3543
Sök

Hur ska lådan se ut?

93 Inlägg
2 april 2007
Trådstartare
Tänkte göra en så billig lösning som möjligt, BRL har billiga 10" och 12" element som verkar okej, 10" ska ha en låda på ungefär 22 liter och 12 på 33 liter.

Då är frågan, kan man bygga som en kub? 33L blir väl ca 35cm i kub då. Går det bra eller ska man bygga på något annat sätt?..

En till fråga, jag har ett rätt simpelt steg hemma som det står 200W på och det är ett tvåkanals, men hur mycket kräver en sån bas egentligen? Förstår att det inte kommer gå att dra på så väldigt men nog borde man kunna spela hyffsat? Passar kanske den mindre basen bättre för mig då?..

21 761 Inlägg
2 april 2007
Det går lika bra med kubformad låda.

Du skriver att du har ett steg hemma, menar du ett bilslutsteg alltså?
I så fall, vad heter steget?

93 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Japp jag menar ett bilslutsteg, det är förmodligen något billigt som är köpt på Jula eller liknande. tongue
Vet inte så mycket mer, något som blivit över sen något annat bygge någon gång.

Står Roadmaster RA200 på det iallafall, ser ut såhär;
http://hem.bredband.net/badboll/PICT4213.jpg
http://hem.bredband.net/badboll/PICT4215.jpg

Speed FMK
849 Inlägg
3 april 2007
Drönirettab skrev:
Det går lika bra med kubformad låda.

Du skriver att du har ett steg hemma, menar du ett bilslutsteg alltså?
I så fall, vad heter steget?

Första gången någonsin jag inte anser att du har helt rätt Drönirettab. En baslåda ska helst aldrig vara helt kubisk utan helst ha minst en "sned" sida för att ljudet inte ska studsa tillbaka rakt emot elementet. Det är kanske inte säkert man märker någon skillnad som hemma användare men jag hade hellre byggt ordentligt för säkerhets skull.

Ingen peak mot dig drör~. Du är grymt proffsig på bilstereo och äger mig flera hundra gånger men var bara tvungen att påpeka detta.

Mvh Ludde

EDIT: Tilllägg. Steget kommer nog funka helt okej om du inte har några större krav. Har en kompis med ett steg av samms märke som faktiskt spelar riktigt bra. smile
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (3 april 2007)

21 761 Inlägg
3 april 2007
Jag antar att 200W är maxeffekten, dvs 2x100W. Har man tur så ger det 2x50WRMS, men det är inte säkert att det ger den effekten heller. Jag tycker nog att du borde skaffa ett bättre steg, även fast det är en relativt billig bas som du tänker köpa.

21 761 Inlägg
3 april 2007
Bi0HaZZarD skrev:
Första gången någonsin jag inte anser att du har helt rätt Drönirettab. En baslåda ska helst aldrig vara helt kubisk utan helst ha minst en "sned" sida för att ljudet inte ska studsa tillbaka rakt emot elementet. Det är kanske inte säkert man märker någon skillnad som hemma användare men jag hade hellre byggt ordentligt för säkerhets skull.

Nja, du tänker rätt. Men när det gäller basfrekvenser, oftast under 100 Hz, så är det ingen risk att det ska bli stående vågor om lådorna inte är grymt stora. För att det ska kunna bli en stående våg så måste ljudet gå från ena väggen till den andra och sedan tillbaka.

En 100 Hz ton har en våglängd på ca 3,4m, för att den vågen ska kunna studsa fram och tillbaka så måste avståndet mellan väggarna vara ca 1,7m och så stora baslådor brukar man normalt sett inte bygga.

Däremot när man börjar komma upp till mellanregisterfrekvenser och högre, då får man tänka på detta med risken för stående vågor.
Senast redigerat av Drönirettab (3 april 2007)

93 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Tusen tack för eran hjälp smile

Jag tror jag provar köra på det där steget och ser hur det fungerar, och sen bygger en kubisk låda på antingen 22 eller 33 liter, inte riktig bestämt mig för vilken bas som är lämpligast att köpa.
Är det stor skillnad på hur pass mycket basen "kräver "av steget om man går från 10" till 12"?

Det är alltså GAS alpha 1224X och GAS alpha 1024X jag menar.
Senast redigerat av badboll (3 april 2007)

1 631 Inlägg
3 april 2007
Det är ingen jätteskillnad mellan dem. Men jag hade tagit 10:an ändå.

Funkar den i basreflex så är det bättre än sluten när du har så lite effekt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

93 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Då kör jag på 10an och bygger någon trevlig låda till den och sen får jag vä just se hur det låter, gäller bara att räkna ut hur stora bitar jag behöver ha nu. smile

Tack igen för eran hjälp!

Sök