Motorn i mitten, vist är det lite bökigt, men vanlig service klarar man lätt. Det är också lätt att palla upp hjälpramen som motor låda och bakhjul sitter i, lossa fyra bult ock några kablar och lyfta upp resten av bilen. Tar ett par timmar, men för stora ingrepp är resten jätte lätt åtkomligt.
Original är inte "sticket" nått att komma med direkt. 2.8 liter V6a med för litet insug, den går som dåtida GTI bilar i axet. Men i kurvor hänger den av det mesta i GTI-väg, dåtida som nutida.
Förra sommaren hängde jag av en E65-AMG på +400hkr. När han tryckte på bromsen inför kurvorna, då tryckte jag på gasen. Om och iväg.
Det ryms V8 i dem. Kenneth här på Garaget har en med V8a. Själv skall jag byta till en 3.8l med kompressor. (Mera pulver än i V8an.)
Försäkringen skulle gå på ca 8000:- för mig i storstan (Billigare på andra håll.) Men jag har Bilsport MC specialförs, och betalar 895:-/år helförs. Får då inte bruka bilen till jobbet.
Bilen kanske inte går så snabt som den ser ut, men ljudet... hehe... Samma där, den går inte så fort dom den låter heller.
(Vet inte hur GM teknikerna trollat fram det manliga ljudet ur den lilla motorn, låter som en vässad V8a.)
Bilen är tacksam att meka med, förutom att det är trångt, så finns allt mekaniskt fortfarande att få tag på då det sitter i modernare GM-bilar. Fiero unika delar börjar eftermarknaden att tillverka mer och mer. En del kan vara svårt att få tag i idag. Baklampor till GT är hårdvara, liksom original nosen i Uretan. (Eftermarknads i glasfiber finns.)
Skall du köpa, så leta helst efter 88 års modell. Den hade uppdaterade hjul upphängningar, ventilerade skivor runt om och internt balanserad V6a (=Ingen motvikt på svänghjulet.) till skilnad från de övriga årsmodellerna.
Uppskattningsvis borde en 88 ligga ca 5-10'000:- högre än övriga, tyvär tror de flesta 88 ägare att de sitter på guld. Då är det bätre att köpa en 87a och montera polly-busningar runt om, så har man nästan samma väghålning som en 88a, kompleterat med krängnings hämmare bak, så vågar jag påstå att de är jämnbördiga.
Ventilerade skivor på 88an är ok, men för avancerad körning, krävs ändå grövre bromsar. Jag håller på att ta fram 12" skivor och brutala ok, som ett företag kommer sälja som ett "bolt on" kit, då spelar inte 88ans något bätre bromsar så stor roll längre.
Vill du köpa en Fiero att köra med i original skick? Köp då en 88a utan tvekan då det är det bästa utgångs materialet.
Skall du pilla och modda? köp då 85-87 (85 fanns dock bara som "Notchback".) och lägg mellanskilnaden på bromsar och polly busningar.
Roligare bil får man leta efter och med dagens priser på Fiero får man slanta upp minst 4-5x pengarna för nått jämnbördigt, då den spelar i en lite ovanlig klass.
Dessutom lär du inte möta 5st på vägen till jobbet på morgonnen. Min uppskatning är att det finns ca 300 av dem i sverige, varav kanske drygt 200 i drift. (Fördelat på alla modeller.)
Läs mera om
Fieron här på Wikipedia.EDIT: Diverse stavfel...