3564
Sök

Bygga 740 Cab Hjälp/Tips

Abiit, excessit, evasit, erupit
145 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#1
Funderar på att bygga cab av gammla 740in som jag tröttnat på.cool
Vad jag nu undrar om det e någon om cabbat någon sån utan att svettsa ihop dörrarna..? Det ska väl vara någon slags list eller "förhöjd trösket".? Hjälp..  Bak dörrarna kommer nog att svettsas ihop men inte fram..!  Alla tips motages tackasamt..! big_smile

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 april 2007
#2
Det är ju så mkt säkerhetstänkande i det också.
Taket gör ju sitt i en ev. krock, om du tar bort det så finns risk för att bilen inte blir så rolig att smälla med.

Förstärkning av nåt slag tror jag är ett måste? Om du inte ska svetsa ihop dörrarna då...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

171 Inlägg
17 april 2007
#3
du får "styva upp" karossen med några järn profiler innanför dörrarna ta bilder på hur du gjort med förstärkningarna å så satt du kan visa upp allting för bilprovningen om de skulle va så att vissa infästningar inte skulle synas

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

908 Inlägg
25 januari 2009
#4
hej hallå ! Drar upp denna gamla tråd då jag har samma funderare som skaparen av tråden. Men är i valet och kvalet om framdörrarna, det skulle ju vara coolt med att ha öppningsbara dörrar fram. men jag vet inte 'vart' jag ska sätta förstärkningsbalkarna. och om jag väljer att svetsa igen alla dörrar, måste jag ändå förstärka ?

Och när det gäller bältena, en 'punkt' sitter ju i B-stolpen, hur gör man då ?

tack på förhand, skriv så mycket ni kan/vet. kommer sitta hela kvällen med den här tråden så det är bara att fråga på smile

(hoppas ni blir glada att jag inte flödar med trådar smile )

908 Inlägg
25 januari 2009
#5
verkligen ingen ?

78 Inlägg
25 januari 2009
#6
Här en bild på min lila cab med turbo och polarens bakom på väg till gatebil på Mantorp.
(Tappade kamrem, remskiva och hela kamdrivningen såklart på väg dit tongue ) Jag som skruvar för fullt! big_smile


https://www1.garaget.org/archive/10/9382/100955/100955-1150046.jpg
Senast redigerat av Volvo_Performance (25 januari 2009)


1 997 Inlägg
25 januari 2009
#7
Jag har också haft funderingar kring detta och kommit fram till vissa grejjer som jag kan berätta om..

Tröskels ska som sagt höjas upp alternativt svetsa upp en balk ungefär från bakre hjulhuset till de främre. I bagagen ska det det svetsas ett kors emellan hjulhusen..

Angående bältet fram så kan man ta ett från baksätet och på något sätt fästa de i baksidan på framstolen.

Du kan läsa mer på www.sfro.com eller så kan du ringa dom. Efter att förstärkningarna är gjorda så är det viktigaste inför besiktningen att inga vassa kanter finns kvar..

Hoppas min info var till hjälp smile
// Fredrik


908 Inlägg
25 januari 2009
#8
isak90 skrev:
Jag har också haft funderingar kring detta och kommit fram till vissa grejjer som jag kan berätta om..

Tröskels ska som sagt höjas upp alternativt svetsa upp en balk ungefär från bakre hjulhuset till de främre. I bagagen ska det det svetsas ett kors emellan hjulhusen..

Angående bältet fram så kan man ta ett från baksätet och på något sätt fästa de i baksidan på framstolen.

Du kan läsa mer på www.sfro.com eller så kan du ringa dom. Efter att förstärkningarna är gjorda så är det viktigaste inför besiktningen att inga vassa kanter finns kvar..

Hoppas min info var till hjälp smile
// Fredrik

ja de va till mycket hjälp, tack så mycket ! big_smile

1 997 Inlägg
25 januari 2009
#9
Beckstroem skrev:
isak90 skrev:
Jag har också haft funderingar kring detta och kommit fram till vissa grejjer som jag kan berätta om..

Tröskels ska som sagt höjas upp alternativt svetsa upp en balk ungefär från bakre hjulhuset till de främre. I bagagen ska det det svetsas ett kors emellan hjulhusen..

Angående bältet fram så kan man ta ett från baksätet och på något sätt fästa de i baksidan på framstolen.

Du kan läsa mer på www.sfro.com eller så kan du ringa dom. Efter att förstärkningarna är gjorda så är det viktigaste inför besiktningen att inga vassa kanter finns kvar..

Hoppas min info var till hjälp smile
// Fredrik

ja de va till mycket hjälp, tack så mycket ! big_smile

En annan sak som du kan göra är att kolla in de olika 740 cabbarna här på garaget och kolla på deras bilder m.m. De flesta som byggt sina egna svarar säkert på frågor smile


908 Inlägg
25 januari 2009
#10
isak90 skrev:
Beckstroem skrev:
isak90 skrev:
Jag har också haft funderingar kring detta och kommit fram till vissa grejjer som jag kan berätta om..

Tröskels ska som sagt höjas upp alternativt svetsa upp en balk ungefär från bakre hjulhuset till de främre. I bagagen ska det det svetsas ett kors emellan hjulhusen..

Angående bältet fram så kan man ta ett från baksätet och på något sätt fästa de i baksidan på framstolen.

Du kan läsa mer på www.sfro.com eller så kan du ringa dom. Efter att förstärkningarna är gjorda så är det viktigaste inför besiktningen att inga vassa kanter finns kvar..

Hoppas min info var till hjälp smile
// Fredrik

ja de va till mycket hjälp, tack så mycket ! big_smile

En annan sak som du kan göra är att kolla in de olika 740 cabbarna här på garaget och kolla på deras bilder m.m. De flesta som byggt sina egna svarar säkert på frågor smile

Redan kollat och de flesta verkar ha köpt dom klara/svetsat igen hlet, och jag ville ju helst ha öppningsbara framdörrar tongue

1 997 Inlägg
25 januari 2009
#11
Beckstroem skrev:
isak90 skrev:
Beckstroem skrev:

ja de va till mycket hjälp, tack så mycket ! big_smile

En annan sak som du kan göra är att kolla in de olika 740 cabbarna här på garaget och kolla på deras bilder m.m. De flesta som byggt sina egna svarar säkert på frågor smile

Redan kollat och de flesta verkar ha köpt dom klara/svetsat igen hlet, och jag ville ju helst ha öppningsbara framdörrar tongue

Okej, de jag hade tänkt när jag o en kompis skulle gjort så skulle vi ha alla 4 dörrar öppningsbara... wink

Kolla denna: http://www.garaget.org/?car=39617

Den här med: http://www.garaget.org/?car=36957

// Fredrik


63 Inlägg
25 januari 2009
#12
du kan kolla i mitt galleri, håller på själv o bygga cab med öppningsbara dörrar.


908 Inlägg
25 januari 2009
#13
isak90 skrev:
Beckstroem skrev:
isak90 skrev:

En annan sak som du kan göra är att kolla in de olika 740 cabbarna här på garaget och kolla på deras bilder m.m. De flesta som byggt sina egna svarar säkert på frågor smile

Redan kollat och de flesta verkar ha köpt dom klara/svetsat igen hlet, och jag ville ju helst ha öppningsbara framdörrar tongue

Okej, de jag hade tänkt när jag o en kompis skulle gjort så skulle vi ha alla 4 dörrar öppningsbara... wink

Kolla denna: http://www.garaget.org/?car=39617

Den här med: http://www.garaget.org/?car=36957

// Fredrik

redan frågat, men tack för hjälpen ! tänk om alla kunde vara lika hjälp villiga som du big_smile

1 997 Inlägg
25 januari 2009
#14
Beckstroem skrev:
isak90 skrev:
Beckstroem skrev:

Redan kollat och de flesta verkar ha köpt dom klara/svetsat igen hlet, och jag ville ju helst ha öppningsbara framdörrar tongue

Okej, de jag hade tänkt när jag o en kompis skulle gjort så skulle vi ha alla 4 dörrar öppningsbara... wink

Kolla denna: http://www.garaget.org/?car=39617

Den här med: http://www.garaget.org/?car=36957

// Fredrik

redan frågat, men tack för hjälpen ! tänk om alla kunde vara lika hjälp villiga som du big_smile

Okej, jag har för mig att jag frågade nån som hette blacken eller nått liknande.. fick då svar ang. bältet fram...

Hehe det värmer smile


med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
23 augusti 2015
#15
finns det nån kunnig som kan med att installera glaslucka eller skyport? att omvandla till targa är också av intresse

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)


Sök