3404
Sök

Systemkamerea Digital - val

Saab raggare : )
887 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
Hello smile

Börjat titta lite på digitala systemkameror.
Men kan inte bestämma mig för vilken jag ska köpa

Jag är ute efter en kamera i prisklass runt 4000-6000 kr inkl något objektiv iaf.
(när jag tänker den summan är beg-priser medtänkt, för en ny brukar ju kosta mer än 6k)

Dom jag tittat lite extra på är:

Nikon D70 (fått för mig att den är bra, dock liten display osv.)
Nikon D50 ( sämre objektiv 18-55)
Konica Minolta D5 (stor display, 18-70 objektiv.)

Vet ni något om just dom kamerorna.. + och - , eller har någon annan att rekomendera så skriv på.. Skriv vad som är bra med din, neg osv.
Lägg gärna in lite bilder också, så man ser kvalité o så:)

tack på förhand! smile
Senast redigerat av zwich (30 maj 2007)

Turbo.. Because Im worth it :)

Miklen
30 maj 2007
..ja har ingen erfarenhet av dom kamerorna alls men är väldigt nyfiken på varför du säger D50 (sämre objektiv).. oftast är dom objektiven som följer med i KIT priser rätt så medelmåttiga eller sämre.. Dom duger ett bra tag..tills man testar nåt något dyrare då ser man skillnad i skärpa osv..

När det gäller kamera så är det bara att känna å klämma som gäller.. i den prisklassen ligger dom flesta inom samma kvalité.. tycker dock d e värt att lägga till en Canon EOS 350D begagnad.. mycke kamera för dom pengarna.

Jag valde min 400D bara för att den ligger bra i mina händer.. den är liten och smidig och en helt okej kamera.. bilder kan du se på http://miklen.net   ..

Nikon har oxå bra kameror men kan som sagt inte nämna nåt konkret mer än att jag är mer än nöjd me min som glad amatörfotograf smile

887 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
Med sämre menar jag att man kan göra mindre med det.. du fattar tongue

Tack för tipsen smile  ska kika lite mer på 350d och 400 d

144 Inlägg
31 maj 2007
kan verkligen rekomendera både 350d och 400d, har inte någon av dom slälv men har många kompisar som har någon av dom å även sambons syster å korten blir såå bra!! Hade dom inte kostat så mycket så hade jag köpt en med en gång..

1 567 Inlägg
31 maj 2007
_Milli_ skrev:
kan verkligen rekomendera både 350d och 400d, har inte någon av dom slälv men har många kompisar som har någon av dom å även sambons syster å korten blir såå bra!! Hade dom inte kostat så mycket så hade jag köpt en med en gång..

Ja dom är dyra men har sjunkt i pris ganska mycket.Kostade runt 8000 nya och nu så ligger dom på 6000nya eller runt 4000 beg 400D 350D ligger på runt 3000-3500beg

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

EVOLUTION GARAGE
50 Inlägg
31 maj 2007
Satsa rakt av på en Nikon d70s!! Den äger alla ovan nämnda kameror smile

2 Inlägg
31 maj 2007
SJälv har jag en 400D och trivs väldigt bra med den.. okej den kostar men de blir väldigt bra bilder oxå...

bara att höra av er om ni vill ha något fotat

Fotar gärna, bara att höra av er om ni vill ha fotat

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
31 maj 2007
Tipsar om min fotoskola där jag skrivit en del om att välja kamera också, och vad man bör tänka på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=40611

De kameror du tittat på är bra allihop, objektiven är inget att bry sig om, gillar du inte kitobjektivet får du förhandla dig till ett annat bara. smile

Själv är jag inbiten Nikonist, men har jobbat med Canon också, men Nikon är den kamera jag tycker ligger bäst i MIN hand. Är också mer hemma i deras menysystem.

Men läs fotoskolan, och fråga gärna mer om du vill!

Lycka till med ditt kameraköp! // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

887 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
vulture skrev:
Tipsar om min fotoskola där jag skrivit en del om att välja kamera också, och vad man bör tänka på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=40611

De kameror du tittat på är bra allihop, objektiven är inget att bry sig om, gillar du inte kitobjektivet får du förhandla dig till ett annat bara. smile

Själv är jag inbiten Nikonist, men har jobbat med Canon också, men Nikon är den kamera jag tycker ligger bäst i MIN hand. Är också mer hemma i deras menysystem.

Men läs fotoskolan, och fråga gärna mer om du vill!

Lycka till med ditt kameraköp! // Ellen smile

tackar, ditt inlägg gör så jag ska ner o klämma på kameror för o se vilken som passar mig mer än att bara stirra på prislappen osv smile tacktack

2lateuloose
543 Inlägg
1 juni 2007
bra kameror du kollat på & bra kameror som du blivit rek.

märket är en smaksak.. jag är en canon (vild & snabb) & du kanske är en nikon (sofistikerad & lugn) vad vet jag ,..

Kolla & kläm på dom & lita på din känsla

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Miklen
1 juni 2007
Ja va å klämde på kamerorna på mediamarkt. Dom hade ju många olika att känna på å alla gick ju att ta kort me så man fick lite blick över dom.. Rent generellt så är ju nikon dyrare (motsvarande modeller allså). Vet inte hur långt du har till en sån butik om d finns nån i Norrtälje lr var du nu bor.. där man kan känna på olika kameror utan att vara besvärande (som i en fotoaffär där dom tenderar att tröttna på en efter en stund wink )

Ja tycker utsidan är viktigare än tekniken inuti för när det gäller DSLR kameror så är det oftast objektiven som sätter gränserna.. Sen beror det ju på va du ska ha bilderna till.. T.ex bilder te webben kräver ju inte särskilt kraftfull kamera utan en ganska ordinär DSLR kamera duger fint.

Oavsett va man väljer egentligen får man mycke mer möjligheter och det blir väldans mycke roligare att fota.

Sen när det gäller objektiv så finns det hur mycke som helst begagnat till bra priser och till skillnad från kompaktkameror så är skicket på grejerna oftast perfekt (iaf dom väsentliga delarna) för det verkar som att dslr användare (oftast hobby eller amatörfotografer) är noggrannare med sina grejer , kanske för det är en dyrare hobby.

Samma gäller kameror och ifall du känner dig lite osäker så tycker ja ändå du ska köpa en begagnad för som sagt så är oftast grejerna i kanonskick till ett mycke lägre pris då det brukar följa me tillbehör som väska,minne,objektiv,uv-filter osv osv. det får man ju räkna in i priset.

311 Inlägg
2 juni 2007
Senast redigerat av boxarhandsken (2 juni 2007)

Pv med preppad b20..

887 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
Blev en Beg. Konica Minolta 5D

Med. 18-70 objektiv + 75-300 objektiv
Och en Blixt 5600 HSD  smile

Nu blir de till o lära dig allt bara big_smile

Miklen
3 juni 2007
Grattis då smile men va sitter du här för ut å fota me dig!!!! cool
Senast redigerat av Miklen (3 juni 2007)

4 001 Inlägg
3 juli 2008
Lika bra att återanvända en gammal tråd, har tänkt mig att köpa en ny kamera, jag har aldrig fotat med systemkamera men har tröttnat på kompaktkameran nu.
Jag har varit & tittat på lite olika å det känns som om Nikon ligger bäst i min tass, nu har jag fått ett erbjudande om en Nikon D50 för ett bra pris men jag tycker inte att jag läst något om den nånstans, det nämns bara D40 & D60, så vad är skillnaden mellan D40, D50 å D60?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
3 juli 2008
D50 är äldre, D40 är enklare, D60 är nyast....
Jag har en D40x (X = 10mp istället för 6,2 o nåt annat smått.)

Alla tre är bra kameror, men D50 är som sagt äldst.. Batteritid, antal tagna foto (slutaren slut?) osv är viktigt när man köper begagnat.

/Mattias

4 001 Inlägg
3 juli 2008
matteeee skrev:

Alla tre är bra kameror, men D50 är som sagt äldst.. Batteritid, antal tagna foto (slutaren slut?) osv är viktigt när man köper begagnat.

den är ny ifrån ett företag som säljer ut dom för 3290:-

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

13 Inlägg
4 juli 2008
kolvas skrev:
matteeee skrev:

den är ny ifrån ett företag som säljer ut dom för 3290:-

Säkert att den är ny? D50 har varit ur sortimentet länge nu... Kolla så att det inte är servade kameror... Och i så fall kolla var de är servade?
Parallellimport? Kolla upp garantierna!

Är allt grönt är det en OK kamera... Jag skulle dock föredra en D40, eller än hellre en D60!

4 001 Inlägg
4 juli 2008
hmmm... det måste varit nåt fel med annonsen för nu är den borta

13 Inlägg
4 juli 2008
Inte så konstigt... D50 är som sagt gammal! För de där pengarna kan du dock lätt få tag i en begagnad D40 och en hyfsad glugg!

Sök