3486
Sök

Önskar hjälp: Volvo 744 GLE -88 dör under körning

1 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
Jag är ny här men hoppas ändå att det finns någon här som kan hjälpa mig.

Problemet gäller alltså min Volvo 744 GLE -88 (dvs. insprutare)
Bilen dör under körning. Problemet är helt random, dvs det är inte beroende av vädret, hastighet, varvtal, varm eller kall motor osv. Ibland kan man köra 6 mil utan problem ibland dör den 10 ggr på 2 km.
Den dör inte helt utan endast en sekund sen går den igen, man behöver alltså inte starta om.
Varvmätaren dippar. Den är inte svårstartad med undantag av två ggr då den vägrat tända, det har då hjälpt att man tagit ur nyckeln och satt i den igen. Under gång reagerar den dock inte på att man "juckar" på nyckeln/tändningslåset. Under tomgång dör den inte.

För att försöka lösa problemet har vi:
Servat (olja-, luft- och bränslefilter, rotor, fördelarlock och tändkablar (inte Biltema), tändstift, olja...)
Bytt tändmodul, tändspole, impulsgivare, div relän
Kollat och rengjort jordkablar och fästen samt andra elkablar, säkringsdosor, batterikablar, tändningskablar (dock ej inne i tändningslåset som är brytsäkert)
Kollat och tätat div. packningar, bytt en luftslang.
(Nu tror jag att jag har kommit ihåg allt...)

Felet kvarstår. Tips någon?

21 761 Inlägg
10 april 2007
Är det B230E?

34 Inlägg
19 februari 2008
Soppapumpen.. Låter det som, hade samma problem.. som du beskriver. Kolla även soppafiltret, kan vara igensatt

375 Inlägg
19 februari 2008
Kan även vara vatten i bensinen. Testa häll i en liter K-sprit i tanken på kanske 15 liter bensin. Hade liknande problem i min peugeot 406 för ett tag sen som visade sig vara vatten. Försvann efter en flaska K-sprit.

3 650 Inlägg
19 februari 2008
Lyssna först om tankarmaturen i skuffen funkar samt förpumpen under bilen (under förarstolen)..funkar dom så testa med k-sprit.

har bilen stått något?ex över vintern?

Sök