3480
Sök

Extra batteri.

104 Inlägg
31 augusti 2005
Trådstartare
Hej.

Undrar om det går att bara sätta in ett extra batteri i min bil under baksätet? För på dom med större motor (ex 540) så finns det ett extra batteri där. men nu undrar jag om det är bara att ta den svarta och röda kablarna som redan sitter där och koppla på? Såg att det var ett 25 eller 35ah batteri dä på dom som redan har extra batteri! Går det då att sätta dit ett på 55Ah?

Vad händer om man bara har 90ah i laddning från generatorn och summan av batterierna vill ha 110ah?? laddar den bara upp dom på 90ah sammanlagt, eller?
Senast redigerat av Blobben (31 augusti 2005)

4 554 Inlägg
31 augusti 2005
helst ska du ha samma amperetal på båda batterierna annars får du inte ut full effekt av dom hmm jag tror inte det är något större problem med generatorn eftersom den förhoppningsvis ger mer ström än vad du förbrukar..

859 Inlägg
31 augusti 2005
Det är skillnad på ah och A. Din generator ger max 90A (ampere) och ett batteri kan vara på tex. 55ah (då kan du ta ut 55 ampere under en timme).
Om din generator ger 90A betyder det inte att 90ah är någon sorts gräns.

/Theo

104 Inlägg
1 september 2005
Trådstartare
så då skulle det funka fint med 2 st 55ah optima på min 90A generator då? men hur var det med det där under sätet då? är det bara att koppla på? laddar den då upp batteriet?

Mvh peter

12 086 Inlägg
1 september 2005
Nu är jag inte säker då du snackar om orginal extra batteri och annat? Hängde inte med.. men i vanliga fall så kan man inte bara paralellkoppla ett batteri iaf.. funkar inte, man måste ha en sak som skilljer dom åt på något sätt! Är inte 100 hur men det måste man ha.

104 Inlägg
1 september 2005
Trådstartare
JO det är ett orginal extra batteri som sitter där på dom med större motor.. nu är det bara kablar dragna dit. ser orginal ut.. dom kanlarna har ringskor på sig och ligger fast i en liten box som inte leder vidare nån annan stans.. utan dom bara är dragna.. tror ni att det går att bara sätta inte ett extra där då?

4 554 Inlägg
1 september 2005
jadå det är bara å klämma dit... va e de för bil? en av anledningarna till att de är byggt för dubbla batterier är för att de ska gå lättare att dra runt en större motor t ex v8 eller liknande...så om du sätter dit ett till batter är de bara bra.. men tänk på att helst ha samma storlek på batterierna..

494 Inlägg
1 september 2005
och om du är orolig för generator till extra bateriet kan du ta fram den lilla volt meter och mäta och se om de kommer någon ström där
!
lät lite intressant de där med batterier, varför ska man ha
batterier med samma ah förstod inte de ricktigt,,,
de borde väll inte spela någon roll. de är ju liksom
bara ett mått på hur länge de räcker:S?
liksom 50ah är ju liksom 1 a i 50 ska batteriet kunna leverere elller 50 a på en timme,, då borde de ju bara bli att pluss ihop om man har ett 100 a och ett 50..
eller r jag helt ute och cyklar

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

4 554 Inlägg
1 september 2005
vet faktisk inte hur de fungerar med batterier men skulle tro att dom levererar olika mängd ström vid tex startögonblicket

104 Inlägg
2 september 2005
Trådstartare
jaja.. ska ta fram multimetern eller vad den hater och mäta upp.. om den finns ström där så blir det ett till batteri..! tack för hjälpen

32 Inlägg
4 september 2005
Jag e inte helt säker men jag har för mig att om du kopplar in 2 batterier på samma laddare/generator och dom är olika urladde kan det bli så att ena batteriet blir överladdat o det andra inte blir laddat alls, o det är inte bra.. men en regulator för att skilja mellan batterina kostar en hel del tyvär.. iaf där jag har kollat på det.. men är det orginal så kan det gå : )

4 554 Inlägg
4 september 2005
nejdå de sköter batterierna själva.. när batteriet börjar bli fulladdat tar de inte emot strömmen lika lätt och då går ju strömmen till de tomma batteriet istället och tillsut är dom på samma nivå och laddas fullt..

Trägnagare
185 Inlägg
10 september 2005
Och vad gör man med det andra batteriet efter det? Skam na koppla in allt som har med stereon att göra där eller? Då borde det räcka med ström... :S

All show and no go!

104 Inlägg
10 september 2005
Trådstartare
Går det itne bara att ta kabeln som jag har bak till slutsteget och sätta den på plus pol och jorda batteriet och sedan lägga all bilstereo på det batteriet? mvh peter

Sök