Motorn på din bil styrs av ett styrsystem där laddtrycket bestämmer effekten (egentligen tillsammans med varvtal, tändläge, lufttemperatur och blandningsförhållande). Om du sätter dit ett annat filter som med målet att minska tryckfallet över filtret så kommer turbo att jobba lättare eftersom differenstrycket över kompressordelen minskar men effekten i motorn kommer fortfarande att vara i princip (se nedan angående "i princip") densamma eftersom laddtrycket bestäms av programvaran i styrsystemet.
Den effekthöjning man kan få av att turbon jobbar lättare ligger i att luften ut från kompressorn blir svalare och därmed tätare (mera syre) men detta resonemang bygger på att inte programvaran sänker laddtrycket när luftmassemätaren mäter mera volymflöde. (programvaran är ofta konstruerad för att göra detta ty annars skulle man gå utanför specarna när insugsluften är "vinterkall").
Nu är det dock inget som säger att ett byte av luftfilter skulle ge lägre tryckfall i just ditt fall. Det finns också ett stort problem runt strömningsprofiler när man ha luftmassemätare men det går jag inte in på här.....
Det finns alltså en massa tekniska "if and buts" vilket gör att det inte går att svara rakt upp och ner huruvida just din bils skulle ge mera effekt eller inte.
Man måste mäta.
volvo_v70t5 skrev:
har en volvo v70 98 t5 . skulle det ge någon effekt om ja sätter på sportluftfilter? förslag på några som passar?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI