ber jag om ursäkt.
Hur som helst, det här med steg. När du läser en text i stil med att "det här steget var öppet, detaljerat" mot en annan text som lyder "det här steget var bra dynamik i, bra driv" så skall du veta att det till 99% är dyngsnack. SETT I PRESPEKTIVET MOT HÖGTALARE.
Steg förstärker signalen. Inom ett THD område på upp till 1% så kommer denna förstärkning att påverka ljudet EXTREMT lite. Speciellt om du jämför mot hur en högtalare beter sig. Snacka om DIST i jämförelse!! 10% är inte ens i överkant...Stegen har 0.02% inom det normal aanvändningområdet.
Många säger: men tidningarna de skriver ju si och så. Jo just det. Varför då tror ni? Just det, de skall ju sälja lösnummer. Den amerikanska tidningen Carsound slutade för en masa år sen skriva lyssningstester och började enbart skriav ut vad stegen hade för mätspecar samt inställningsmöjligheter. De gick i konkurs pga att ingen köpte tidningen. Folk vill ju ha en beskrivning likt en kärleksnovell när de läser tester. Suck. Nu tror jag att sanningen kanske ligger nånstans mitt-emellan, men att tro att steget påverkar ljudet så mycket att man får svårt att välja mellan tex Genesis, DLS, Rockford eller Phoenix Gold, ja då är man snett ute. Och kommer aldrig komma i mål!!
Ägna istället tiden åt att lyssna på element!! För om du frågar mig så är det i 95 fall av 100 bättre att byta högtalarna än steget, eftersom
HÖGTALARNA PÅVERKAR LJUDET EXTREMT MYCKET MER ÄN NÅGOT STEG NÅNSIN KOMMER GÖRA INOM EN THD PÅ UPP TILL 1%. '
Detta gäller även steg från Jula, Clas Ohlson och Biltema!
mvh Jonas