3117
Sök

Tråkigt elfel på saab 93

25 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
Hejsan.

Det är så att mitt vänstra helljus inte fungerar när man slår igång helljuset.
Även den lilla blå indikatorn på instrumentpanelen ska ju lysa när man har slått på helljuset men det gör den inte. Jag har kollat så säkringar är hela och även tagit en liten titt på det oranga reläet men där är inga lödningar som har lossnat. Någon som har fler ideér om vad jag kan göra? Tack på förhand!

2 655 Inlägg
26 maj 2007
Har du någon ström fram till lampan? Testat med att byta lampa?

25 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
Streckkoden skrev:
Har du någon ström fram till lampan? Testat med att byta lampa?

Oj glömmde nämna det. Jag har provat att byta lampa också utan resultat.

Någon som har en idé hur man kan kolla spänningen utan en multimeter eller spänningsprovare?

2 655 Inlägg
26 maj 2007
Har du ingen multimeter så kan du ju alltid testa med en testmejsel.

25 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
Streckkoden skrev:
Har du ingen multimeter så kan du ju alltid testa med en testmejsel.

Har dessvärre inte det heller =/. Får fråga rundor om någon har en.

Tack för svaren hittills smile

264 Inlägg
26 maj 2007
Testa byt ut reläet.. Det kanske ser helt ut, men kan ändå vara sönder. Köp ett eller låna av någon. Jag hade oxå skummt elfel på min 740, men det löste sig när jag byttade reläet ! Lycka till.

Pan
26 maj 2007
Biltema har en multimeter för 79kr som är helt ok. En såndär bra och ha grej lycka till med felsökandet.

http://www.biltema.se/products/product. … emId=81483

21 761 Inlägg
26 maj 2007
En multimeter är alltid bra att ha vid felsökning, det behöver inte heller vara en jätteavancerad och dyr mätare. En vanlig enkel multimeter som mäter spänning, ström och resistans räcker. Den som Pan länkar till duger alldeles utmärkt, det behövs inget mer avancerat.

Det borde finnas någon typ av enkel multimeter på mackarna också tycker jag, annars har ju tex Mekonomen eller de andra biltillbehörsbutikerna.
Senast redigerat av Drönirettab (26 maj 2007)

25 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
Jag har märkt att det inte bara är helljuset som är knäppt. Även dimljusen och backljuset fungerar inte =/. Jag får prova att byta det oranga reläet ändå för man kan hoppas att det är det som är sönder fast det ser helt ut, som ZarX sa.

För det är ett helvete att leta och fixa ett jordfel vilket jag hoppas att det inte är.

Tack för alla svaren!

25 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
Efter lite luskande så har jag fått helljuset och dimljuset till att fungera. Det var glapp i det orangea reläet, men backljuset fungerar fortfarande inte. Någon som har en aning om vad som kan vara fel med det?

Sök