3453
Sök

Vad för steg?

93 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
Har just nu problemet att dom 4 högtalarna jag har låter för högt i förhållande till basen (En 10" GAS med sluten låda).

Det är 2 st 6.5" som sitter i hatthyllan och 2 st 4" i fronten på instrumentpanelen, det fungerar väl hyffsat men blir lite "tomt ljud". Har kopplat de fyra i en serie så dom körs på 8 ohm istället för 4, det var enda sättet att få ner ljudnivån på dem lite, innan så lät dom ännu värre.. Har ett par 6.9 trevägs liggandes också som jag tänkte sätta där istället, men det lär ju bli samma problem med dom också, dvs att de låter för högt..
Vet inte heller om stereon orkar driva dom.. (Pioneer DEH 1900R)

Kan det beror på att lågnivåutgången på stereon är för klen? Har gain på för fullt på steget som driver basen nu men det skulle behövas lite mer.. Det är något RoadGear 250W eller liknande..

Lösningen är väl ett steg där jag kan koppla båda högtalarna i hatthyllan och subben? Då kan man ju skruva ner gainen på den kanalen där dom i hatthyllan, och skaffar jag ett kraftigare steg så borde ju basen dunka på lite bättre smile

Eller har jag fel? wink Vad för steg finns det som inte kostar tokmycket? GAS Alpha X5 har jag kollat lite på, det är väl okej?
Senast redigerat av badboll (20 april 2007)

med lem
1 925 Inlägg
20 april 2007
till att börja med.. vad har du för bil ?? smiletongue

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

93 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
Äh såna detaljer tongue

En Mercedes 190E -88.

1 171 Inlägg
20 april 2007
Det blir knasigt att koppla in högtalarna i serie när det inte är likadana högtalare. De har nämligen olika impedans och spänningen fördelas ojämnt mellan elementen, det blir inte bra.

GAS bashögtalare har låg känslighet. Förmodligen är det en kombination av låg känslighet och att slutsteget har låg gain (spekulerar bara).

Har du möjlighet att prova med ett annat slutsteg till basen så är det bra, annars så skulle du kunna skaffa ett kraftigare 4-kanalssteg som klarar att driva alla 4 högtalarna parvis parallellt på 2 kanaler och subben på de andra 2 kanalerna. Givetvis filtrerat också.

Som en nödlösning kanske du skulle kunna köra på endast 2 av huvudenhetens inbyggda slutstegskanaler, front tex, och använda fadern (fada mot bakhögtalarna) så att utnivån sänks från huvudenheten. Men då får du nog strunta i bakhögtalarna iom att det inte går att driva fler högtalare på samma slutsteg (om de inte är likadana dvs då de kan seriekopplas).

93 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
Jo jag vet att det inte är bästa lösningen, men det låter hyffsat nu.. Fadern fungerar ju okej, har styrt det mest av ljudet bak men ändå så låter det inte bra när man drar på lite, då låter ju basen fint men istället så låter resten åt helvete högt tongue

Har tyvärr inget annat steg, men jag kör det jag har nu bryggat på basen..

Kan man reglera alla fyra högtalarnas nivå om jag köper ett 5-kanals? Alltså dra ner gainen på dom fyra och istället öka på subben? GAS Alpha x5 ger väl 4x 100W och sen 1x300, det är väl perfekt för mig?.. Vet inte vad för Wrms det är men det är säkert mer än det jag har nu..

125 Inlägg
20 april 2007
tjaaoo! har du baslådan i bagaget eller i hatthyllan? dämpa bakluckan och sidoplåtarna i bagaget med asfaltsmatta, annars slår basen bara så att plåten skakar, och den tar som ut sig själv på nått sätt...

har steget 2 eller 4 lågnivå? om den har 4 kan du ju köra lägre signal på ena paret lågnivå.

du kan ju också använda trimpotentiometrar, alltså ställbart motstånd och justera ner dina högtalare som låter för högt.

att porta lådan är ju också ett sätt...

men kör högtalarna på din HU, det blir nog bäst tills du har ett bättre steg, HU:n brukar ju räcka ganska långt, men det blir inget HIFI ljud om du skruvar upp riktigt högt! hehe

och skaffa hellre 2 separata steg i framtiden. steg med "allt i ett" kan inte bli annat än fel.
Senast redigerat av twostroke (20 april 2007)

93 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
Bagaget, jopp har satt dit asfaltsmatta så det är ingen fara smile
Steget jag har nu har 2 lågnivå..

Hm så jag borde bara skaffa ett annat steg och köra subben på, och sen ha ett separat för dom övriga högtalarna? Inte ett 5-kanals som jag kan köra allt sammans på?.. Eller ja egentligen blir de ju bara subben och 6.9orna, dom där fram får köras direkt på huvudenheten..

Trodde det var bra med allt i ett tongue

1 171 Inlägg
20 april 2007
Frågan är vad det skulle vara för problem med ett 5-kanalssteg. Ser inget uppenbart som skulle gå fel bara för att man kör allt på samma steg.

542 Inlägg
20 april 2007
Som jag hade i förra bilen var att körde bas och framsystemet på steg och baksystem på stereon. Fungerade riktigt bra. Tog lite tid att få till inställningarna men det blev bra.

125 Inlägg
20 april 2007
tänk dig själv att klämma in en fyrkanalare och ett monoblock under samma skal, hur mycket värme som det blir och hur räcker nätdelen?

1 171 Inlägg
20 april 2007
Så det skulle göra saken bättre med två mindre lådor och två mindre nätdelar då? Nä, jag ser inte logiken. Nätdelarna och kylningen är ju förhoppningsvis dimensionerade efter de ingående slutstegen.

93 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
Jo det kanske inte är speciellt bra om man ser det så tongue

Men jag behöver ingen proffslösning, bara något som är bättre än det jag har nu? Borde inte ett 5 kanals bli hyfsat då?

Ingen som provat? smile

93 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
Ger GAS ALPHA X5 verkligen de siffrorna som det står på brls sida? Är det rms watt? 4x100 + 1x300 alltså..

21 761 Inlägg
20 april 2007
Jag personligen är aningen skeptisk till effektsiffrorna på GAS i allmänhet, men har inte testat något steg från GAS. Då överlåter jag till andra som har testat dem att säga sitt. Mer kvalitet än Roadgear borde det dock vara tycker jag.

Tittar man rent teoretiskt på stegets säkringar, 3x25A, så finns möjligheten att det ändå ger ungefär de effektsiffrorna.
Senast redigerat av Drönirettab (20 april 2007)

93 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
Det låter bra, för det är ju ett billigt steg helt klart. Går ju att brygga så man får 2+1 också, borde bli rätt bra då.

Någon annan som vet med lite mer säkerhet?

Sök