3429
Sök

Skillnad på watt och rms?

5 bilar på 4 år:P
46 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
Tjena!
sitter och kollar slutsteg.
men vad är det för skillnad på watt och watt RMS?
En annan fråga är vad är det för skillnad på monoblock och ett vanligt slutsteg?

over and out

Säga vad man vill om Modoklacken, men trevlig är han>..<
http://www.youtube.com/watch?v=gHfisIOl … mp;search=
Viii väääntar^^

Smålänning
7 883 Inlägg
6 april 2007
Watt RMS är dom "äkta" watten, och egentligen det enda som spelar någon roll.

Monoblock är ett slutsteg som bara spelar mono. Oftast ett kraftigt sådant gjort för att driva basar.
Vanligt, t.ex 4 kanaligt, använder man till framsystem och när man vill ha stereoljud.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Tunnelmaster
348 Inlägg
6 april 2007
Heter det inte TRMS igentligen och betyder True Route Mean Square eller nått, Sant effektiv värde.

Eller kanske inte.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
6 april 2007
MKarlsson skrev:
Heter det inte TRMS igentligen och betyder True Route Mean Square eller nått, Sant effektiv värde.

Eller kanske inte.

det låter bekant från elläran man hade i skolan tongue stämmer nog mycket väl big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

21 761 Inlägg
7 april 2007
Jo, något sådant är väl den riktiga benämningen har jag också för mig. Det är ju lite krångligt med RMS eftersom inga tillverkare mäter detta värde som det egentligen ska mätas, det gör att värdet har fått en annan betydelse för "svensson".

En väldigt generell och grov förklaring (som jag själv har kommit fram till) av vad som menas med det RMS-värde som tillverkarna anger är: "Kontinuerlig uteffekt med mindre än ett visst antal tiondels procent distorsion". Sedan kan det variera hur mycket distorsion som tillverkaren har mätt vid.

Något som man direkt kan strunta i är när det står "max Watt", det värdet är helt ointressant eftersom det är en maximal uteffekt med MASSOR av distorsion och då låter det skräp i högtalarna. Precis som twin_cam skriver så är RMS-värdet det enda värde som egentligen spelar roll.

När det gäller vanliga steg och monoblock så kan jag väl komplettera med att de flesta monoblock klarar av att driva aningen lägre impedanser än vad slutsteg med flera kanaler kan göra, dessutom brukar monoblock ha en lite annan typ av elektronik vilket gör att det arbetar effektivare och därför drar mindre ström vid samma uteffekt som ett steg med flera kanaler.

Sök