3412
Sök

Elkylväska, strömförbrukning

677 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#1
Är det någon här som har koll på hur mycket ström en skaplig eldriven kylväska drar?

Det verkar inte vara många tillverkare som anger denna siffra!

Tips på bra billig väska?

222 Inlägg
29 maj 2007
#2
Oj, det vet jag inte riktigt.
MEN du ska inte ha kylväskan på mer än  12 timmar, sen är ditt batteri slut.

Jag köpte min på Rusta eller nåt sånt för 400.- och jag är nöjd med den.

roll

Hellre chips än sex på festival!!!!

Biltokig
870 Inlägg
29 maj 2007
#3
Står garanterat på nån liten märkplåt/lapp på undersidan väskan...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

677 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#4
Grejen är den att jag inte har nån väska och vet inte om det är värt att skaffa nån.
Den bör ju kunna va igång ett tag efter man har stängt av bilen om det ska va värt det.


Fler åsikter?

1 112 Inlägg
29 maj 2007
#5
detta är precis vad jag söker med! svar på förbrukning på dom där väskorna! man vill ju inte stänga av väskan bara för att man kliver ur bilen å tar sig en varmkorv på bilresan!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Biltokig
870 Inlägg
30 maj 2007
#6
Vi brukade ha en sån där med när vi bilsemestrade med familjen i italien när ja va mindre iaf(9-5 aero) och då stod ju kylväskan inkopplad i bilen länge emellan att man använde bilen, bilen användes ju inte varje dag om man säger så om det är 1 dygn det handlar om ska det väl inte va några problem...
Annars kan man ju alltid skaffa ett lite större batteri att sätta i?

Kan tillägga att den modellen vi hade var en lite dyrare variant och ingen rustagrej...
Senast redigerat av Mr_Gear (30 maj 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

143 Inlägg
30 maj 2007
#7
Julas modell http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or … p;dept_id= suger i sej 3,5A som mest. säg du har ett fullt laddat och friskt batteri (60A) så hade då inte jag vågat lämna bilen mer än högst 1timme.


905 Inlägg
30 maj 2007
#8
vad spelar det för roll om man slår av den då man tar en korv? det är juh en kylbag så den är ju isolerad personligen hade jag itne lämnat den på över timme och då ska jag veta att batteriet är riktigt schysst.

677 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#9
pulk skrev:
Julas modell http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or … p;dept_id= suger i sej 3,5A som mest. säg du har ett fullt laddat och friskt batteri (60A) så hade då inte jag vågat lämna bilen mer än högst 1timme.

Nog räcker det längre än 1 timme då. Men inte är det nått man kan ha över en dag.

Sen har jag hört att de billigare modellerna är dåliga som vanliga kylväskor och kräver nästan konstant ström för att hålla kylan. Vet inte om det stämmer.

21 761 Inlägg
30 maj 2007
#10
pulk skrev:
Julas modell http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or … p;dept_id= suger i sej 3,5A som mest. säg du har ett fullt laddat och friskt batteri (60A) så hade då inte jag vågat lämna bilen mer än högst 1timme.

Ett fulladdat och fräscht 60Ah batteri kan teoretiskt ge 3A i 20 timmar innan spänningen sjunker ner till 10,5V vilket betyder att batteriet räknas som helt urladdat och kan knappast starta bilmotorn.

Man kan säga att ett bilbatteri inte bör dras ur mer än runt 50% för att inte ta mycket stryk, speciellt om det är ett vanligt startbatteri. Utgår man ifrån att den kylboxen drar 3,5A hela tiden så bör man inte låta den vara igång längre än tex 8 timmar för att batteriet inte ska dras ur mer än hälften. Men det förutsätter att batteriet är både fulladdat och fräscht.

Mitt råd är att om man har en eldriven kylväska/kylbox som drar ström när motorn är avslagen, så bör man ha koll på batteriets laddstatus och göra underhållsladdning lite då och då, gör man det så kommer batteriet att må bättre.


Sök