3675
Sök

Råd: Rolig första bil!

Fritids-designer
293 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
Hej allihopa! smile

Jag vet att det finns sjuttioelva sådana trådar, dock ingen med samma specifika krav som jag har.
Jag vill alltså ha en rolig bil för rimlig kostnad.
Kraven jag har för bilen är:
* Att den är äldre än -75 (d.v.s. veteran)
* Att den har bakhjulsdrift
* Att den är ganska billig (jag har en budget på ca 30 000 kr)

Punkterna ni ser nedan är inga krav, endast "bonus-punkter". (hoppas ni förstår vad jag menar)
Bilen ska gärna:
* Vara amerikansk (men även europeiska bilar går bra, dock EJ japanska)
* Ha V8 (men även 4:or och 6:or går bra)

De märken jag helst vill ha är:
Dodge, Chevrolet, Plymouth, Chrysler, Volvo m. fl.

Hoppas nu att ni kan ge mig några bra tips! wink
Tack på förhand!!
/Erik

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."

Personbils tekniker
238 Inlägg
8 april 2007
köp min tongue renault 5 ts, 77kr mån helförsäkring tongue drar ca 0,4lm

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
8 april 2007
Jag hade en '68 Mustang HT.. Gick hemskt fort och var snabb! Bilder finns på min sida.
Det var roliga tider! smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 163 Inlägg
8 april 2007
Veteraner är alla bilar som är 30år eller äldre, dvs alla bilar från 1977 och bakåt.

Sen finns de massor att välja på, för 30000kr får man mkt v8 om man inte är kräsen...
Chevrolet har mkt trevliga åkbilar från 70-talet, men de gäller ju även andra märken.
Bakhjulsdrift har väl endå 80% av de flesta veteraner tycker jag?

Men tänk på att V8 motorer är törstiga och ingen bra "till jobbet/plugget" bil så vidare man inte har ett bra jobb... smile

Bara att gå in på www.blocket.se eller www.usabil.nu och börja leta, man hittar alltid nåt.

mvh

348 Inlägg
8 april 2007
En gammal Opel rekord, sysslingen har en sådan, körde den förra helgen, rolig bil big_smile

Fritids-designer
293 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
NightCruiser skrev:
Veteraner är alla bilar som är 30år eller äldre, dvs alla bilar från 1977 och bakåt.

Sen finns de massor att välja på, för 30000kr får man mkt v8 om man inte är kräsen...
Chevrolet har mkt trevliga åkbilar från 70-talet, men de gäller ju även andra märken.
Bakhjulsdrift har väl endå 80% av de flesta veteraner tycker jag?

Men tänk på att V8 motorer är törstiga och ingen bra "till jobbet/plugget" bil så vidare man inte har ett bra jobb... smile

Bara att gå in på www.blocket.se eller www.usabil.nu och börja leta, man hittar alltid nåt.

mvh

Aha, ok! Men efter -75 började de flesta bilarna se ut som skokartonger! wink
Senast redigerat av Generalen (9 april 2007)

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."

7 120 Inlägg
9 april 2007
Varför inte japs? Går bra, billiga i drift,roliga. Bra första bil.

Fritids-designer
293 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
Aerodynamik skrev:
Varför inte japs? Går bra, billiga i drift,roliga. Bra första bil.

Kan hålla med om att de kan bli fräna, men hjärtat slår för jänkare och V8 smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 april 2007
Alla V8-or är inte törstiga. Kör man som folk tar dom inte mer än en gammal Volvo eller liknande. Min '68 Musse tog mellan 0,8-0,9 litern på långkörning. 1400 rpm i 100 blås! wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Fritids-designer
293 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
En Volvo 142 -73 med Chevrolet 350 V8 då?
Någon som har erfarenhet av det och kan säga om det funkar bra?

Och har ni kanske Bilen jag söker så skicka ett PM med lite fakta!
(kom bara ihåg kraven wink)

582 Inlägg
9 april 2007
köp en Pacer-X! den har : Bakjulsdrift,V8,Veteran,Småbil, och ett Jäkligt kul utseende!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Fritids-designer
293 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
norpan skrev:
köp en Pacer-X! den har : Bakjulsdrift,V8,Veteran,Småbil, och ett Jäkligt kul utseende!

Hähä, låter fräckt! ska kolla hur den ser ut först bara... wink

582 Inlägg
9 april 2007
Generalen skrev:
norpan skrev:

nej för fan gör inte det! då vill du inte ha den! big_smile

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Fritids-designer
293 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
norpan skrev:
Generalen skrev:
norpan skrev:

nej för fan gör inte det! då vill du inte ha den! big_smile

Haha, nej, den va inte snygg lol

Ös på med mer förslag nu!! smile

Saaboholic
3 129 Inlägg
9 april 2007
Köp en gammal musse eller camaro som renoverings objekt och fixa dom till bruksskick?

Annars vore det jävligt coolt att skaffa en bubbla och slänga i en porsche motor..dock är det inte bakhjuls drivna..men fan vad kul det vore som första bil wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
9 april 2007
eftersom det inte var krav du hade utan bara bonus punkter så kanske man kan rekomendera opel commendore (vettefan hur det stavas) dom är grymt tuffa tongue och om jag inte missminner mig så går dom rätt okej (inte världens muskelpaket men okej) morsan hade en sån, en 1975årsm som var ny lackad röd, 17"are, nån sorts spoiler fram, (inte nån jävla plastraket utan bara en liten gummi läpp typ) tonade rutor, tonade baklysen osv, den var grymt snygg och tuff... synd bara att syrran kvaddade den hmm men iaf de jag vill ha sagt är att dom går att få riktigt tuffa och snygga... hade jag haft pengar så hade jag själv köpt en sån smile

och dom äldre modellen av kommendore är ju ännu tuffare smile

fast iofs så ville du väll ha v8:a?? och i kommendoren sitter det ju en rak sexa i

dåligt förslag kanske, det avgör du smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

terazzi
9 april 2007
Satsa på en Volvo av gammalt slag o stoppa ner en V8 wink

Smålänning
7 883 Inlägg
9 april 2007
Amazon V8! tongue
Volvo 121 Amazon - 8000 kr
Cheva 350 + låda - 15000 kr
Några veckors jobb - 0 kr

S:a 23 000

Besiktning 1500kr

24 500. Rätt okej? big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

135 Inlägg
10 april 2007
70-tals jänkare börjar bli mer och mer poppis, dels som orginalare, dels som objekt att trimma, därför börjar priserna dra iväg. Men en i skapligt "bruksskick" kan ligga på allt från 10.000 och uppåt beroende på vilken modell det är...
Kom ihåg att jänkare från mitten på 70-talet och framåt är rätt strypta, en 5,7 liters smogg-motor ligger ofta på 140 - 170 hästar.... grrrrrrr. Fast med nya toppar och kanske en annan kamaxel är det andra bullar big_smile

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

Fritids-designer
293 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
eftersom det inte var krav du hade utan bara bonus punkter så kanske man kan rekomendera opel commendore (vettefan hur det stavas) dom är grymt tuffa tongue och om jag inte missminner mig så går dom rätt okej (inte världens muskelpaket men okej) morsan hade en sån, en 1975årsm som var ny lackad röd, 17"are, nån sorts spoiler fram, (inte nån jävla plastraket utan bara en liten gummi läpp typ) tonade rutor, tonade baklysen osv, den var grymt snygg och tuff... synd bara att syrran kvaddade den hmm men iaf de jag vill ha sagt är att dom går att få riktigt tuffa och snygga... hade jag haft pengar så hade jag själv köpt en sån smile

och dom äldre modellen av kommendore är ju ännu tuffare smile

fast iofs så ville du väll ha v8:a?? och i kommendoren sitter det ju en rak sexa i

dåligt förslag kanske, det avgör du smile

Jo, har kollat på Commodore, de är ju ganska lika Charger i formen så det är ett stort plus, hähä wink

iallafall, är Valiant en sorkbil eller går de bra? Mest intresserad av åren 67 - 70.

MvH

Sök