3561
Sök

Sluten eller portad baslåda?

33 Inlägg
28 augusti 2005
Trådstartare
Tänkte ge mig på att bygga bas i backluckan men är rätt ny inom området bilstereo.

Men vad gör det för skillnad om man bygger en låda som är portad eller en sluten? är det olika för olika baselement och hur vet man då vilket alternativ som passar vilket baselement bäst.

Har även sett på utsällningar att magneten på basen ibland är riktad utåt från lådan. Ger detta något anorlunda ljud eller bara en smaksak?

Tacksam för svar.

Seat Exeo 2,0 TSI Sport
74 Inlägg
28 augusti 2005
i backluckan??

Du skall ha med basreflex.. Har du sluten låda så måste du ha mer kräm i stegen för att få samma resultat..

Att vända basen gör inte så stor skilnad. bara designmässigt..
Senast redigerat av CoreX (28 augusti 2005)

6 851 Inlägg
28 augusti 2005
CoreX skrev:
i backluckan??

Du skall ha med basreflex.. Har du sluten låda så måste du ha mer kräm i stegen för att få samma resultat..

Skall han ha med basreflex? beror väl på vad han har för bas och vad för steg han kör med oxå?Lika så spelar vl bilen oxå roll..

12 086 Inlägg
28 augusti 2005
Generellt så får du mer ljud ur en basreflex, men dock något släpande och odistinkt bas. En sluten ger bra snärt men mindre dån. Vill man åstakomma fenoment att skärmar bakluckan skyltar inredningen vibrerar sönder ska man satsa på en fet 15" basreflex!wink

6 851 Inlägg
28 augusti 2005
Det är inget fel på slutna låor..du får dem att spela så bilen vibrerar en #¤%&/( massa med dem oxå..om det nu är det man vill. Allt hänger ju på 1: vad just DIN bas gillar mest för låda 2: hur pass starkt steg du har.
Därmed EJ sagt att en portad inte spelar högt..det vet jag oxå att de gör. Det enda jag ville säga va att man skall bygga låda efter vad man har för bas och bil. vissa basar gillar inte alls portade lådor...eller slutna.

2lateuloose
543 Inlägg
28 augusti 2005
ojojoj ... vad har du för bas? vad har du för steg? där är det lättast att börja

annars har jag som erfarenhet att det finns igentligen inga regler utan man får oftast prova sej fram!:. jag har spelat högt! riktigt högt i lådor som inte ska överhuvudet funka enligt data programmet & tvärtom..!

jag skulle hellre satsa på 2st bra 12" än en 15"
men om du nu skulle behöva ha en värsting 15" som det bara finns 2st av i landet så hör av dej!.. wink

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Team Tondöv
649 Inlägg
29 augusti 2005
Fundera på vad du gillar för sorts bas och vilken musik du lyssnar mest på, vill du bara kunna spela högt eller vill du ha lite "bättre" ljud och kanske lite mindre dunkadunka.
Sen kan du ju fråga dig om du vill ha en liten smidig låda, eller en lite större.
En annan viktig aspekt är vilken typ av bil lådan ska vara i! Ska den sitta i en vanlig sedan MÅSTE du kunna leda in ljudet i kupen, annars kommer du tappa massor med bas! I såna fall passar en flerkammarlåda bra, då behöver du bara leda in basreflexrören i kupen.
Annars, om du har skidlucka, funkar det med vanliga lådor med, men då måste element/rör placeras vid luckan.

Fundera igenom det hela och prata med nån schysst affär, dom kan hjälpa dig!
Lycka till!

33 Inlägg
29 augusti 2005
Trådstartare
Tja

Tack för alla svaren.

Verkar ju vara en hel vetenskap det här.
Anläggningen kommer sitta i en Audi A4 sedan.

Jag är ute efter att komma ifrån den släpande basen och få lite mer snärt i den.

Men hur tar man reda på vilka basar som gillar sluten låda bättre å vilka som inte gör det?

Har även hör folk som gjutit baslådor för att få dem att passa in på ställen som inte har några som helst räta vinklar. Hur kan detta fungera, måste ju va sjukt svårt att få rätt volym på lådan, och vad använder man för material som motsvarar MDF som är lätt att arbeta med?
Senast redigerat av Creative (29 augusti 2005)

Team Tondöv
649 Inlägg
29 augusti 2005
Vilka basar som passar bäst i vilken låda vet dom i affären!
Kan dom inte svara på en sån enkel fråga är det bara att byta affär! Det är bara att du berättar vilka förutsättningar som gäller, så kan dom hjälpa dig.

Man kan tex plasta en baslåda i reservhjulsbaljan. Lättaste sättet att mäta volymen i en sån är att använda vatten eller sand! Fyll gjutformen med tex sanden, häll den därefter i litermått eller dylikt, sen är det bara att räkna..

4 554 Inlägg
29 augusti 2005
tycker min slutna lilla 10 vibrerar bra.. men har börjat vänja mej vid de så de får bli mera.. men fixar du ett kraftfullt steg så är sluten att rekomendera!

2lateuloose
543 Inlägg
30 augusti 2005
Creative skrev:
Jag är ute efter att komma ifrån den släpande basen och få lite mer snärt i den.

Då skulle jag tipsa om den slutna lådan.. 20-25L till en 12"
men sen beror det förståss på vad du köper för bas.. köp en märkesbas
så kommer du bli nöjd wink ..

*fotnot* MDS är inte märkesbas*

4 554 Inlägg
30 augusti 2005
CoSmoZ skrev:
Creative skrev:

Då skulle jag tipsa om den slutna lådan.. 20-25L till en 12"
men sen beror det förståss på vad du köper för bas.. köp en märkesbas
så kommer du bli nöjd wink ..

*fotnot* MDS är inte märkesbas*

20-25liter? är inte de lite lite? visst att de varierar men runt 40liter låter för mej mer rimligt då både min 10a och grannen 12a behöver de för sluten låda och är av olika märken..

2lateuloose
543 Inlägg
30 augusti 2005
loudness skrev:
20-25liter? är inte de lite lite? visst att de varierar men runt 40liter låter för mej mer rimligt då både min 10a och grannen 12a behöver de för sluten låda och är av olika märken..

Som sagt ... det beror på vad man är ute efter för ljud! och vad man har för bas..!

Jag har kört Orion 12" i ca 10L/st ex. element & det lät sååå tajt men då körde jag iof. ett Orion NT100 på den basen & effekten låg mycket mer än vad basen skulle ha klarat!

lådan byggdes mest för ett test! men jag blev väldigt överaskad att det lät så bra!.. hmm

Jag kör lite volym mest för att jag vill ha tajt bas! därför blir det 20-25L
jag har oxå kört 40-45L som många vill att man ska köra men gillar inte soundet! inte iaf. på mina basar!

6 851 Inlägg
31 augusti 2005
JAg hade kör en 12" i sluten runt 30-35 liter med basen i. det är va mina Kicker spelar i nu..33L för att vara exakt.

33 Inlägg
31 augusti 2005
Trådstartare
Ok

Tack igen för alla svar.

Lutar nog åt att det blir en sluten låda. Täkte försöka formjuta en.

Tänkte höra vad man ska använda för något material för att göra skalet till lådan och vart man kan få tag i detta, Vad ska jag tänka på osv? någon som har erfarenhet av detta?

Någon som har några butiker i stan inom billjud som rekomenderas att handla hos, har tidigare handlat hos MDS men har förstått att dom inte har några vidare rykte hos stereobyggare.

494 Inlägg
1 september 2005
om du vill formgjuta så  får du leta rätt på något plast företag och försöka få tag i lite glasfiber'! brukar inte vara jätte dyrt, de har även själva epoxy härdar grejerna om de nu använder epoxy de gjorde jag iaf,
sen är de bara fixa en form eller plasta in de du vill gjuta av vanliga soppsäckar finns de folk som använder sen kladdar man på lite klet och lägger på lite glasfiber och så fortsätter man,
tror de fanns en bra guid på backes !!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Sök