4322
Sök

Ändrade avgasregler möjliggör motorbyten för fler

1 926 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
#1
Hej på er

Den 1/5 kommer delvis nya avgasregler att börja gälla. Eftersom de är helt nya vet vi ännu inte den exakta tolkningen i praktiken. Men avsikten med reglerna är att underlätta motor byte i ombyggt fordon, även för nyare bilar.

Detta gäller enligt skrivningen bara bilar som kan klassas som
ombyggt fordon, viktigt att komma ihåg. "Bara" motorbyte räcker
alltså inte.

Föreskrifterna säger:
För bensinmotor:
50 § Vid motorbyte till bensinmotor eller modifiering av befintlig
bensinmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga
motor gäller vad som sägs i andra stycket.

Ombyggd bil med bensinmotordrift av 1969 års modell eller
senare, får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen
(2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1. Bil med fyrtaktsmotor skall vara utrustad med ett slutet
vevhusventilationssystem. Inga föroreningar får tränga ut till
ytterluften från motorns vevhus eller från ventilationssystemets
slangar, anslutningar etc. Utsläppen i avgaserna vid tomgång får inte
överstiga 4,5 volymprocent kolmonoxid.
2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara
försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa
avgaskomponenter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya
motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven
enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons
avgasrening.

Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
bensinmotor i alla bilar som kan räknas som ombyggt fordon, oavsett
årsmodell. Från och med 1976 års modell måste den nya motorn ha
katalysator och insprutning med lambdasond. Motorn, insprutningen och
katalysatorn måste komma från samma "donatorbil". För ökning av
effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare.

För dieselmotor:
51 § Vid motorbyte till dieselmotor eller modifiering av befintlig
dieselmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga
motor gäller vad som sägs i andra stycket.

Ombyggd bil med dieselmotordrift som är av 1980 t.o.m 1999
års modell får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen
(2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1. Röktäthet i avgaserna vid fri acceleration skall uppfylla
kraven i bilaga 3 punkt 2.1 till förordningen om motorfordons
avgasrening.
2. För bil som är utrustad med köldstartanordning skall
köldstartanordningen vara så beskaffad att den inte kan förbli i,
kvarhållas i eller sättas i funktion sedan motorn startat. Med
köldstartanordning avses anordning på insprutningspumpen med vilken
den insprutade bränslemängden tillfälligt kan ökas för att underlätta
start av motorn.

Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
motor eller byta till dieselmotor i alla bilar som kan räknas som
ombyggt fordon, till och med årsmodell 1999. Observera att byte inte
är möjligt från och med årsmodell 2000!

För ökning av effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare.

Det roliga är förstås att det här gör det enklare för dem med seriösa byggen även på nyare bilar. Nu skulle man till exempel kunna tänka sig att bygga en Puma -99 med Focus ST170 motor, låda och bromsar...eller en Sierra -92 med Scorpio 24v sexa, Scorpio bakvagn och bromsar. Eller, om man tycker det låter roligare, Volvo S40 med 850 T5 motor, låda och bromsar - eller kanske en BMW E36 med 530 V8 och M3-bromsar/bakvagn?

Ändringen har kommit till stånd genom ett idogt arbete av SFRO. Reglerna är kanske inte perfekta men vi anser att det totalt sett är bättre än förut i alla fall.



Man får väl hoppas cool

Saxat från zatzy..

Kettunen
20 april 2007
#2
Va?? Hajjade inte riktigt. Blir min Beach Buggy olaglig då eller?? den är av års 1968 Sorry
Senast redigerat av Kettunen (20 april 2007)

1 926 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
#3
hmm jag vet inte riktigt heller.. Men som jag fattade det får man byta motor på en bil, bara motorn, bromsarna, och upphängningen kommer från samma märke och modell du tog motorn av. ( ex 855 R motor, bromsar, och upphängning på en 940, inte 855 delarna på en audi, de måste vara samma märke.)  Så har jag fattat det..

Så att om motorn, bromsarna och upphängningen kommer från en nyare volkswagen ( som beach buggy är ? ) så blir de nog lagligt..

Edit : jag är trött så sry ifall jag skriver som en kratta tongue
Senast redigerat av Spelis (20 april 2007)

Kettunen
20 april 2007
#4
Spelis skrev:
hmm jag vet inte riktigt heller.. Men som jag fattade det får man byta motor på en bil, bara motorn, bromsarna, och upphängningen kommer från samma märke och modell du tog motorn av. ( ex 855 R motor, bromsar, och upphängning på en 940, inte 855 delarna på en audi, de måste vara samma märke.)  Så har jag fattat det..

Så att om motorn, bromsarna och upphängningen kommer från en nyare volkswagen ( som beach buggy är ? ) så blir de nog lagligt..

Edit : jag är trött så sry ifall jag skriver som en kratta tongue

Hmm. Okeeey, Men det är ju kasst ju sad
Beach buggyn är från volkswagen ja.
Men däcken är inte från en Vw. Det är 295er bak & 245er fram .
Avgaspiperna är från en Trike cykel. Hojj med 3 hjul.
Men den gått igenom varenda år. Men blir den olagligt nu som jag hajjat detta tro?

1 926 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
#5
Men om den har gått igenom varenda år så är det nog ingen fara nu! smile

Om däcken inte är från en ww är nog ingen fara, lika så avgassystemet.. smile

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 april 2007
#6
Najs, då får jag ta 440 motorn, Är ju samma som i R5 GTE. Det här bådar gott tongue

Braaaaap?

Kettunen
20 april 2007
#7
Spelis skrev:
Men om den har gått igenom varenda år så är det nog ingen fara nu! smile

Om däcken inte är från en ww är nog ingen fara, lika så avgassystemet.. smile

Okeey! Tackar för svaren. Blev änna orolig där ett tag tongue

39 Inlägg
21 april 2007
#8
nja så här står det:

Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara
försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa
avgaskomponenter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya
motorn.

dvs - katen,lambdasonden och styrboxen ska vara dom som hör till motorn du sätter i
sen om du sätter en saabmotor i en volvo eller vw motor i en opel spelar ingen roll bara motorns egna kat,lambda och box flyttas med

det är inte helt enkelt heller för fortfarande krävs det  tillverkarintyg på att motor med avgasrening etc överensstämmer med original- dvs att tex saab ska intyga att motorn du satt i din volvo verkligen är original med sin avgasrening - dom intygen är väldigt svåra att få - volvo tex skriver inte längre ut sådana vilket gör att du inte kan bevisa att din motor är original och då inte kan regga med den

sen krävs det en hel del för att kunna regga bilen som ombyggt fordon:
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

då har du också  fortfarande effekt och vridmoments begränsningar:
9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger.

1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten,
2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.
3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock inte motoreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

beach buggy har egna regler då en beach buggy är så nära ett amatörbygge du kan komma

nu är det sent så jag vet inte om allt är med men men- lita att tänka på


Sök