Ett macroobjektiv har en väldigt bra närgräns. Med det jag har kan man fotografera så nära att en nyckelpiga som är åtta millimeter i verkligheten blir åtta millimeter på negativet också. Och sedan förstorar man ju bilden när man framkallar, så på ett pappersfoto som är 10x15 centimeter blir nyckelpigan ungefär 3,5 centimeter stor.
Sedan jag gått över till digitalfoto blir effekten något större, och nyckelpigan upplevs som ännu större...
Med vanliga objektiv eller kameror har man oftast en närgräns som gör att man inte kan fotografera hur nära som helst utan att det blir suddigt. Med macrot kanske du kan fotografera på fem centimeters avstånd (bara ett exempel). Om man sedan väljer ett macro med lite tele, alltså ett objektiv som gör att du upplever att du är närmare det du fotograferar än du är i verkligheten, ja då kommer man RIKTIGT nära inpå.
Att man har tele i stället för normal brännvidd på sitt macro har också den fördelen att man slipper "krocka" med det man fotograferar, annars är risken stor att man skymmer ljuset med kameran också.
Många kompakta digitalkameror har också en intsällning för macrofotografering, på de enklare modellerna brukar det vara en bild av en blomma på ratten för inställningarna, som då ställer in kameran för att fungera till närbilder.
Hoppas du hängde med i förklaringen, den var inte helt okomplicerad kände jag...
// Ellen